آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۲

چکیده

هدف کلی از انجام این پژوهش، واکاوی موانع و راهکارهای توسعه صادرات کسب وکارهای کوچک و متوسط کارآفرین در حوزه صنایع غذایی در شرکت شهرک های صنعتی استان کرمانشاه بود. رویکرد حاکم بر پژوهش حاضر کیفی و با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی جهت دار انجام پذیرفت. جامعه موردمطالعه این پژوهش شامل کلیه خبرگان در زمینه موضوع مورد مطالعه در سطح استان کرمانشاه بود که مشارکت کنندگان با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند از نوع گلوله برفی انتخاب شدند. معیار تعیین حجم نمونه، رسیدن به اشباع داده بود یعنی نمونه گیری تا جایی ادامه یافت که داده های جدیدی یافت نشد که در نهایت از طریق مصاحبه با 12 نفر اشباع داده ها حاصل شد. داده ها با استفاده از کدگذاری سه مرحله ای تجزیه وتحلیل شدند. قابلیت اعتبار با استفاده از چهار مفهوم اعتبارپذیری، انتقال پذیری، تأییدپذیری و اطمینان پذیری بررسی تأیید شد. بر اساس نتایج 50 مفهوم کلیدی و 9 طبقه جامع ومانع شناسایی و ارائه گردید که شامل موانع ارتباطی- اطلاعاتی (A)، موانع مالی (B)، موانع انگیزشی (C)، موانع قانونی (D)، موانع مربوط به کیفیت محصول (E)، موانع رقابتی (F)، نبود امکانات و تجهیزات مناسب (G)، موانع مدیریتی (H) و موانع زیست محیطی (I) بودند. به طورکلی برای توسعه صادرات باید در دو سطح کلان و خرد موانع تا حد امکان کنترل، تعدیل و یا حتی حذف شوند که تحقق این مهم درگرو وجود دیدگاه سیستمی از سوی کلیه بازیگران ذی ربط از قبیل سیاست گذاران و برنامه ریزان کلان، مسئولین استانی و مدیران و صاحبان و حتی کارکنان کسب وکارهای مورد مطالعه است. بر اساس نتایج بازبینی در سیاست گذاری ها و برنامه ریزی ها با تأکید بر رفع اثر تحریم ها پیشنهاد می گردد.

Export Development of Entrepreneurial SMEs; Barriers and Strategies (Approach of International Political Economy)

The main purpose of this research was to analyze the obstacles and strategies for the export development of entrepreneurial small and medium enterprises (SMEs) in the field of food industry in Kermanshah industrial towns company. The approach governing the current research was qualitative and was carried out using the method of qualitative content analysis. The study population of this research included all the experts in the field of the studied subject in Kermanshah province, and the participants were selected using the purposeful snowball sampling method. The criterion for determining the sample size was reaching data saturation, and data saturation was achieved through interviews with 12 people. Data were analyzed using three-step coding. Validity was confirmed using the four concepts of validity, transferability, verifiability and reliability. Based on the results, 50 key concepts and 9 comprehensive classes and barriers were identified and presented, including communication-informational barriers (A), financial barriers (B), motivational barriers (C), legal barriers (D), barriers related to product quality (E), competitive barriers (F), lack of proper facilities and equipment (G), management barriers (H) and environmental barriers (I). In general, for the development of exports, obstacles should be controlled, adjusted or even eliminated as much as possible at the macro and micro levels, and the realization of this depends on the existence of a systemic perspective from all relevant stakeholders such as policy makers. and macro planners, provincial officials and managers and the owners and even the personnel of the studied businesses. Based on the results of the review, it is recommended in policies and planning with emphasis on removing the effect of sanctions.

تبلیغات