تکوین سازه انگارانه جایگاه یابی برندهای ملی و نسبت آن با رقابت پذیری اقتصادی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
موقعیت یک کشور در اقتصاد سیاسی جهانی برآیند رقابت پذیری اقتصادی، سیاسی و فرهنگی آن است. دارا بودن ظرفیت قدرت نرم و جذابیت کشور برای اقناع و همراه سازی دیگران با خود در ارتقای موقعیت آن در سلسله مراتب قدرت و ثروت جهانی اهمیت روزافزونی یافته است. یکی از مقوله های اساسی در این راستا اهمیت یافتن هویت و تصویر کشورها به مثابه برند ملی آنان است. برندیابی ملی وظیفه مدیریت شهرت یک بازیگر و تقویت رقابت پذیری اقتصاد سیاسی آن در مقیاس جهانی را بر عهده دارد. مطالعه پیش رو با رویکردی راهبردی به مقوله برندیابی ملی و نسبت آن با رقابت پذیری اقتصادی در اقتصاد سیاسی جهانی پرداخته و این پرسش را مورد واکاوی قرار می دهد که چگونه می توان از مفهوم برندیابی ملی برای توسعه اقتصادی و بهبود رقابت پذیری اقتصاد ملی بهره برد؟ پژوهش با رویکرد کیفی و در دو فاز اسنادی - میدانی انجام پذیرفته است. یافته های تحقیق نشان می دهد که اقتصاد سیاسی جهانی به عرصه رقابت برندهای ملی برای بهبود تصویر ذهنی از خود و بالطبع افزایش قدرت و نفوذ اقتصادی - سیاسی تبدیل شده است. متقابلاً بهبود رقابت پذیری اقتصادی و افزایش ضریب نفوذ کشور نیز برآیند خلق و تکوین برند ملی است. بر این اساس تقویت تصویر فعلی و در صورت نیاز اصلاح و بازسازمان دهی برند ملی کشور تأثیر تعیین کننده ای بر مکان یابی آن در منظومه نوین قدرت و ثروت جهانی دارد.Constitution of constructivist of positioning of national brands and its relationship with economic competitiveness
National branding is responsible for reputation management on a global scale and it seeks to understand the global perception of the country's brand and create a reputation and credibility that is powerful and attractive and useful for economic, political and social purposes. This article discusses branding, positioning and improving the reputation or renaming of a country in a competitive environment with a focus on economic considerations. This research was conducted with a qualitative approach and in two documentary-field stages. The documentary stage was done with a systematic review approach and using the meta-composite method. At this stage, the results of selected researches related to the research topic in international reliable databases between 2000 and 2021 were analyzed based on seven qualitative stages. In addition, an integrated research model was presented. . In the continuation of the research, using the thematic analysis method, interviews were conducted with 7 university experts specializing in the field of research. In summary, the findings showed that national brands are competing in a competitive process in different dimensions (such as improving their image, increasing power and economic influence, etc.). This issue is processed in an interwoven process that combines the dimensions of marketing and public diplomacy, etc., but it can be argued that the output of this confrontation is re-injected into the cycle in a synergistic process. At the end, suggestions were made to strengthen the current image or, if necessary, modify or change the position of the country's national brand.Keywords: positioning, positioning, national branding, competitiveness, political marketing.