آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۰

چکیده

اسلام، تأمین اجتماعى را یکی از وظایف اصلی جامعه با محوریت حکومت دانسته که به پیروى از آن، در ماده 29 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز تصریح و تأکید شده است. سازوکارهایی که برای تحقق اهداف نظام تأمین اجتماعی در جوامع مختلف ازجمله ایران در نظر گرفته شده، عمدتاً متکی بر نظام بیمه ای و در قالب سازمان های بیمه گر و صندوق های بازنشستگی است. این صندوق ها با گرفتن حق بیمه، تعهداتی را برعهده می گیرند که مستلزم پرداخت به افراد مشخص در دوره های معین است. کارآمدی صندوق هاى بازنشستگى در گرو تعادل پایدار بین منابع مالی و مصارف آنهاست که در دهه های اخیر با چالش جدی ناترازى مالى روبه رو هستند. برای برون رفت از مشکلات مالی صندوق های بازنشستگی، اصلاحات در دو قالب پارامتریک و ساختاری مورد توجه کشورها و سازمان های بین المللی قرار گرفته که مهم ترین آن اصلاحات در قسمت ساختاری، لایه بندی و ارائه خدمات تأمین اجتماعی در لایه های مختلف است تا از فشار مالی بر صندوق ها کاسته شود. مسئله اصلی، چگونگی لایه بندی است که بتواند مشکلات نظام تأمین اجتماعی به ویژه ناترازی صندوق های بازنشستگی را به صورت بنیادی برطرف نماید. در این تحقیق، با توجه به مشکل ناترازی صندوق های بازنشستگی در ایران و علل آن ازجمله عدم توجه به کارکردهای تأمین اجتماعی در اسلام، نوعی از لایه بندی براساس مبانی اسلامی بررسی می شود تا معطوف به همه کارکردهای تأمین اجتماعی در اسلام باشد و از خلط آنها در عمل جلوگیری کند. روش آخرین وضعیت مالى صندوق های بازنشستگی در ایران براساس جدیدترین داده های موجود در منابع معتبر و ریشه یابی آن، توصیف و تحلیل شده است. سپس، براى برون رفت از مشکل ناترازى مالى صندوق ها، راه حل لایه بندى خدمات تأمین اجتماعى براساس متون و دیدگاه هاى اسلامى با محوریت دیدگاه شهید سیدمحمدباقر صدرe بررسى گردیده که یک بحث جدید است و کمتر به آن پرداخته شده است. لایه بندی خدمات تأمین اجتماعی در پنج لایه تمهیدی، تضمینی، ترمیمی، تأمینی و تکمیلی به منظور استفاده از تمام ظرفیت و کارکردهای نظام تأمین اجتماعی در اسلام، از نوآوری های این تحقیق است که برای کاستن از بار مالی صندوق های بازنشستگی و کاهش وابستگی آنها به بودجه دولت و همچنین تضمین رفاه مستمری بگیران بسیار مؤثر خواهد بود.   نتایج نتایج تحقیق حاکى از آن است که مهم ترین اصلاحات ساختاری در چارچوب اقتصاد اسلامی، لایه بندی خدمات تأمین اجتماعی در قالب پنج لایه تمهیدی، تضمینی، ترمیمی، تأمینی و تکمیلی است تا موارد حمایتی از موارد بیمه ای در نظام تأمین اجتماعى تفکیک شود. موارد بیمه ای که مختص افراد متمول و پردرآمد است، ازطریق طرح هاى بیمه ای (DC) و طرح های سرمایه گذاری تأمین مالی مى شود و موارد حمایتی که مختص افراد فاقد درآمد و کم درآمد است، ازطریق منابع مردمی، عمومی و دولتی تأمین مالی مى گردد. با این اصلاحات، کارکردهای حمایتی و غیرحمایتی نظام تأمین اجتماعی در عمل از یکدیگر تفکیک می شود تا مشمولان هر حوزه، متولیان و منابع مالی مختص خود را داشته باشد. مشمولان کارکرد حمایتى نظام تأمین اجتماعى، در لایه های تضمینی و ترمیمی به صورت کامل و از هر نظر تأمین می شوند و مشمولان کارکرد بیمه اى نظام تأمین اجتماعى، در لایه های تأمینی و تکمیلی تأمین می شوند. در لایه تمهیدی، زیرساخت ها و زمینه های رفاهی برای همه افراد جامعه فراهم می شود تا مشمولان کارکرد حمایتی در یک روند نزولى به حداقل ممکن کاهش یابند. درنتیجه این اصلاحات، فشار مالی بر صندوق های بازنشستگی کاهش یافته و به تدریج ناترازی آنها برطرف می شود.   بحث و نتیجه گیرى نسبت پشتیبانى پائین (متوسط صندوق ها، حدود 3)،  نرخ جایگزینى بالا (متوسط صندوق ها، بالاى 80)، بالا بودن نسبت مصارف به منابع (متوسط صندوق ها، حدود 150) و افزایشى بودن نسبت تعهدات به دارایى ها نشان می دهد اغلب صندوق های بازنشستگی در ایران، یا دچار ناترازی مالی و یا در معرض آن هستند. این موضوع، ضمن دلالت بر ناتوانی صندوق ها در انجام تعهدات و وابستگی آنها به بودجه دولت، حکایت از به خطر افتادن رفاه مستمری بگیران و سالمندان دارد. در حال حاضر، با وجود بهره مندی صندوق های بازنشستگی از منابع و اعتبارات بودجه عمومی کشور، سطح کفایت مزایا در این صندوق ها به نسبت پایین است که چالش دیگری برای آنها محسوب می شود. در افق بلندمدت که طبق برآوردها، ذخایر صندوق ها صفر می شود و تعهدات بدون پشتوانه آنها پیوسته افزایش می یابد، سطح مزایا به شدت تنزل می کند و رفاه مستمری بگیران به خطر می افتد. علل مختلف جمعیتى، ساختارى و مدیریتى در این موضوع دخالت دارند که مهمترین آنها، عدم توجه به کارکردهای متفاوت تأمین اجتماعی و ابزارها و راهکارهای اختصاصى هر کدام و خلط بین آنهاست که بار مالی سنگین و اغلب بدون پشتوانه را بر صندوق های بازنشستگی تحمیل می کند. ضرورى ترین اصلاحات در زمینه ساختاری، لایه بندی خدمات تأمین اجتماعی است که در چند دهه اخیر موردتوجه و تأکید کشورها و نهادهای بین المللی نیز واقع شده و لایه بندی هایی صورت گرفته است. لایه بندی ها باید معطوف به سه کارکرد اصلی تأمین اجتماعی یعنی کارکرد حمایتی، کارکرد پوشش مخاطرات و کارکرد تأمین معاش دوران بازنشستگی باشد تا با شناسایی ابزارها و راهکارهای مناسب هرکدام و تفکیک آنها از یکدیگر، هرکدام از صندوق های بازنشستگی در کارکرد اصلی خود متمرکز شود و بار مالی اضافی را تحمل نکند. لایه بندی خدمات تأمین اجتماعی در اسلام که متناسب با کارکردهای متفاوت تأمین اجتماعی با ابزارها و راهکارهای مختص هرکدام باشد، بهتر است در قالب پنج لایه تمهیدی، تضمینی، ترمیمی، تأمینی و تکمیلی صورت گیرد. لایه تمهیدی، نوعی کارکرد حمایتی برای تمام اقشار جامعه دارد تا فرصت کار و تلاش و کسب درآمد برای همه فراهم شود و فقر در جامعه به حداقل ممکن کاهش یابد. لایه های تضمینی و ترمیمی، به کارکرد حمایتی تأمین اجتماعی با ابزارها و راهکارهای اختصاصى آنها می پردازد و تمام نیازهای معیشتی، پوشش مخاطرات و تأمین دوران سالمندی را برای اقشار متوسط به پایین جامعه پوشش می دهد که فاقد درآمد یا کم درآمد هستند. در لایه های تأمینی و تکمیلی، کارکردهای پوشش مخاطرات و تأمین دوران سالمندی برای اقشار متوسط به بالای جامعه دنبال می شود. با اجرای لایه بندی یادشده، کارکردهای سه گانه تأمین اجتماعی با ابزارها، راهکارها، متولیان و منابع مالی مختص خود از یکدیگر تفکیک شده و خلط های موجود در نظام تأمین اجتماعی از بین می رود که درنتیجه آن، دولت و صندوق های بازنشستگی ضمن این که هرکدام حوزه مسئولیت خود را بازشناخته و از تداخل کاری و وابستگی های مالی به یکدیگر رهایی می یابند، مجموعه های تحت پوشش خود را به صورت کامل تأمین می کند و رفاه هیچ قشری به خطر نمی افتد.

Islamic Economic Solutions for Addressing Pension Fund Imbalance Issues

Introduction & Objectives Islam views social security as one of the primary responsibilities of society, centered around governance. This concept is emphasized and explicitly stated in Article 29 of the Constitution of the Islamic Republic of Iran. The mechanisms designed to achieve the objectives of the social security system in various societies, including Iran, largely rely on insurance systems, implemented through insurance organizations and pension funds. These funds, by collecting insurance premiums, undertake commitments that require payments to specific individuals at designated times. The efficiency of pension funds hinges on a sustainable balance between their financial resources and expenditures. However, in recent decades, these funds have faced serious financial imbalance challenges.           To overcome the financial difficulties of pension funds, reforms have been considered in two main forms: parametric and structural. Among the most significant structural reforms is the stratification of social security services across different layers to reduce the financial pressure on the funds. The primary issue lies in determining how to structure this layering system in a way that fundamentally addresses the problems of the social security system, particularly the financial imbalances of pension funds. This research focuses on the issue of pension fund imbalances in Iran and their causes, including the neglect of social security functions in Islam. It examines a form of layering based on Islamic principles that encompass all social security functions in Islam, thereby preventing their confusion in practice.   Method The latest financial status of pension funds in Iran has been described and analyzed based on the most recent data available from reliable sources, along with an examination of its root causes. To address the financial imbalance of these funds, the solution of layering social security services based on Islamic texts and perspectives, particularly centered on the views of Shaheed Sayyid Muhammad Baqir al−Sadr (ra), has been explored. This is a novel discussion that has received little attention. The proposed innovation in this research is the stratification of social security services into five layers: preparatory, guarantee, restorative, security (Risk coverage), and supplementary. This approach aims to utilize the full capacity and functions of the Islamic social security system. It is designed to reduce the financial burden on pension funds, decrease their dependency on government budgets, and ensure the welfare of pensioners.   Findings The findings of the research indicate that the most important structural reform within the framework of Islamic economics is the stratification of social security services into five layers: preparatory, guarantee, restorative, security(Risk coverage), and supplementary. This stratification is designed to separate support−based services from insurance−based services within the social security system. Insurance−based services, intended for wealthy and high−income individuals, are financed through Defined Contribution (DC) schemes and investment plans, while support−based services, targeting low−income or income−less individuals, are funded through public, communal, and governmental resources. With these reforms, the supportive and non−supportive functions of the social security system are practically separated, ensuring that each group of beneficiaries has dedicated administrators and financial resources. Beneficiaries under the supportive function of the social security system are fully provided for in the guarantee and restorative layers, while those under the insurance function are covered in the security and supplementary layers. The preparatory layer focuses on providing welfare infrastructure and opportunities for everyone in society, aiming to reduce the number of those needing support to a minimum over time. As a result of these reforms, the financial pressure on pension funds is reduced, and gradually, their imbalance is corrected.   Discussion & Conclusion The low support ratio (around 3 on average across funds), high replacement rate (over 80 on average), high expenditure−to−revenue ratio (around 150 on average), and the increasing ratio of liabilities to assets indicate that most pension funds in Iran are either currently experiencing financial imbalance or are at risk of it. This situation points to the funds' inability to meet their obligations and their dependency on the government budget, which threatens the welfare of retirees and the elderly. Currently, despite the pension funds benefiting from national public budget resources and credits, the level of benefit adequacy provided by these funds is relatively low, posing an additional challenge. In the long−term outlook, estimates suggest that the reserves of these funds will be depleted to zero, and their unfunded liabilities will continuously increase. Consequently, the level of benefits will significantly decline, jeopardizing the welfare of pensioners. Various demographic, structural, and managerial factors contribute to the current situation, with the most significant being the lack of attention to the different functions of social security and the specific tools and solutions required for each. The conflation of these functions imposes a heavy, often unfunded financial burden on pension funds. The most crucial structural reform needed is the stratification of social security services−a concept that has been increasingly emphasized by countries and international organizations over the past few decades, and various forms of stratification have been implemented. These stratifications must focus on the three primary functions of social security: the supportive function, the risk coverage function, and the function of ensuring livelihood during retirement. By identifying the appropriate tools and solutions for each function and distinguishing them from one another, each pension fund can concentrate on its primary function without bearing unnecessary financial burdens. The stratification of social security services in Islam, tailored to the different functions of social security with specific tools and solutions for each, is best organized into five layers: preparatory, guarantee, restorative, security, and supplementary. The preparatory layer functions as a supportive mechanism for all segments of society, providing opportunities for work, effort, and income generation, aiming to minimize poverty within the community. The guarantee and restorative layers focus on the supportive function of social security, utilizing their dedicated tools and solutions to cover all living needs, risk protection, and retirement provisions for low−income or income−less groups in the lower−middle and lower classes of society. Meanwhile, the security (Risk coverage) and supplementary layers address the functions of risk coverage and retirement provision for the middle to upper segments of society. By implementing this stratified approach, the three core functions of social security−each with its dedicated tools, solutions, administrators, and financial resources−are separated, eliminating the existing overlaps in the social security system. As a result, both the government and pension funds will clearly define their respective areas of responsibility, freeing themselves from overlapping roles and financial dependencies on each other. This clarity allows them to fully provide for the groups under their coverage, ensuring that the welfare of no social segment is jeopardized.

تبلیغات