سنجش شاخص ها و تحلیل پیشران های کلیدی کارآفرینی و کسب وکارهای گردشگری اثرگذار بر پایداری روستاهای هدف گردشگری چهارمحال و بختیاری در دوران پساکرونا (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
بهبود کارآفرینی و کسب وکارهای مقاصد گردشگری به ویژه گردشگری روستایی نقش بسیار مهمی در پایداری روستاها دارد و می تواند زمینهٔ کاهش خسارت های سنگین ناشی از کووید-۱۹ و رسیدن به پایداری را فراهم کند. هدف پژوهش حاضر تحلیل پیشران های کلیدی کارآفرینی و کسب وکارهای گردشگری اثرگذار بر پایداری روستاهای هدف گردشگری چهارمحال و بختیاری در دوران پساکرونا است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و، براساس ماهیت، توصیفی - تحلیلی است. همچنین، جمع آوری اطلاعات به روش اسنادی و میدانی بوده است. به منظور استخراج پیشران های کلیدی کارآفرینی و کسب وکارهای گردشگری اثرگذار بر پایداری روستاهای هدف در دوران پساکرونا، سؤالاتی در قالب پرسش نامه آماده و در بین اعضای جامعهٔ نمونه توزیع و تکمیل شده است. پرسش نامه برای کارشناسان، متخصصان و استادان دانشگاهی، مالکان کسب وکارها و مسئولان اجرایی در حوزهٔ گردشگری تهیه شد. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها و تحلیل ساختاری تأثیرگذاری هریک از شاخص های کارآفرینی و کسب وکارهای گردشگری بر پایداری روستاهای هدف در دوران پساکرونا از نرم افزارمیک مک (Mic Mac) استفاده شد. درنتیجه، در بین 54 عامل استخراج شده، براساس ادبیات نظری و پیشینهٔ پژوهشی، 15 پیشران کلیدی تأثیرگذار شناسایی شد که با توجه به امتیاز بالای اثرگذاری مستقیم و غیرمستقیم به ترتیب شامل ایجاد کسب وکارهای مرتبط با اقامتگاه های بوم گردی با اثرگذاری مستقیم (12+) و غیرمستقیم (20228+)، تشویق سرمایه گذاران محلی برای ایجاد فرصت های شغلی با اثرگذاری مستقیم (10+) و غیرمستقیم (17266+)، میزان فعالیت مدیران روستایی برای گسترش کارآفرینی، آشنایی با زمینه های کسب وکارهای جدید با اثرگذاری مستقیم (8+) و غیرمستقیم (6202+) هستند که دارای بیشترین تأثیرگذاری در مقایسه با دیگر پیشران ها هستند.Analysis Of The Key Drivers Affecting Sustainability In Entrepreneurship And Post-Corona Tourism Business Chaharmahal Bakhtiari Target Villages For Tourism
Improving entrepreneurship and businesses of tourism destinations, especially rural tourism, has a very important role in the sustainability of villages and can provide the basis for reducing heavy damages caused by COVID-19 and achieving sustainability. the goal of this research; The analysis of the key driving forces in entrepreneurship and post-corona tourism businesses on the sustainability of Chaharmahal Bakhtiari tourism target villages. The current research is of an applied type and based on its nature, descriptive-analytical, data collection was done by documentary and field method. The questionnaire was prepared in the form of a mik-mik questionnaire and distributed and completed among the members of the sample community in order to extract the key drivers of entrepreneurship and post-coronavirus tourism businesses on the sustainability of the target villages. A total of 36 questionnaires were prepared for the experts of the rural area and the relevant organizations. Mic Mac software was used for data analysis and structural analysis of the impact of each of the indicators in entrepreneurship and post-corona tourism businesses on sustainability. The results of the research show that among the 54 investigated factors, 15 influential key drivers have been identified, which according to the high score of direct and indirect influence, in the order of the factors: creating businesses related to ecotourism accommodations with influence, direct (12+) indirect (20228+) ), encouraging local investors to create job opportunities with impact, direct (10+) indirect (17266+), activity level of rural managers to expand entrepreneurship, familiarization with new business fields with impact, direct (8+) indirect (6202+) They are more effective than other engines.