آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۶

چکیده

شهر شاد نقشی بارزی در توسعه گردشگری دارد که می تواند به صنعت گردشگری در راستای توسعه آن کمک کند. شادی به عنوان یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر سلامت عمومی، در حوزه گردشگری هم جایگاهی بسیار مهم دارد؛ لذا توجه به نقش شهر شاد در توسعه گردشگری، می تواند به تحقق اهداف صنعت گردشگری و پیشرفت آن کمک شایانی نماید. پژوهش حاضر با هدف تبیین نقش شهر شاد در توسعه گردشگری کلانشهر اصفهان انجام شده است. این پژوهش از نظر روش تحقیق، ترکیبی و از نظر هدف کاربردی می باشد. داده های آماری پژوهش با استفاده از پرسشنامه جمع آوری شده و جامعه آماری تحقیق را اساتید دانشگاه و متخصصین صنعت گردشگری تشکیل داده اند. برای تجزیه وتحلیل داده ها از روش مدل سازی معادلات ساختاری و ضریب مسیر در نرم افزار SmartPLS استفاده شد. تحلیل نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد ساختار عاملی بین متغیر های مؤثر شهر شاد (اجتماعی- فرهنگی، اقتصادی-معیشتی، مدیریتی- اداری سیاسی، زیست محیطی، روان شناسی، فضایی (کالبدی- فیزیکی) بر توسعه گردشگری اصفهان، روابط علی معناداری وجود دارد و مهم ترین مؤلفه مؤثر شهر شاد بر توسعه گردشگری اصفهان بیشتر از بعد اجتماعی فرهنگی، اقتصادی، خدمات و زیرساخت ها، روانشناسی، زیست محیطی و فضایی کالبدی به ترتیب با ضرایب 0/762، 0/239، 0/202، 0/217، 0/229، 0/231، 0/203 در سطح معناداری p</05 بر متغیر وابسته پژوهش (توسعه گردشگری) تأثیر مثبت و معناداری داشته و از میان مؤلفه های مؤثر شهر شاد مؤلفه اجتماعی- فرهنگی بیشترین تأثیر را با ضریب 0/762 و پس از آن مؤلفه های اقتصادی، فضایی- کالبدی، زیست محیطی، روانشناسی، مدیریتی اداری و خدمات و زیرساخت ها بر توسعه گردشگری کلانشهر اصفهان دارند.

متن

Explaining the effective components of a happy city on the development of tourism in the metropolitan city of Isfahan

A happy city plays a significant role in the development of tourism and can greatly contribute to the tourism industry. Happiness, as one of the most important factors influencing public health, also holds a crucial position in tourism. Therefore, focusing on the role of a happy city in tourism development can significantly aid in achieving the goals and advancement of the tourism industry. This research aims to elucidate the role of a happy city in the tourism development of the metropolitan area of Isfahan. The study employs a mixed-methods approach and is applied in nature. Statistical data were collected using a questionnaire from a sample of ۲۰ university professors and tourism industry experts. Data analysis was conducted using structural equation modeling and path coefficients in SmartPLS software. The results reveal that there are significant causal relationships between the influential factors of a happy city (social-cultural, economic-livelihood, managerial-administrative-political, environmental, psychological, spatial (physical) factors) and tourism development in Isfahan. The most significant component affecting tourism development in Isfahan is the social-cultural factor, followed by economic, spatial-physical, environmental, psychological, and managerial-administrative factors, with coefficients of ۰.۷۶۲, ۰.۲۳۹, ۰.۲۰۲, ۰.۲۱۷, ۰.۲۲۹, ۰.۲۳۱, and ۰.۲۰۳, respectively, all significant at the p<۰.۰۵ level. Among these, the social-cultural component has the highest impact with a coefficient of ۰.۷۶۲, followed by economic, spatial-physical, environmental, psychological, managerial-administrative, and service and infrastructure components on the development of tourism in the metropolitan area of Isfahan.

تبلیغات