مصرف رسانه ای در فضای مجازی و رابطه آن با سبک زندگی جوانان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
مصرف رسانه ای و اثرهای آن بر سبک زندگی طبقات مختلف مردم به ویژه نسل جوان از موضوع های مهمی است که در پژوهش حاضر بدان توجه شده است. این مطالعه با هدف بررسی رابطه مصرف رسانه ای در فضای مجازی با سبک زندگی جوانان در کلانشهر تهران انجام شده است. روش این پژوهش به صورت تحلیل کمّی و از طریق پرسشنامه بوده و جامعه آماری، جوانان 18 تا 34 ساله شهر تهران و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران، 400 نفر در 10 محله از 5 منطقه (1، 4، 6، 15، 22) در میان مناطق 22گانه شهر تهران انتخاب شده اند. تجزیه وتحلیل داده ها با نرم افزار SPSS و مدل سازی معادلات ساختاری کوواریانس محور صورت گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که متغیرهای مصرف رسانه ای در فضای مجازی و ابعاد سازنده آن (دیداری، شنیداری و نوشتاری) و مدت استفاده از فضای مجازی، میزان استفاده از شبکه ها و پیام رسان های اجتماعی و میزان استفاده از رسانه های مختلف رابطه مستقیم و معناداری با سبک زندگی جوانان دارند. همچنین میزان مصرف رسانه ای زمینه تغییر سبک زندگی از سنتی به میانه (ترکیبی) و از میانه به نوین (غربی) را فراهم می آورد.Media consumption in Cyberspace and its relationship with young people's lifestyle
Media consumption and its effects on the lifestyle of different classes of people, especially the young generation, is one of the important issues that has been considered in this research. This study was conducted with the aim of investigating the relationship between media consumption in virtual space and the lifestyle of young people in Tehran. The method of this research is in the form of quantitative analysis and through a questionnaire, and the statistical population is young people aged 18 to 34 in Tehran and the sample size based on Cochran's formula is 400 people in 10 neighborhoods of 5 regions (1, 4, 6, 15, 22) in They have been selected among the 22 districts of Tehran. Data analysis was done using SPSS software and covariance-based structural equation modeling. The results of the research showed that the variables of media consumption in virtual space and its constructive dimensions (visual, listening and writing) and the duration of using virtual space, the amount of use of social networks and messengers and the amount of use of different media have a direct and meaningful relationship with the lifestyle of young people. have. Also, the amount of media consumption provides the context for changing the lifestyle from traditional to middle (mixed) and from middle to modern (western).