معناشناسی درختان فرازمینی مذکور در قرآن کریم و مبانی آن از دیدگاه ملاصدرا (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی دیدگاه ملاصدرا در خصوص درختان فرازمینی مذکور در قرآن کریم و تبیین، تحلیل و ارزیابی مبانی او در این زمینه می پردازد. «شجره زیتونه»، «سدره المنتهی»، «طوبی»، «شجره طیبه»، «زقوم» و «شجره ممنوعه» در قرآن به حقایق و اموری فرازمینی اشاره دارند و تعیین معنا و جایگاه وجودی آن ها در قوس نزول و صعود اهمیت دارد. ملاصدرا با مبانی هستی شناختی، انسان شناختی، شناخت شناختی، زبان شناختی و کلامی خاص خود به تفسیر و تأویل آن ها پرداخته است. ذو مراتب دانستن واقعیت و تناظر مراتب آن با مراتب حقیقت انسان، مدارج معرفت و بطون قرآن و نیز اتخاذ روش چند منبعی در تفسیر و تمثیلی دانستن متون دینی و تاویل آن ها این امکان را در اختیار او قرار می دهد تا به جمع میان معانی تفاسیر و تاویلات گوناگون درباره این درختان بپردازد، هرچند ممکن است تطبیق اصول حکمی و عرفانی با اشارات قرآنی نوعی تأویل و عبور از تفسیر به شمار آید و بنابراین از دیدگاه بعضی فاقد مبنای درست تفسیری و مستندات محکم قرآنی قلمداد شود.Semantics of extraterrestrial trees mentioned in the Holy Quran and its foundations from Mulla Sadra's point of view
The present article investigates Mulla Sadra's point of view regarding the extra-terrestrial trees mentioned in the Holy Quran and explains, analyzes and evaluates his principles in this field with a descriptive-analytical method. "Zaytoune Tree", "Sedra Al-Muntaha", "Tuba", "Shajarah Tayyaba", "Zakum" and "Forbidden Tree" in the Quran refer to extraterrestrial facts and matters, and it is important to determine their meaning and existential position in the arc of descent and ascent. Mulla Sadra has interpreted them with his own ontological, anthropological, cognitive, linguistic and verbal foundations. Knowing the reality as two-level and the correspondence of their levels with the levels of human reality, knowledge, the Qur'an, as well as the adoption of a multi-source method in the interpretation and allegorization of religious texts, gives him the possibility to sum up the meanings of the interpretations and give various interpretations about these trees. However, it is possible that the application of religious and mystical principles with the Qur'anic indications be considered a type of free interpretation and passing through the pure interpretation.