آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۱

چکیده

امروزه هویت در مکان های عمومی شهری یکی از دغذغه های مهم بشر می باشد. تجلی احراز هویت به عنوان جهشی به سوی زندگی با کیفیت تر تلقی می گردد. شناخت خواسته های روحی افراد و انعکاس آن در طراحی شهری و معماری ابنیه عمومی در هویت بخشی به هر یک از فضاها برای برقراری ارتباطی دوسویه میان فضا و کاربران آن امری ضروری است. لذا توجه به کیفیت کالبدی و عملکردی چنین فضاهایی در جهت افزایش تعاملات اجتماعی، تعریف و خلق رویدادهای فرهنگی و اجتماعی، از سوی طراحان در فضاهای عمومی می تواند به بازیابی هویت جمعی شهروندان کمک کند. مقاله حاضر بر اساس گزاره های تحقیق و با روشی ترکیبی شامل روش توصیفی جهت تبیین معیارهای کلیدی کیفیت فضای جمعی شهری و روش پیمایشی به منظور تعیین رابطه میان متغیرها از یک سو و همچنین شدت تاثیر هر کدام از سوی دیگر می پردازد. بر همین اساس، هفت معیار نفوذپذیری، گوناگونی، خوانایی، انعطاف پذیری، تناسب بصری، غنای حسی و رنگ تعلق در زمینه شکلگیری، احراز و تشخیص هویت مکان از نقطه نظر مخاطبان در فضای جمعی دارای اهمیت می باشند. تبیین هفت معیار، در مجموع به واسطه 31 زیرمعیار و34 سنجه (متغیر) با استناد به تاثیر ضریب پیرسون، ابتدا تاثیر متغیرهای متفاوت بر دیگری در ارتباط با مطالعه موردی یعنی منطقه راه آهن اهواز مورد توجه قرار گرفته است. در نهایت، با یافتن تاثیرات فاکتورهای مورد مطالعه بر ارتقای هویت فضای جمعی بر اساس روش آزمون تک نمونه ای، امکان شدت تاثیر هر متغیر در زمینه مطالعه و سنجش ارتقای فضای جمعی شهری فراهم شده که در عین حال، گامی اساسی در مسیر تدوین و ارائه راهکارهای مطلوب در سطحی فراتر است.

Redefining the Identity of Urban Communal Spaces in Ahwaz Railway District

In today's context, the issue of identity in urban public places remains a significant concern for mankind. The spiritual aspirations of individuals and their reflection in the design of public buildings are pivotal for identifying these spaces. Therefore, designers can contribute to the restoration of citizens' collective identity by emphasizing physical and functional quality, aiming to increase social interactions and facilitate cultural and social events in public spaces. This article employs a combined method, integrating a descriptive approach to explain the key quality criteria of urban collective spaces and a survey method to determine the relationship between variables and the intensity of their impact. Seven key criteria emerge as crucial for shaping, validating, and recognizing the identity of a place from the audience's perspective within collective spaces. To expound on these criteria, a total of 31 sub-criteria and 34 criteria are considered, analyzing the impact of various variables in relation to the study's scope. Ultimately, by discerning the effects of these factors on enhancing the identity of collective spaces, the article provides insights into the intensity of each variable's impact and a metric for measuring the improvement of urban collective spaces.

تبلیغات