آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۰

چکیده

هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر خودشفقت ورزی بر آشفتگی روانشناختی و ولع مصرف مواد در افراد وابسته به مواد محرک بود. روش: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی بیماران وابسته به مواد محرک مراجعه کننده به مراکز ترک اعتیاد شهر کاشان در سال 1402 بود. از این بین، 32 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (16 نفر) و کنترل (16 نفر) قرار گرفتند. شرکت کنندگان هر دو گروه مقیاس آشفتگی روانشناختی و پرسشنامه ولع مصرف را در پیش آزمون و پس آزمون تکمیل کردند. آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر خودشفقت ورزی در 8 جلسه 90 دقیقه ای با فراوانی یک جلسه در هفته بر روی گروه آزمایش اجرا شد. داده ها با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که بین دو گروه تفاوت معنی داری وجود داشت و آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر خودشفقت ورزی باعث کاهش آشفتگی روانشناختی و بهبود ولع مصرف مواد در افراد وابسته به مواد محرک شد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده، متخصصین حوزه اعتیاد می توانند با استفاده از آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر خودشفقت ورزی بر بهبود آشفتگی روانشناختی و ولع مصرف مواد تأکید کنند.

The Effectiveness of Self-Compassion-Based Mindfulness Training on Psychological Distress and Craving in Stimulant-Dependent People

Objective: The present study sought to investigate the effectiveness of self-compassion-based mindfulness training on psychological distress and craving in stimulant-dependent individuals. Method: The present study was a semi-experimental study with a pre-test-post-test design and a control group. The statistical population of the study included all stimulant-dependent individuals referring to addiction treatment centers in the city of Kashan in 2023. Of them, 32 people were selected using the convenience sampling method and randomly divided into two experimental (n =16) and control (n =16) groups. Participants in both groups completed the depression-anxiety-stress scales and the craving questionnaire in the pre- and post-test. The self-compassion-based mindfulness training was carried out on the experimental group in eight 90-minute sessions with a frequency of one session per week. The data were analyzed using multivariate analysis of covariance. Results: The results revealed that there was a significant difference between the two groups, and mindfulness training based on self-compassion-based mindfulness training reduced psychological distress and craving in the subjects. Conclusion: According to the results obtained, experts in the field of addiction can emphasize the improvement of psychological distress and craving through self-compassion-based mindfulness training.
Mindfulness training ,Self-compassion ,Psychological distress ,Craving ,Stimulants ,

تبلیغات