تأثیر اصلاح شکاف قیمت سوخت بر رشد اقتصادی در ایران و کشورهای منتخب (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف از انجام این تحقیق بررسی تاثیر اصلاح یارانه سوخت فسیلی بر رشد اقتصادی در ایران و چند کشور منتخب است. بدین منظور، یک مدل رشد درونزا تصریح و با استفاده از روش های OLS Robust و Panel GMM ، بر اساس داده های سالانه در کشورهای مورد برسی طی دوره 2018-2000 مورد برآورد قرار گرفت. الگوی OLS Robust که اثرات بلندمدت را تحلیل می کند، برای گازوئیل در سه مقطع زمانی 2018-2000، 2004-2000، 2018- 2005 انجام گرفته است. نتایج نشان می دهد که متغیر شکاف قیمت سوخت در سه دوره مذکور به ازای یک واحد کاهش در یارانه سوخت به ترتیب 53/5، 69/10 و 12/5 واحد رشد اقتصادی افزایش می یابد. در الگوی Panel GMM که اثرات کوتاه مدت و میان مدت، طی دوره 2018-2000 تحلیل می کند. افزایش یک واحدی در قیمت گازوئیل سبب افزایش رشد اقتصادی به طور متوسط به میزان 84/8 واحد می گردد. دف از انجام این تحقیق بررسی تاثیر اصلاح یارانه سوخت فسیلی بر رشد اقتصادی در ایران و چند کشور منتخب است. بدین منظور، یک مدل رشد درونزا تصریح و با استفاده از روش های OLS Robust و Panel GMM ، بر اساس داده های سالانه در کشورهای مورد برسی طی دوره 2018-2000 مورد برآورد قرار گرفت. الگوی OLS Robust که اثرات بلندمدت را تحلیل می کند، برای گازوئیل در سه مقطع زمانی 2018-2000، 2004-2000، 2018- 2005 انجام گرفته استهدف از انجام این تحقیق بررسی تاثیر اصلاح یارانه سوخت فسیلی بر رشد اقتصادی در ایران و چند کشور منتخب است. بدین منظور، یک مدل رشد درونزا تصریح و با استفاده از روش های OLS Robust و Panel GMM ، بر اساس داده های سالانه در کشورهای مورد برسی طی دوره 2018-2000 مورد برآورد قرار گرفت. الگوی OLS Robust که اثرات بلندمدت را تحلیل می کند، برای گازوئیل در سه مقطع زمانی 2018-2000، 2004-2000، 2018- 2005 انجام گرفته است.The Effect of Correcting The Fuel Price Gap on Economic Growth in Iran and Selected Contries
The Effect of Correcting The Fuel Price Gap on Economic Growth in Iran and Selected ContriesAbstractThe purpose of this study is to investigate the effects of fossil fuel subsidy reform on economic growth in Iran and several other countries. For this purpose, an endogenous growth model was specified and estimated using OLS Robust and Panel GMM methods, based on annual data in the surveyed countries in the period 2000-2018. The OLS Robust model, which analyzes the long-term effects, has been developed for the diesel product in three time periods: 2000-2018, 2000-2004, and 2005-2018. The results show that the fuel price gap variable increases in the mentioned three periods per unit of reduction in fuel subsidies by 5.53, 10.69 and 5.12 units of economic growth, respectively. In the GMM Panel model, which analyzes the short-term and medium-term effects, during the period 2000-2018, a one-unit increase in the price of diesel will increase economic growth by an average of 8.84 units.e results show that the fuel price gap variable increases in the mentioned three periods per unit of reduction in fuel subsidies by 5.53, 10.69 and 5.12 units of economic growth, respectively. In the GMM Panel model, which analyzes the short-term and medium-term effects, during the period 2000-2018, a one-unit increase in the price of diesel will increase economic growth by an average of 8.84 units.The Effect of Correcting The Fuel Price Gap on Economic Growth in Iran and Selected ContriesAbstractThe purpose of this study is to investigate the effects of fossil fuel subsidy reform on economic growth in Iran and several other countries. For this purpose, an endogenous growth model was specified and estimated using OLS Robust and Panel GMM methods, based on annual data in the surveyed countries in the period 2000-2018. The OLS Robust model, which analyzes the long-term effects, has been developed for the diesel product in three time periods: 2000