طراحی و تبیین مدل راهبردی شناخت فرصت های کارآفرینانه در شرکت های تعاونی دانش بنیان فعال در بخش کشاورزی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
زمینه و هدف: شرکت های دانش بنیان به عنوان موتور توسعه اقتصادی کشورها مطرح بوده و به عنوان منشأ اصلی اشتغال زایی و تسهیل محیط کارآفرینی به شمار می روند و دارای پتانسیل تسریع در خلاقیت، نوآوری و گشایش فرصت های تجاری سازی نوین می باشند. بر این اساس تحقیق حاضر با هدف شناسایی و اولویت بندی راهبردهای شناخت فرصت های کارآفرینانه در شرکت های تعاونی دانش بنیان بخش کشاورزی انجام شده است.روش شناسی: در این پژوهش، نقاط قوت، نقاط ضعف، فرصت ها و تهدیدهای شناخت فرصت های کارآفرینانه بر اساس مبانی نظری شناسایی شدند و در نهایت، با استفاده از نظر 30 تن از خبرگان به روش دلفی فازی مورد پایش قرار گرفت و عوامل داخلی و خارجی مؤثر بر شناخت فرصت های کارآفرینانه استخراج شد و با نهایی شدن و اعطای ضریب و وزن به آن ها با نرم افزار SPSS و سپس راهبردهای ارائه شده از طریق فرآیند تحلیل سلسله مراتبی به کمک نرم افزار Expert Choice 11 مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار گرفتند. در این مرحله، بر اساس جدول کرجسی مورگان، 165 نفر از کارشناسان خبره شرکت های تعاونی دانش بنیان فعال در بخش کشاورزی به عنوان نمونه آماری از بین 281 شرکت انتخاب شدند. یافته ها و نتیجه گیری: بر اساس تحلیل SWOT عناصر مدل شناخت فرصت های کارآفرینانه شناسایی شد و پس از بررسی راهبردهای بیست گانه، با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی، عناصر مدل رتبه بندی و تحلیل شدند.اصالت/نوآوری: این مطالعه، مدل راهبردی شناخت فرصت های کارآفرینانه با توجه به عوامل داخلی و خارجی در شرکت های تعاونی دانش بنیان بخش کشاورزی را رائه می دهدDesigning and explaining the strategic model for recognizing entrepreneurial opportunities in knowledge-based cooperative companies active in the agricultural sector
Context and purpose., The current research was conducted with the aim of identifying and prioritizing strategies for recognizing entrepreneurial opportunities in knowledge-based cooperative companies in the agricultural sector.Methodology/approach. In this research, the strengths, weaknesses, opportunities, and threats of recognizing entrepreneurial opportunities were identified based on theoretical foundations, and finally, using the opinion of 30 experts, it was monitored using the fuzzy Delphi method, and strategies for recognizing entrepreneurial opportunities were extracted. And after finalizing the strategies and giving them coefficient and weight with SPSS software, they were evaluated and ranked through the process of hierarchical analysis with the help of Expert Choice 11 software. At this stage, based on the Karjesi-Morgan table, 165 expert experts of knowledge-based cooperative companies active in the agricultural sector were selected as a statistical sample from among 281 companies.Findings and conclusions. Based on the SWOT analysis, the elements of the entrepreneurial opportunity recognition model were identified and after examining the twenty strategies, using the hierarchical analysis technique, the model elements were ranked and analyzed. The findings showed that agricultural knowledge-based businesses play a key role in creating and developing a knowledge-based economy, and economic growth and job creation are realized in accordance with the capacity of innovation and recognition of opportunities.Originality. This study presents the strategic model of recognizing entrepreneurial opportunities according to internal and external factors in knowledge-based cooperatives in the agricultural sector, which provides recognition of new opportunities and, subsequently, the improvement of knowledge-based management in the cooperative sector.