آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۴

چکیده

هدف: مقاصد گردشگری از طریق شناسایی آسیب ها و مدیریت آن برای جذب گردشگر با هم رقابت می کنند؛ بر همین اساس این پژوهش با هدف شناسایی چالش ها و مشکلات مدیریت گردشگری در مقصد بیابانی شهرستان بافت انجام شد. روش و داده: پژوهش حاضر از نظر هدف توسعه ای و پیمایشی و از نظر ماهیت تئوری کلان است. در این پژوهش از روش پیمایش و مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شده و تحلیل داده ها به روش کیفی، کدگذاری باز، مرکزی و انتخابی مبتنی بر تحلیل محتوا است. جامعه آماری شامل کارشناسان شهرستان بافت واقع در استان کرمان با تعداد نمونه ۳۰ نفر است. داده ها از طریق مصاحبه جمع آوری و طبقه بندی و تجزیه و تحلیل داده ها از طریق تحلیل تفسیری و نرم افزار Maxqda در قالب کدگذاری باز انجام شد. یافته ها: بر اساس نتایج، از مجموع ۳۰ متن مصاحبه، ۴۳۷ کد جمع آوری و در ۸ دسته اصلی تحت عنوان چالش ها و مشکلات مقصد گردشگری بیابانی بافت تقسیم بندی شده است. به این ترتیب عدم دسترسی به منابع آبی در مناطق بیابانی با ۱۲۰ کد بیشترین فراوانی را دارد. همچنین، یافته ها حاکی از آن است که فرصت های توسعه گردشگری در مناطق کویری باید بر اساس جغرافیای کویری و بحران های موجود و همچنین اهداف بازاریابی و توسعه، آموزش های محلی و توسعه منابع انسانی سازمان دهی شود. زیرا بدین ترتیب می توان آسیب های احتمالی مقصد را  شناسایی کرده و به منظور توسعه هرچه بیشتر آن ها را اصلاح نمود. نتیجه گیری: نتایج حاکی از آن است که مدیریت گردشگری در این مقصد با چالش های فراوان مدیریتی مواجه است. از این رو باید منابع اولیه، ویژگی های مقصد و مهارت های رقابتی آن تعیین شود تا همسویی اهداف تجاری با اهداف توسعه پایدار بلندمدت مقصد موجب شود، مقصد شکننده به مقصدی سازگار با محیط زیست، پایدار و گردشگرپسند تبدیل شود. نوآوری، کاربرد نتایج: تا قبل از این پژوهش، پژوهش مشابهی در زمینه مدیریت گردشگری در شهرستان بافت انجام نشده و نتایج آن در توسعه پایدار و بلندمدت گردشگری در این مقصد بیابانی تأثیرگذار است.

Pathology of tourism destination management in desert areas(Case Study: Baft)

Aim: This research was conducted to identify the challenges and problems of tourism management in the desert destination of Baft city. Material & Method: The research is developmental in terms of purpose and survey in terms of nature. The research's statistical population includes the Baft city council and municipality members. The number of statistical samples was calculated to be 30 people. Data was collected through interviews, and data classification and analysis were done through interpretive analysis and Maxqda software in open coding. Finding:  From a total of 30 interview texts, 437 codes have been collected, divided into eight main categories under the title of identifying the challenges and problems of the Baft Desert tourism destination. In this way, "the lack of access to water resources" in desert areas is the highest, with 120 codes. Also, the findings indicate that tourism opportunities in desert areas should be organized based on desert geography and existing crises, marketing and development goals, local education, and human resource development. In this way, possible damages to the destination can be identified and corrected to develop as much as possible. Conclusion: It has been observed that the management of tourism in this particular destination is facing certain challenges. Therefore, the basic resources of the destination, characteristics, and competitive skills should be determined so that aligning the business goals with the long-term sustainable development goals causes the fragile destination to become an environmentally friendly, sustainable, and tourist-friendly destination. Innovation: This research is the only research that has been done on tourism management in Baft city, and its results are effective in the sustainable and long-term development of tourism in this destination.

تبلیغات