آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۱

چکیده

یکی از دیدگاههای مهم در مبحث معاد جسمانی، نظریه عینیت بدن دنیوی و اخروی است. این دیدگاه طیفی وسیعی از متکلمین و همچنین برخی از حکما را در بر می گیرد و با وجود اختلاف میان طرفداران این دیدگاه در فروع، اصل مدعا، یعنی عینیت بدن دنیوی و اخروی در معاد جسمانی مورد اتفاق ایشان است. شیوه تحقیق در این مقاله به گونه توصیفی انتقادی می باشد . مقاله حاضر پس از توصیف و نقد دیدگاه یادشده، به این نتیجه رسیده است که ادعای عینیت بدن دنیوی و اخروی به علت وجود مشکلات مبنایی و روشی ازجمله: عدم توانایی در تبیین درست از حقیقت انسان، محذورات عقلی بسیار از جمله محال بودن اعاده معدوم، و بسیاری از نصوص که در تضاد با این دیدگاه است، توانایی اثبات ادعای خود یعنی عینیت بدن دنیوی و اخروی در معاد جسمانی را نداشته و فاقد کارآیی می باشد.

A Critical Analysis of the Views of Muslim Sages and Theologians on the Issue of the Uniqueness of the Worldly and the Hereafter Body

One of the important viewpoints on bodily resurrection is the theory of the uniqueness of the worldly and the hereafter body. This view includes a wide range of theologians and some scholars, and despite the differences among the supporters of it in subsisiaries, the principle of the argument, that is, the unity of the worldly and the afterlife body in the corporeal resurrection, is agreed with by them. The research method in this article is descriptive-critical. After describing and criticizing the point of view, the present article has come to the conclusion that the claim of the uniqueness of the worldly and the afterlife body is due to the existence of fundamental and methodical problems such as: the inability to correctly explain the truth of man, many intellectual limitations such as the impossibility of returing what annihilated, and many of the texts in conflict with this point of view, fail to prove their claim, i.e. the unity of the worldly and the afterlife body in the corporeal resurrection and are of no effect. Keywords: The Uniqueness of the Worldly and Hereafter body, the Truth of Man, Islamic Theologian, Hashar, Bodily Resurrection.

تبلیغات