آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵

چکیده

زمینه و هدف: سرقت به عنف یکی از انواع سرقت ها است، که بر اساس آن افرادی به زور و اجبار با به کارگیری سلاح سرد و یا گرم و در مواردی با استفاده از قدرت بدنی و بدون به کارگیری سلاح، اموال مردم را می گیرند. هدف از این پژوهش مطالعه چالش های پلیسی در شناسایی شیوه های سرقت به عنف و راهکارهای پیشگیرانه است.روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری شامل خبرگان، مدیران و کارشناسان پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی ده استانی است که بیشترین فراوانی سرقت به عنف را دارند. انتخاب نمونه از روش نمونه گیری هدفمند قضاوتی و برای گردآوری داده ها از تکنیک مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده و با 17 نفر مصاحبه شد. برای اعتبار استفاده از منابع تأییدگر و برای پایایی از روش های رائووپری شامل قابلیت تأییدپذیری، قابلیت تکرارپذیری استفاده شد، سپس داده ها با استفاده از تکنیک تحلیل تماتیک مورد تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: کدهای حاصل از مصاحبه های انجام شده بیانگر این است که درمجموع 20 عنوان برای شیوه و شگرد سارقین و 35 چالش پلیس برای پیشگیری و مقابله با سارقین به عنف شناسایی و مقوله های ظهوریافته برای راهکارهای پیشگیری از سرقت به عنف در پنج عنوان به شرح راهکارهای مبتنی بر افزایش تلاش و زحمت در ارتکاب جرم، کاهش فرصت های ارتکاب جرم، کاهش منافع قابل پیش بینی جرم، امور انتظامی بازدارنده و حذف بهانه ها شناسایی و طبقه بندی شدند.نتیجه گیری: پیاده سازی راهکارهای مبتنی بر افزایش تلاش و زحمت در ارتکاب جرم، کاهش فرصت های ارتکاب جرم، کاهش منافع قابل پیش بینی جرم، امور انتظامی بازدارنده و حذف بهانه ها ارائه شده در پیشگیری از سرقت به عنف بسیار مؤثر بوده، و پلیس می تواند با عملیاتی کردن راهکارهای ذکرشده نسبت به همراه نمودن دیگر سازمان ها و نهادهای متولی و مسئول سازی و سهم خواهی از آنان، در راستای خواست جامعه هدف این پژوهش گام بردارد که نتیجه آن افزایش سرمایه اجتماعی پلیس، رضایتمندی مردم و ارتقای احساس امنیّت در جامعه است.

Police Challenges in Identifying Methods of Violent Robbery and Providing Preventive Solutions (Case Study: Ten Target Provinces)

Background and objectives: Violent robbery is one of the types of theft, based on which people take people's property by force and by using cold or hot weapons and in some cases by using physical force and without using weapons. The purpose of this research is to study police challenges in identifying methods of violent robbery and preventive solutions.Methodology: In terms of its objectives the present study is of an applied research type. The statistical community includes experts, managers and experts of the prevention police of the police command of ten provinces that have the highest frequency of violent robbery. Sample selection was based on judgmental purposeful sampling and semi-structured interview technique was used to collect data and 17 people were interviewed. For the validity, the confirmatory sources were employed and for the reliability the verifiability and reproducibility methods were used. Then the data were analyzed using theme analysis technique.Findings: The codes obtained from the conducted interviews indicate that there are 20 titles for the methods and tricks of thieves and 35 challenges for the police to prevent and deal with violent robbers, and emerging categories for the prevention of violent theft in five titles describing solutions based on increasing effort and struggle. In committing a crime, reducing the opportunities to commit a crime, reducing the foreseeable benefits of crime, preventive policing and eliminating excuses were identified and classified.Results: The implementation of strategies based on increasing the effort and struggle in committing crimes, reducing the opportunities to commit crimes, reducing the predictable benefits of crime, preventive policing, and removing the excuses provided have been very effective in preventing violent robbery, and the police can implement the aforementioned strategies in relation to making other organizations and institutions the trustees and making them responsible and asking them to participate, in line with the desire of the target society of this research, the result of which is to increase the social capital of the police, the satisfaction of the people, and the improvement of the sense of security in the society.

تبلیغات