کلیدواژه‌ها: طبیعت شعر نقاشی گردشگری رمانتیسیسم

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۶ - ۱۳
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۶۹

چکیده

 این پژوهش چیستی معانی و ابعاد طبیعت را در شعر، نقاشی و گردشگری ادبی رمانتیسیسم بررسی می کند. درواقع چیستی طبیعت و جلوه آن را در آثار شاعرانی همچون لرد بایرون و امرسون و نقاشانی چون تامس کول مطالعه می کند. سپس مؤلفه های گردشگری ادبی رمانتیسیسم را وا می کاود تا به این مسئله پاسخ دهد که نگرش رمانتیسیسم به طبیعت چه نکات مثبتی برای گردشگری دارد. هدف این پژوهش واکاوی مخرج مشترک مکتب رمانتیسیسم در نگرش به طبیعت است. مطالعه داده ها به روش توصیفی -تحلیلی انجام شده و جمع آوری داده ها و تصاویر براساس مطالعات کتابخانه ای و اسنادی صورت گرفته است. ابعاد و معانی طبیعت در اشعار و نقاشی های منتخب رمانتیک عبارتند از طبیعت بکر، طبیعت وحشی و رام نشده، طبیعت عظیم و شگفت، ماوراءالطبیعه، درون و نفس انسان، طبیعت ساخت انسان، منظره احساسی و بدیع، مناظر والا؛ زیبا و بهشت گونه، همراه با کنجکاوی هایی در غارها، جنگل ها، آب های خروشان، آبشارها و مناظر کوهستانی. نتایج مثبت نگرش مکتب رمانتیسیسم به طبیعت برای گردشگری ناظر به دو سطح عمومی و فردی است. در سطح عمومی دولت ها و طرف های ذی نفع سرمایه های ملی براساس مکان ها، مناطق و مناظر طبیعت ملحوظ در آثار ادبی و هنری برنامه ریزی و آماده سازی می کند. در سطح فردی، راهی زیباشناختی وجود دارد که گردشگری به عنوان شکل پذیرفته شده اجتماعی براساس مناطق و مناطق ملحوظ در آثار، به عنوان جستجو در مسیر احساس، آگاهی و تفکر درنظر گرفته می شود. در نتیجه توجه؛ تلقی و نگرش رمانتیک ها به طبیعت باعث عمق بخشی و تنوع دهی به نگرش به طبیعت در صنعت گردشگری می شود. 

Exploring the Meanings and Dimensions of Nature in Poetry, Painting, and Literary Tourism of the Romanticism

This study investigates the essence and manifestations of nature in the works of Romantic poets such as Lord Byron and Emerson, as well as painters like Thomas Cole. It then explores the components of literary tourism in Romanticism to answer the question: What positive aspects does Romanticism’s perspective on nature have for tourism. This study aims to examine the common characteristics of the Romanticism school’s approach to nature. The data and images were collected and analyzed through a descriptive-analytical method, utilizing library studies and document analysis. The dimensions and meanings of nature in selected Romantic poems and paintings encompass untouched nature, wild and untamed nature, grand and awe-inspiring nature, the supernatural, the inner and human soul, nature as a human construct, emotional and exquisite landscapes, sublime and heavenly landscapes, accompanied by explorations of caves, forests, roaring waters, waterfalls, and mountainous landscapes. The positive results of Romanticism’s perspective on nature for tourism can be observed at both the general and individual levels. At the general level, governments and stakeholders plan and prepare national assets based on remarkable natural places, regions, and landscapes depicted in literary and artistic works. At the individual level, there exists a beautiful cognitive path where tourism is seen as an accepted social form based on notable regions and landscapes depicted in works, serving as a search for emotional, intellectual, and reflective experiences. Consequently, the attention, perception, and Romanticists’ approach to nature contribute to enriching and diversifying the perspective on nature in the tourism industry.

تبلیغات