آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۴

چکیده

هدف: حضور روزافزون کشتی ها و حوادث کشتیرانی، مهم ترین منشأ تهدیدها و آلودگی های زیست بوم دریایی جنوبگان به شمار می آید. این نوشتار، در پی ارزیابی کارآمدی، بازدارندگی و جامعیت حقوق محیط زیست دریایی جنوبگان ناظر بر کشتی ها است.   روش: این پژوهش، با استفاده از روش کیفی روندپژوهی انجام شده است. روندها زنجیره مستمری از رویدادها به ویژه رویدادهای جریان سازی هستند که وضعیت کنونی را مشخص کرده و از موقعیت های محتمل آینده خبر می دهند. منابع مورد استفاده این پژوهش بنا به ماهیت کیفی آن، از نوع اسنادی و کتابخانه ای است. داده های مورد نیاز از اسناد دست اول حقوقی، کتاب ها، مقاله های معتبر و تارنماهای مرتبط با موضوع گردآوری شده اند. یافته ها: پژوهش نشان داد که تهدیدآفرینی زیست محیطی کشتی ها به ویژه با ظهور تهدیدهای نوپدید در سال های پیش رو به دلایلی چون تغییر اقلیم، گرم شدن زمین و ذوب شدن تدریجی یخ های قطبی از یک سو و افزایش رقابت های ژئواسترتژیکی قدرت های بزرگ در جنوبگان از سوی دیگر، افزایش یابد. از این رو، به منظور حفاظت پایدار از محیط زیست دریایی جنوبگان، باید کشتیرانی سبز و استفاده از کشتی های سازگار با محیط زیست در دستور نهادهای مرتبط قرار گیرد. نتایج: نظام حقوقی چندسطحی و سخت گیرانه محیط زیست دریایی جنوبگان، با داشتن شرایط سازواری و هم تکمیلی با حقوق بین الملل زیست محیطی از کارآمدی و بازدارندگی مطلوب و مناسبی در حفاظت از زیست بوم دریایی جنوبگان برخوردار است، اما به دلیل مسلم پنداشتن ممنوعیت فعالیت های نظامی در این منطقه، حداقل تا زمان بازنگری پیمان جنوبگان در سال 2048 و در نتیجه مسکوت گذاشتن رابطه کشتی های جنگی و محیط زیست دریایی جنوبگان به لحاظ جامعیت، ناکافی به نظر می رسد.

Shipping and threats to the Antarctic marine environment

Purpose The increasing presence of ships and shipping accidents is the most important source of threats and pollution to the Antarctic marine ecosystem. This article seeks to evaluate the effectiveness, deterrence and comprehensiveness of Antarctic marine environmental laws governing ships. Method This research was conducted using the qualitative method of Trend Impact Analysis research. Trends are a continuous chain of events, especially flow-making events, that determine the current situation and inform about possible future situations. According to its qualitative nature, the sources used in this research are documentary and library type. The required data have been collected from first-hand legal documents, books, authoritative articles and websites related to the subject. Findings The research showed that the environmental threat of ships, especially with the emergence of new threats in the coming years, due to reasons such as climate change, global warming, and the gradual melting of polar ice on the one hand and On the other hand, the geostrategic competition of big powers in Antarctica will increase. Therefore, in order to sustainably protect the Antarctic marine environment, green shipping and the use of environmentally friendly ships should be ordered by related institutions. Conclusion the multi-level and strict legal system of the Antarctic marine environment, having conditions of harmony and complementarity with the international environmental law, has a favorable and appropriate efficiency and deterrence in the protection of the Antarctic marine ecosystem, but Due to taking for granted the prohibition of military activities in this region, at least until the revision of the Antarctic Treaty in 2048 and as a result, the silence of the relationship between warships and the marine environment of the Antarctic seems to be insufficient in terms of comprehensiveness.

تبلیغات