چکیده

هدف از پژوهش حاضر طراحی الگوی خود مدیریتی با تأکید بر مکتب فکری شهید حاج قاسم سلیمانی با رویکرد تحقق حاکمیت منابع انسانی می باشد که به منظور رسیدن به این هدف ابعاد خود مدیریتی از منظر اسلام و قرآن و هم چنین مکتب شهید حاج قاسم سلیمانی مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش مطالعه، در حیطه ی پژوهش های کیفی و با استفاده از روش تحلیل مضمون انجام شده است. داده های پژوهش، متون، یادداشت ها و پژوهش های پیشین انجام گرفته در زمینه طراحی الگوی خود مدیریتی به منظور تحقق حاکمیت منابع انسانی با تأکید بر مکتب فکری شهید قاسم سلیمانی می باشد. نتایج حاصل از تحلیل داده ها به شناسایی 153 کد (شاخص)، 14 مفهوم و 5 مقوله منجر شد. با توجه به نتایج پژوهش ابعاد طراحی الگوی خودمدیریتی به منظور تحقق حاکمیت منابع انسانی با تأکید بر مکتب فکری شهید قاسم سلیمانی در پنج مقوله: مدیریت روحی- روانی (خودشناسی، خودارزیابی، خودکنترلی، خودباوری و قوه تفکر)، مدیریت فیزیکی- جسمی (تحرک جسمی، آراستگی جسمی و سلامت جسمی)، مدیریت رفتاری- شخصیتی (خصوصیات باطنی و خصوصیات ارتباطی)، مدیریت معنوی- اعتقادی (نگرش معنوی- اعتقادی و رفتار معنوی- اعتقادی) و مدیریت خودآموزی (توسعه فردی و توسعه تخصصی) تقسیم بندی شدند.

Designing a Self-Management Model with an Emphasis on the School of Thought of Martyr Haj Qassem Soleimani with the Approach of Realizing the Sovereignty of Human Resources

The purpose of the current research is to design a Self-Management Model with an Emphasis on the School of Thought of Martyr Haj Qassem Soleimani with the Approach of Realizing the Sovereignty of Human Resources. It placed. The research method of the study was conducted in the field of qualitative research using thematic analysis method. The research data, texts, notes and previous researches are conducted in the field of designing a self-management model in order to realize the governance of human resources with an emphasis on the school of thought of Martyr Qassem Soleimani. The results of data analysis led to the identification of 153 codes (indices), 14 concepts and 5 categories. According to the results of the research, the dimensions of designing a model of self-management in order to realize the governance of human resources, emphasizing the school of thought of martyr Qassem Soleimani in five categories: mental-psychological management (self-knowledge, self-evaluation, self-control, self-confidence and thinking power), physical-physical management (movement physical, physical beauty and physical health), behavior-personality management (inner characteristics and communication characteristics), spiritual-belief management (spiritual-belief attitude and spiritual-belief behavior) and self-education management (personal development and professional development) were divided.

تبلیغات