آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۷

چکیده

با توجه به پیشینه موضوع "اقتصاد رفتاری" در میان-زمینه علم اقتصاد و علم روانشناسی، ادبیات بسیار غنی در این زمینه وجود دارد که نظر به نوظهور بودن نسبی این رشته، بستر بسیار مناسبی برای پژوهش های بیشتر در این زمینه را فراهم میکند. با این حال، فقدان مطالعات مروری تخصصی در این زمینه به زبان فارسی بسیار مشهود است. این پژوهش تلاش دارد تا با مرور مقالات نگاشته شده در موضوع اقتصاد رفتاری و به طور خاص راهبرد های اساسی و نوین که اقتصاد رفتاری برای تحلیل رفتار مصرف کننده ارائه می دهد را به صورت دسته بندی شده و با استناد به نشریات معتبر در حوزه مربوطه ارائه دهد. این پژوهش با روش مرور سیستماتیک در راستای ترسیم نگاهی جامع برای خواننده گام بر می دارد. پس از جستجو در پایگاه های داده، 38 مقاله مرتبط با موضوع، با معیار های مشخص انتخاب شدند؛ سپس یافته های مقالات در 9 مورد دسته بندی و ارائه شده است. پس از مطالعه این پژوهش، پژوهشگران علم اقتصاد و مدیریت مالی، اشراف نسبی نسبت به مطالعات انجام شده در این زمینه پیدا کرده و میتوانند برای گسترش مرز های دانش در موضوع «تبیین رفتار مصرف کننده» با ابزار ها و راهبرد های علم «اقتصاد رفتاری»، زمینه ها و گذرگاه های این موضوع را شناسایی کرده و سوالات مورد نظر خود را پی بگیرند.

Behavioral economics strategies in explaining consumer behavior

According to the background of the subject of "behavioral economics" in the inter-field of economics and psychology, there is a very rich literature in this field, which, considering the relatively new nature of this field, provides a very suitable platform for further research in this field. However, the lack of specialized review studies in this field in Persian language is very evident. This research tries to review the articles written on the subject of behavioral economics and in particular the basic and new strategies that behavioral economics provides for the analysis of consumer behavior in a categorized form and by citing authoritative publications in the relevant field. . This research takes a step towards drawing a comprehensive view for the reader with a systematic review method. After searching the databases, 38 articles related to the topic were selected with certain criteria; Then the findings of the articles are categorized and presented in 9 cases. After studying this research, the researchers of economics and financial management have found a relative nobility compared to the studies done in this field and can expand the boundaries of knowledge in the subject of "explaining consumer behavior" with the tools and strategies of the science of "behavioral economics". ", identify the fields and passages of this issue and pursue their desired questions.

تبلیغات