آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۱

چکیده

در عصر حاضر که عصر دانش است، سازمان هایی می توانند به حیات خود ادامه دهند که به دانش و مدیریت اثربخش آن، به عنوان یک منبع سازمانی، توجه نمایند. چرا که مدیریت صحیح دانش باعث کسب مزیت رقابتی برای سازمان ها و در نهایت کسب موفقیت بیشتر و نهایتا تعالی سازمانی خواهد شد .ازاین رو، این پژوهش درصدد آسیب شناسی مدیریت دانش در مراکز آموزش عالی است تا مهم ترین آسیب های مدیریت دانش در این مراکز شناخته شده و از این طریق بتوان مدیریت دانش را در بهترین شکل ممکن مستقر نمود .جامعه آماری این پژوهش کلیه متخصصان حوزه ی مدیریت آموزش عالی، اساتید و کارشناسان ستادی در دانشگاههای استان کرمان می-باشند که بر اساس روش نمونه گیری هدفمند، 32 نفر نمونه پژوهش را تشکیل دادند. داده های پژوهش نیز از طریق مصاحبه های باز و نیمه ساخت یافته در بین گروه نمونه به دست آمدند. آسیب شناسی مدیریت دانش در این پژوهش با بهره مندی از مدل تاپسیس مورد بررسی قرار گرفت و رتبه بندی آسیب های مدیریت دانش در چهارچوب مدل سه شاخگی شامل ابعاد رفتاری، محیطی و ساختاری مشخص شد. بر این اساس در شاخه عوامل رفتاری به ترتیب "انگیزه و کار تیمی پایین و عدم رضایت شغلی کارکنان" و "کم توجهی به حفظ کرامت انسانی و نبود شایسته سالاری"، در شاخه عوامل محیطی "کم بها دادن به نظرات افراد در ایجاد تغییرات و منزوی کردن متخصصین و افراد علمی" و "عدم اطلاع و آشنایی عمومی با مدیریت دانش و عدم حرکت جامعه در مسیر دانشی" و در شاخه عوامل ساختاری "نامشخص بودن مأموریت و استراتژی ها در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی" و "عدم توجه به برنامه ریزی لازم در زمینه پیاده سازی، ضعف در زمینه نظم و انضباط سازمانی، سلسه مراتب اداری پیچیده و تصمیم گیری مشارکتی" مهم ترین آسیب های پیاده سازی مدیریت دانش هستند.

Pathology of knowledge management development based on three-pronged model in universities of Kerman province

In the present age, which is the age of knowledge, organizations can survive by paying attention to knowledge and its effective management as an organizational resource. Because proper knowledge management will lead to a competitive advantage for organizations and ultimately more success and ultimately organizational excellence. Therefore, this study seeks to identify the pathology of knowledge management in academic centers so that the most important harms of knowledge management in these centers are known and through this, knowledge management can be established in the best possible way. The statistical population of this study is all specialists in the field of higher education management, professors and staff experts in universities of Kerman province. 32 people were selected as the sample group by purposive sampling method. Research data were obtained through open and semi-structured interviews among the sample group. The pathology of knowledge management in this study was investigated using the TOPSIS model and the ranking of knowledge management injuries was determined within the framework of the three-pronged model including behavioral, environmental and structural dimensions. Accordingly, in the category of behavioral factors, respectively, "low motivation and teamwork and job dissatisfaction of employees", "lack of attention to maintaining human dignity and lack of meritocracy", in the category of environmental factors, "underestimation of people's opinions in making changes and Isolation of specialists and scientists "and" Lack of public knowledge and familiarity with knowledge management and lack of movement of society in the direction of knowledge "and in the category of structural factors" Uncertainty of missions and strategies in universities and higher education centers "and" Lack of attention to the program Implementation, weakness in organizational discipline, complex administrative hierarchy, and participatory decision making are the most important disadvantages of knowledge management implementation.

تبلیغات