آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۱

چکیده

هدف از پژوهش حاضر بررسی مدل ساختاری اضطراب اجتماعی بر اساس کمال گرایی سازش نایافته و راهبردهای غیرانطباقی تنظیم شناختی هیجان با نقش میانجی نشخوار فکری بود. مطالعه حاضر از نوع مطالعات همبستگی- به روش مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری در این پژوهش شامل دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهرستان کاشان در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. حجم نمونه بر اساس مدل کلاین(2016) و با روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی 342 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری داده های پژوهش شامل سیاهه اضطراب اجتماعی(کانر و همکاران، 2000)، سیاهه کمال-گرایی(هیل و همکاران، 2004)، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجانی(گرانفسکی و کرایج، 2007) و مقیاس پاسخ نشخوار فکری(نولن-هوکسما و مارو، 1991) بود. تحلیل آماری داده ها با استفاده از نرم افزار AMOS انجام گرفت. یافته های پژوهش نشان داد که اثر مستقیم کمال گرایی سازش نایافته(371/0=β و 001/0=sig)، تنظیم شناختی هیجان غیرانطباقی(186/0=β و 043/0=sig) و نشخوار فکری(163/0=β و 019/0=sig) بر اضطراب اجتماعی به صورت مثبت معنادار بود. همچنین نتایج نشان داد که نشخوار فکری در رابطه بین کمال گرایی سازش نایافته(حد پایین 003/0 و حد بالا 068/0، 012/0=sig) و راهبردهای غیرانطباقی تنظیم شناختی هیجان(حد پایین 023/0 و حد بالا 184/0، 020/0=sig) با اضطراب اجتماعی نقش میانجی دارد. همچنین مدل نهایی پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار بود(070/0=RMSEA و 05/0>P-value) و 41 درصد اضطراب اجتماعی به وسیله کمال گرایی سازش نایافته و راهبردهای غیرانطباقی تنظیم شناختی هیجان با نقش میانجی نشخوار فکری تبیین می شود. بنابراین اضطراب اجتماعی نوجوانان متاثر از کمال گرایی سازش نایافته، راهبردهای غیرانطباقی تنظیم شناختی هیجان و نشخوار فکری است.

The structural model of social anxiety based on maladaptive perfectionism and maladaptive strategies of cognitive emotion regulation with mediator role of rumination

The purpose of the present study was to investigate the structural model of social anxiety based on maladaptive perfectionism and maladaptive strategies of cognitive emotion regulation with mediator role of rumination. The present research is the correlation study using structural equation modeling. The statistical population in this research included high school students of Kashan city in academic year of 2021-2022. The sample size was selected based on Kline model (2016) and with random cluster sampling method of 342 students. Data collection tools included the social phobia inventory of Connor and et al (2000), perfectionism inventory of Hill and et al (2004) cognitive emotion regulation questionnaire of Garnefski and Kraaij (2007) and ruminative response scale of Nolen-Hoeksema and Morrow (1991). Statistical analysis of data was performed using AMOS-24 software. The findings showed that the direct effect of uncompromising perfectionism (β=0.371 and sig=0.001), maladaptive emotion cognitive regulation (β=0.186 and sig=0.043) and rumination (163 β=0.019 and sig=0.019) were positively significant on social anxiety. Also, the results showed that rumination has a mediating role in relationship between uncompromising perfectionism (lower bounds 0.003 and upper bounds 0.068, sig=0.012) and non-adaptive cognitive emotion regulation strategies (lower bounds 0.023 and upper bounds 0.184 (0.020, sig=0.020) with social anxiety. Also, proposed model had an acceptable fitness to the data (RMSEA=0/070, P-value<0/05) and analyses also revealed that %41 of variance of depression was explained by maladaptive perfectionism and maladaptive strategies of cognitive emotion regulation through the mediating role of rumination.

تبلیغات