آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۵

چکیده

در تاریخ ایران پس از اسلام، وقایع مهم سیاسی همیشه بر تحولات نقاشی ایران تاثیر بسیاری نهاده و تغییر حکومت ها اغلب با جابه جایی هنرمندان و ادغام سنت های هنری همراه بوده است؛ دوران صفویه از درخشان ترین ادوار تاریخ ایران بشمار می آید؛ نگارگری ایرانی که قدمت چند هزار ساله دارد همواره مورد توجه هنرمندان جهان بوده است؛ یکی از ویژگی های نقاشی مکتب اصفهان در دوره صفوی توجه به انسان نگاری است. مقاله حاضر شرایطی را که موجب بوجود آمدن این نوع نگرش به انسان و نقاشی آن شده مورد ارزیابی قرار داده، ضرورت هایی که باعث شده در نگارگری دوره شاه عباس اول به تصویر انسان بیشتر توجه شود، نشان می دهد. هدف: از این مقاله شناخت و توصیف ویژگی هایی است که در انسان نگاری نقاشی مکتب اصفهان ظاهر گردید و این سبک را در مقایسه با نقاشی قبل از خود (مکتب تبریز دو) متمایز گردانید. روش تحقیق: در این مقاله با توجه به ماهیت تاریخی آن از یک سو و نیاز به تبیین آثار از سوی دیگر توصیفی - تحلیلی بوده و با استدلال استقرایی به جمع آوری اطلاعات مربوط به نگارگری این عصر پرداخته شده است. گردآوری مطالب به شیوه اسنادی (کتابخانه ای) صورت گرفته است.

The subtleties of Isfahan style painting (Safaviya era)

In the history of Iran after Islam, important political events have always had a great impact on the evolution of Iranian painting, and the change of governments has often been accompanied by the transfer of artists and the integration of artistic traditions; The Safavid era is one of the most brilliant periods in the history of Iran; Iranian painting, which is several thousand years old, has always attracted the attention of world artists; One of the characteristics of the Isfahan school of painting in the Safavid period is the attention to anthropomorphism. This article evaluates the conditions that caused this kind of attitude towards man and its painting, and shows the necessities that caused more attention to be paid to the image of man in the painting of Shah Abbas I period. Target: From this article, the characteristics that appeared in the anthropomorphism of the Isfahan school of painting and distinguishing this style in comparison with the painting before it (Tabriz II School) are recognized and described. Research method: In this article, considering its historical nature on the one hand and the need to explain the works on the other hand, it is descriptive-analytical, and it is collected information related to the painting of this era with inductive reasoning. The collection of materials has been done in a documentary (library) way.

تبلیغات