آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۵

چکیده

پژوهش حاضر به شناسایی و اولویت بندی استراتژی های توسعه کارآفرینی فارغ التحصیلان دانشگاهی در بین فارغ التحصیلان کارشناس ارشد دانشگاه گیلان پرداخت. جامعه آماری پژوهش حاضر را ابتدا متخصصان و کارآفرینان و بعد فارغ التحصیلان کارشناس ارشد دانشگاه گیلان تشکیل دادند. از بین جامعه آماری متخصصان تعداد 20 نفر و از دانشجویان تعداد 100 نفر به عنوان افراد نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از دو پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. پرسشنامه اول به شناخت استراتژی های استراتژی ها پرداخت که با استفاده از روش دلفی داده های مربوط به آن جمع آوری شد و پرسشنامه دوم به اولویت بندی استراتژی های شناسایی شده با استفاده از روشTopsis پرداخت. روایی و پایایی هر دو پرسشنامه مورد تایید قرار گرفت. بر اساس پایان نامه رییسی (1394) و مجموعه مقالات مطالعه شده 29 استراتژی شناسایی شد و با استفاده از تکنیک دلفی مورد تایید قرار گرفت. استراتژی ها در 6 بلوک شامل بلوک 1 تا 6 به ترتیب تناسب با موقعیت اکولوژیک جامعه مورد بررسی دسته بندی شدند. اولویت اول که همان بلوک اول را شامل می شد شامل استراتژی اداری، استراتژی بازاریابی، استراتژی فرهنگی، استراتژی شناختی توسعه کارآفرینی، استراتژی نوآوری سازمانی و استراتژی رشد از مقیاس کوچک بود. بلوک دوم شامل 5، بلوک سوم 5، بلوک چهارم 4 و بلوک پنجم شامل 4 و بلوک ششم شامل 5 استراتژی بودند. مدیران حوزه کسب و کار می توانند از نتایج این پژوهش جهت توسعه کارآفرینی و انتخاب استراتژی مناسب برای فارغ التحصیلان دانشگاهی اقدام کنند.

Recognition and Prioritizing the Strategies of University Graduates’ Entrepreneurship applying TOPSIS Method (Case Study: Guilan Province)

The present research recognizes and prioritizes the strategies of university graduates’ entrepreneurship among the Master’s Degree graduates of the University of Guilan. At first, statistical society of this research included the specialists and entrepreneurs of Guilan Province and thereafter the Master’s Degree graduates of the University of Guilan. Among the statistical society of the specialists, 20 persons and among the university students, a number of 100 students were selected as sample. In order to data collection, two researcher questionnaires were applied. The first questionnaire paid attention to recognition of strategies that was collected applying the Delphi Method of the pertinent data, and the second questionnaire studied on prioritizing the recognized strategies through applying the TOPSIS Method. Validity and reliability of both questionnaires were verified. On the basis of Thesis of Raeisi (2015) and the studied Articles Collection, 29 strategies were identified, and verified using the Delphi Technique. Strategies were classified in 6 blocks, respectively in appropriate with ecologic situation of the society of the case study. Directors of business domain may take an action for developing entrepreneurship and selection of appropriate strategy for graduates, through applying the results of this research.

تبلیغات