آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۲

چکیده

با توجه به جایگاه برجسته یزد در تمدن ایرانی، اسلامی پژوهش حاضر می کوشد تا مشخص کند نقش وجایگاه اقلیت دینی مسیحی دریزد درعصر پهلوی وجمهوری اسلامی ایران ، تاچه اندازه بوده است؟ دراین پژوهش، روش کار توصیفی- تحلیلی مطالب ، کتابخانه ای وبررسی اسناد دردوره پهلوی ( 1979م -1926م/1357-1304) وجمهوری اسلامی ایران (2022 - 1979/م 1400-1357) درزمینه نحوه تعاملات مردم یزد، درزمینه های مختلف تجاری- اقتصادی، فرهنگی- اجتماعی، دینی- مذهبی با مسیحیان می باشد. ازبزرگ ترین روابط مسالمت آمیزوتعاملات ادیان، در یزد هرسال اتفاق می افتد و آن در ی ک اتاقک کوچک که ظاهراً مکان مقدس باستانی- تاریخی هست، می باشد. پیروان هرچهار دین فعال دری زد(اسلام، زرتشت ویهودومسیحی) آن بقعه را اجر نهاده و بسته به نوع نیات درونی خود، در آن ن ذر و نی از وشمع روشن می کنندو دعا خوانده و حاجت می طلبند. درحالی که مسیحیان درتبلیغ مسیحیت که درسایه استعمار، مخصوصا انگلیس صورت می گرفت موفقیتی حاصل نکردندومردم یزد تمایل چندانی پیدانکردند.تعداد اندکی ازجمله پژوهش اقلیت های مذهبی دوره قاجار (1926م- 1752م /1304- 1175ق) و یا کتابچه مخبری و... مورد جامعی یافت نشد

The interactions of the Christian minority with the people of Yazd, in Iran, during the Pahlavi era (1926-1979 AD/1357-1304 AD) and the Islamic Republic (1979-2022/1357-1400 AD)

Considering the prominent position of Yazd in Iranian civilization, the present study tries to determine the role and position of the Christian religious minority in Yazd during the Pahlavi era and the Islamic Republic of Iran. In this research, the method is descriptive-analytical, library materials and with document review during the Pahlavi period (1926-1926/1304-1979) and the Islamic Republic of Iran (1979-1979/1357-1400 AD) in the field of interactions of the people of Yazd, in various commercial fields, economic, cultural-social, religious with Christians. One of the biggest peaceful relations and interactions of religions happens in Yazd every year and it is in a small room which is apparently an ancient-historical holy place. Followers of all four active religions in Yazd (Islam, Zoroastrianism, Judaism, and Christianity) pay respect to that shrine and, depending on their inner intentions, they make vows, prayers, and light candles in it, pray and ask for needs. While the Christians did not succeed in propagating Christianity under the shadow of colonialism, especially England, and the people of Yazd did not show much desire. A few, including research on religious minorities in the Qajar period (1752-1926 AD/1175-1304 AD) or informative booklets, etc., were not found.

تبلیغات