نگرش به جهانی شدن فرهنگی از منظر گفتمان اصلاح طلبی (84- 1376)
آرشیو
چکیده
پژوهش حاضر باهدف بررسی نحوه مواجهه ایران در دوره گفتمان اصلاح طلبی (1384 1376) و با تأکید بر آراء و اندیشه های برجسته ترین تولیدکنندگان این گفتمان، سید محمد خاتمی با جهانی شدن فرهنگی صورت گرفته است. در انجام این پژوهش از روش توصیفی تبیینی استفاده شده و داده های آن به روش کتابخانه ای گردآوری شده است. برای سهولت دریافتن پاسخ مناسب به سؤال اصلی این پژوهش یعنی «گفتمان اصلاح طلبی در مواجهه با جهانی شدن فرهنگی چه دیدگاه هایی داشته است؟» و در نهایت، این دیدگاه ها منجر به چه نوع رابطه ای بین این دو شده است؟ از مدل امر سیاسی شانتال موفه که در آن سه نوع رابطه را در قبال جهانی شدن در نظر می گیرد بهره کافی برده شده است. فرضیه پژوهش بدین صورت بوده است که تا قبل از تثبیت گفتمان اصلاح طلبی در فضای سیاسی ایران، نوع نگاه، رویکرد و رابطه جمهوری اسلامی ایران با جهانی شدن به ویژه بعد فرهنگی آن، رویکردی منفی و بدبینانه و رابطه ای از نوع تخاصم و دشمنی بوده است. با روی کار آمدن دولت خاتمی و شکل گیری گفتمان اصلاح طلبی نوع نگاه و رویکرد به جهانی شدن دچار تغییراتی اساسی شد.Attitude towards cultural globalization from the perspective of reformist discourse
The aim of this study was to investigate how Iran encountered in the period of reformist discourse with cultural globalization. In this research, descriptive-explanatory method has been used and its data has been collected by library method. To make it easier to find the right answer to the main question of this research, "What are the views of the reformist discourse in the face of globalization and culturalization?" And finally, what kind of relationship has these views led to? The model of Shantal Mufa's political affairs, in which he considers three types of relations towards globalization, has been used extensively. The research hypothesis has been that before the establishment of the reformist discourse in the Iranian political space, the Islamic Republic of Iran's view, approach and relationship with globalization, especially its cultural dimension, has been a negative and pessimistic approach and a kind of conflict and enmity. With the coming to power of Khatami's government and the formation of a reformist discourse, the way of looking at and approaching the world has undergone fundamental changes.