آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۲

چکیده

این پژوهش با هدف دستیابی به مولفه های تمدن سعادتمندانه در آراء فارابی و دستیابی به الگویی معادل سازی شده با عصر حاضر انجام گرفته است. چرا که برای ساخت یک تمدن در شرایط گذار امروز، نیازمند دانش و فرهنگ در بستر نگاه واقع بینانه ی فلسفی هستیم و ساخت تمدنی جایگزین بدون اتکا به سنت ممکن نیست. یافتن الگویی منعطف و پایدار برای تعالی انسان در بستر جامعه ای نیکبخت، آمال نهایی این نگاره است. روش پژوهش بر اساس مطالعه کتابخانه ای آثار و آراء فارابی و سپس تحلیل و الگوسازی آن با توجه به مفاهیم و عناصر امروزیست. در نتیجه پژوهش به این مطلب رسیدیم که فارابی به عنوان فیلسوفی تمدن ساز در طرح مدینه ی فاضله خود، برای تمدن و فرهنگ، معیاری مبتنی بر دیدگاه ساخت گرا، مدل نیازها و دیدگاه اصالت فرد در ضمن جمع ارائه می دهد. این شبکه پایدار ساختاری بر اساس سیستم معرفتی، قانونی و فرهنگی خاص اوست که ضمن مرتفع ساختن کلیه نیازهای افراد، به نیاز اساسی او در جهت نیل به سعادت در پرتو کمال اخلاقی پاسخ بنیادین می دهد به گونه ای که اندیشمندان اجتماعی، سیاسی و فرهنگی می توانند با معیار قرار دادن این الگو، راهبردهای علمی و عملی متناسب با شرایط و ویژگی های هر جامعه ای را طراحی کنند. و در نهایت به این نکته رهنمون شوند که با وجود التقاط و درهم تنیدگی فرهنگی در عصر انتقال با الگوی برگرفته از طرح زنده و پویای مدینه فاضله فارابی در ساخت تمدن سعادتمندانه مبتنی بر غایت بشر، می توان طرح تمدن جایگزین را ایجاد کرد.

Strategies for building a prosperous civilization based on Farabi's views

This research has been carried out with the aim of achieving the components of a prosperous civilization in Farabi's opinions and a model equated with the current era. Because in order to build a civilization in today's transitional conditions, we need knowledge in the context of a realistic philosophical view, and it is not possible to build an alternative civilization without relying on tradition. Finding a flexible and stable model for human excellence in the context of a happy society is the ultimate hope of this painting. The research method is the library study of Farabi's opinions and then analyzing and modeling it according to today's concepts. It became clear that in his Utopia plan, Farabi presents a criterion for civilization and culture based on the constructivist view, the model of needs and the view of the originality of the individual as well as the collective. This sustainable network is a structure based on his special knowledge system, which, while satisfying all needs, gives a fundamental answer to the basic human need to achieve happiness in the light of moral perfection, in such a way that social and political thinkers can use this model as a criterion to develop appropriate strategies. design with any society. And finally, be guided to the point that despite the cultural eclecticism in the age of transition with the model taken from Farabi's plan in building a prosperous civilization based on the end of mankind, it is possible to create an alternative civilization plan.

تبلیغات