آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۳

چکیده

علوم تجربی یکی ازدروس پایه وجزویازده حوزه یادگیری دربرنامه درسی ملی است وبه علت ارایه مطالب این کتاب درزمینه های مختلف فیزیک،شیمی،زمین شناسی وزیست شناسی وهمچنین ارتباط بامحاسبات ریاضی ودیگردروس،نقش زیادی می تواند درایجادانگیزه ورشد ویادگیری دانش آموزان ایفانماید.والبته این امرمستلزم تلفیق مهارت ودانش معلمان وامکانات وابزارهای لازم آموزشی و حمایت مدیران و... درمدارس می باشد.درمدارس روستایی هدف این اقدام پژوهی به دلایل مختلف چون نبودامکانات مناسب،ضعف هایی درمسیراین رشد وجودداردکه برفعال نبودن مناسب دانش آموزان دردرس علوم تجربی متوسطه اول تاثیرگذاشته است.باتوجه به این موارد،دراین اقدام پژوهی سعی شده تاباطراحی نرم افزار:محتوای آموزشی علوم تجربی789 (هفتم وهشتم ونهم)توسط اقدام پژوه(دبیرعلوم تجربی)وروش های خلاقانه دراین راستا،تاحدممکن وشرایط موجود مدارس،دانش آموزان دردرس وکلاس علوم تجربی فعال تر گردند وکلاسی شاداب وبانشاط تر ایجادگردد.ونتایج نشان داد که راهکارهای اجراشده درفعال نمودن دانش آموزان دردرس علوم تجربی هرسه پایه وایجاد کلاس جذاب، تاثیرمطلوب وافزایشی داشته است.

How was I able to make my students more active and the experimental science class more attractive with the help of designing the "Educational Content of Experimental Science 789" software and other creative methods?

Experimental science is one of the basic subjects and part of the eleven learning areas in the national curriculum, and due to the presentation of the contents of this book in a multidisciplinary manner, it can play a great role in motivating and learning students. In the rural schools, the purpose of this research, due to various reasons such as the lack of suitable facilities, there were weaknesses that affected the students' lack of activity in experimental science lessons. According to these cases, in this research, an attempt was made to design software: educational content of experimental sciences (789). 7th, 8th and 9th) by the action of the researcher (experimental science director) and creative methods in this direction, as much as possible and the existing conditions of the schools, the students will be more active in the experimental science class and a lively and lively class will be created. And the results showed that the implemented strategies in activating the students in the experimental science class Each grade and creating an attractive class has had a positive and increasing effect.

تبلیغات