مطالعه تطبیقی دو نقاشی از زنان در دوره قاجار با رویکرد بینامتنیت (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
نقاشی در انتهای دوره قاجار تحت تأثیر ارتباط با اروپا و ظهور تکنولوژی دچار تغییرات شد. این مقاله با رویکرد بینامتنیت به مطالعه دو اثر نقاشی از زنان قاجار می پردازد که یکی از آن ها کار هنرمندی گمنام و دیگری اثر اسماعیل جلایر دانش آموخته مدرسه دارالفنون است. مسئله مورد پژوهش در این مقاله، مطالعه نشانه ها و تحلیل آن ها در نقاشی از زنان و تطبیق معنای نشانه ها به صورت بینامتنی و لایه ای است. نشانه ها در هر تصویر سبب خوانش تصویر متفاوتی در متن آثار می شود. در این دو تصویر، موضوع هر دو متن زنان درباری است، ولی نشانه ها مفاهیم متفاوتی در بردارند. این مقاله به این پرسش ها پاسخ می دهد: آیا در نقاشی های دوره قاجار ارزش نشانه ای در آثار مطرح است؟ آیا نشانه ها در تعامل با دیگر نشانه ها معنای گفتمانی می یابند؟ روش این پژوهش تاریخی تحلیلی است. روش گردآوری اطلاعات اسنادی است و با توجه به نظریه های نشانه شناسی بیان شده است. در این مقاله، نتیجه گرفته می شود: در خوانش نشانه های این تصاویر، نشانه ها معنادارند و در این تصاویر از نشانه های تصویری مشابه و متفاوت برای زنان قاجار استفاده شده است.A comparative study of two women in Qajar painting using semiotic approach
Paintings of the late Qajar period and brilliant paintings from important periods in Iran were under the influence of painting in relation to Europe and thereby experienced great changes. This article, using semiotic approach, analyzes two paintings created by Qajar women; one is anonymous, and the other is painted by Ismail Jalayer- a graduate of the academy school. Both paintings present an image court women while the symbols imply different concepts. The current article deals with the following questions: Are the proposed works an indication of the value of Qajar paintings? Are the signs meaningful in relation to other signs? The current study aims to examine the signs- cognitive meanings in texts. The images of the concepts common signs to convey different messages to the audience is used Qajar women.