آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۹

چکیده

آرمان گرایی و داشتن جامعه ای آرمانی (Utopia) از اساسی ترین آرزوها و مشغله های ذهنی انسان های کمال طلب بوده است . دنیای ادبیات، عرصه گسترده ای برای طرح این اندیشه در اختیار شاعران و نویسندگان قرار داده است. شاعران کلاسیک شعر فارسی و عربی در اشعار خویش از این موضوع غفلت نکرده اند و از زاویه های گوناگون به روایت آرمان شهر مطلوب خود پرداخته اند و نمونه هایی بر جای نهاده اند. در شعر مدرن نیز می توان ردپای آرمان گرایی و تصور جهان آرمانی را به خوبی مشاهده کرد و ویژگی های جهان مطلوب را از لابه لای شعر شاعران معاصر به دست آورد. فریدون مشیری و آدونیس دو شاعر نوپرداز ادب فارسی و عربی به شمار می روند که در شعر خویش به موضوع آرمان شهر پرداخته اند و می توان مشابهت هایی از این زاویه در شعر ایشان جست. مقاله حاضر به بررسی ویژگی ها و مؤلفه های جهان آرمانی از دیدگاه این دو شاعر می پردازد و تا حد ممکن مشترکات اندیشه ایشان را در این زمینه مورد بررسی قرار می دهد.

The utopia thoughts in “Fereidoon Moshiri” and “Adonis”’s poems Mohammad

Idealism and having an ideal society (Utopia) is the greatest aspiration that has preoccupied the mind of human who has been seeking perfection. Literature realm has provided an extensive field for poets and writers to propose their notions. Persian and Arab classic poets have not neglected this matter either, and have tried to depict their ideal world through different perspectives and thereby have left diverse works. Furthermore, the footprint of idealism and that of the imagination of an ideal world in modern works also can be easily perceived and we can characterize the desired world through the poems of contemporary poets. Fereidoon Moshiri and Adonis are regarded as two modernist innovative poets of Persian and Arab literatures, who paid great attention to utopia in their poems. From this point of view, we can find some similarities in their works. The present article has surveyed some of the features and components of the ideal world from the perspective of these two poets and it deals, within possible limits, with the similarities of their thoughts in this field.

تبلیغات