کلیدواژه‌ها: تربیت عادت افلاطون ارسطو

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۲۵ - ۴۸
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۱۰۵

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۳

چکیده

آدمی با امید بستن به تربیت، می تواند به فراتر رفتن از محدودیت های موجود، رهایی از بندها و فتح قله های سعادت، بیندیشد. در این میان، بحث از چندوچون و روش تربیت، در میان اندیشمندان از رونق ویژه ای برخوردار بوده است. یکی از روش های مطرح در تربیت که مخالفان و موافقان پابرجایی داشته است، روش تربیتی "عادت" است. در آثار افلاطون و ارسطو به عنوان متقدمین عرصه ی تربیت، از این روش به وضوح سخن رفته است. هدف پژوهش حاضر این است که برخی از ابعاد ناسفته از این روش را روشن نماید و ناگفته هایی از آن را در زمینه مفهوم عادت، عرصه های به کارگیری عادت، ملاحظات سنی و نقش مربی و متربی تبیین کند. روش مورداستفاده در این پژوهش، رویکرد تحلیلی در دو صورت تحلیل زبان فنی-رسمی و تحلیل تطبیقی است. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که افلاطون و ارسطو، عادت را به عنوان یک شیوه ی تربیتی پذیرفته اند اما در مفهوم آن ها از عادت تفاوت هایی نهفته است. افلاطون، عادت را از افق جنبه های اخلاقی و معنوی موردمطالعه قرار می دهد و جنبه های مثبت و منفی آن را در نظر می گیرد. ارسطو، توجیه نسبتاً وسیع تری برای عادت از لحاظ فلسفی نموده است و به جنبه های عملی آن توجه کرده است. بنابراین، ارسطو برای عادت، جایگاه ویژه با نقش مثبت قائل است درحالی که افلاطون، به نقش ایجابی و سلبی آن توجه کرده است و به نتایج عملی عادت اهمیت می دهد.

Comparative view on habit in Plato and Aristotle's thought: A challenge on concept and application

Human being has been thought to emancipation with education. Among these, discussion about method of education has been one of the challenges of educational action. One of the popular educational methods is habit which many philosophers and educationalists concern about. In Plato's book and Aristotle's works we can find some views about it. This paper aims at a comparative analysis between these views. Our findings indicate us that the concept of habit for Plato is different from Aristotle. While Plato considers habit as a neutral things, Aristotle identifies it as a positive matter. On one hand, Plato sees habit in the moral and spiritual context. َOn the other hand, Aristotle applies habit in vocational education too. Consequently, we can say that Aristotle justifies habit deeper than Plato. While in childhood teacher evaluate the content of habit with reason, In adulthood, individual, herself does this evaluation. in both views habit should be coherent with reason

تبلیغات