بررسی تأثیر تحصیلات والدین در ارتقاء سطح سواد اطلاعاتی دانش آموزان مقطع پیش دانشگاهی مدارس دولتی و غیر دولتی منطقه 2 شهر تهران 91-1390 (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (دانشگاه آزاد)
آرشیو
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر سطح تحصیلات و مؤلفه های سواد اطلاعاتی والدین در ارتقاء سطح سواد اطلاعاتی فرزندانشان در مقطع پیش دانشگاهی مدارس دولتی و غیر دولتی منطقه 2 شهر تهران است. روش پژوهش: پژوهش حاضر به روش کتابخانه ای و پیمایشی- تحلیلی انجام شده است. 689 نفر از دانش آموزان دختر و پسر مدارس دولتی و غیر دولتی منطقه 2 آموزش و پرورش تهران در مقطع پیش دانشگاهی که در سال 91-1390 مشغول به تحصیل بودند به صورت نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. داده ها، با استفاده از ابزار پرسش نامه محقق ساخته گردآوری شد. ضریب آلفای کرونباخ پرسش نامه برابر 9459/0 محاسبه گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های آماری توصیفی و استنباطی نظیر t یک و دو متغیره، آزمون آنووا، آزمون لوین و ضریب همبستگی اسپیرمن و پیرسون استفاده شد. یافته های پژوهش: یافته ها نشان داد بین سطح تحصیلات والدین و سواداطلاعاتی دانش آموزان مقدار ضریب همبستگی 266/0 برای پدران و 254/0 برای مادران مشاهده گردید که نشان دهنده همبستگی مستقیم (مثبت) بین سطح تحصیلات پدران و مادران و سواد اطلاعاتی دانش آموزان است. نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد که بین تحصیلات و سطح سواد اطلاعاتی والدین، با سطح سواد اطلاعاتی دانش آموزان رابطه معناداری وجود دارد. بنابراین می توان گفت والدین دارای سطح تحصیلات و سواد اطلاعاتی بالاتر، دارای فرزندانی با سواد اطلاعاتی بالاتر هستند.The effect of parents' education level and in improving information literacy of pre-university students in public and private high schools
Purpose : The present study aimed to investigate the impact of the parents’ education on the improvement of information literacy among the pre-university students (their children) of private and public high schools located in district 2 of Tehran.
Methodology: The methodology of the research was based on library study in the literature review and theoretical literature, and survey method (descriptive and analytical) in data analysis. The data were gathered through a researcher-made questionnaire consisting of 31 closed questions and one open question. The sample size was 689 students whom were selected randomly in each cluster from 6777. 688 (99.9%) questionnaires were. In order to analyze the data, descriptive and statistical methods were used.
Findings: The correlation coefficient between parents' level of education and information literacy level of students was 0.266 for fathers and 0.254 for mothers. There is a positive correlation between education level of parents, and directing students to information literacy.
Conclusion: Those parents who have higher level of education and information literacy are expected to have children with higher level of information literacy.