آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۲

چکیده

با دیدی تحلیلی به کنش های سیاسی و وقایع تاریخی عراق معاصر به وضوح می توان دید که گفتمان شیعی مهم ترین نیروی اجتماعی فعال در عرصه سیاسی عراق است که می تواند موقعیت های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی را با تکیه بر اصول و اجزای گفتمانی خود به وجود آورد. مقاله حاضر  با استفاده از روش تحلیل گفتمان لاکلا و موفه ضمن توصیف و تحلیل گفتمان امر سیاسی با هویتی شیعی، درصدد تحلیل این است که این گفتمان چگونه  در دوره های مختلف با دال های مرکزی خاص آن دوره به معنا بخشی به مدلول ها یا دال های شناور پرداخته و این معنا دهی تبدیل به کنش های گفتمانی و اجتماعی شده است. همچنین مقاله در صدد پاسخ به این سؤال است که چگونه گفتمان سیاسی شیعی در عراق تمام کنش های گفتمان های رقیب و قدرت را شناسایی و در حد امکان در چارچوب نظام دانایی خود پاسخ می دهد. با توصیف شش دوره جامعه شناختی در عراق معاصر، ضمن ایضاح بسترهای تضاد و مقاومت و غیریت سازی، چگونگی معنادهی گفتمان شیعی به سایر مدلول ها تحلیل می گردد.

The bases of contradiction and resistance of Shiite discourse in contemporary Iraq

With an analytical view of the political actions and historical events of Iraq that have happened in spaces with specific issues، it can be clearly seen that the most important social forces active in the political arena of Iraq، which can change the social، cultural، political and economic situations by relying on the principles and components of discourse created by himself، the Shia religious social political discourse، which is analyzed and examined both quantitatively and qualitatively. In this article، using the discourse analysis method of Laclau and Moff، he described the discourse of the politicizing matter with a Shiite identity، which in different periods with the specific central signifiers of that period has given meaning to the signifiers or floating signifiers، and this meaning has become discourse and social actions. Also، in this article، the question of how the Shia political discourse in Iraq is all the actions of competing discourses and Can he identify the power and respond to them as much as possible، including his knowledge system and at what levels? We examine.

تبلیغات