طراحی الگوی برنامه درسی سواد مالی دردوره ابتدایی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف پژوهش طراحی الگوی برنامه درسی سواد مالی در دوره ابتدایی است. پارادایم پژوهش کیفی و به شیوه سنتزپژوهی با تکنیک تحلیل محتوا و فراترکیب انجام شد. جامعه پژوهش شامل کلیه منابع چاپی و الکترونیکی در زمینه موضوع پژوهش مربوط به سال های 1385 تا 1399 و 2005 تا 2020 بود که بر اساس نمونه گیری هدفمند 114 منبع شامل اسناد، کتاب و مقالات ملی و بین المللی، از پایگاه های اطلاعاتی معتبر انتخاب گردید. داده های کیفی به شیوه کدگذاری و با استفاده از نرم افزار اطلس تی، تجزیه وتحلیل شد. اعتبارسنجی الگوی طراحی شده با بهره گیری از دو معیار اعتبارپذیری و قابلیت اعتماد انجام گردید. یافته ها نشان داد براساس 7 بعد کلی 32 مقوله استخراج گردید. این جستار منجر به ترسیم الگوی برنامه درسی سواد مالی، حول سه محور مبانی فلسفی، جامعه شناختی و روانشناختی و عناصر چهارگانه هدف، محتوا، فعالیت های یادگیری و روش های ارزشیابی گردید. براساس یافته ها سواد مالی با نظر به مسائل اقتصادی کشور، یکی از حلقه های مفقوده برنامه درسی دوره ابتدایی بوده و آموزش مهارت های بنیادی مالی ضروری است. نتایج حاصل از این پژوهش می تواند در بازنگری برنامه درسی دوره ابتدایی و تدوین برنامه های توسعه حرفه ای معلمان مورد توجه سیاستگذاران، برنامه ریزان و دست-اندرکاران تعلیم و تربیت قرار گیرد و به ذی نفعان و متولیان آموزشی در شناخت عمیق نشانگان تربیت مالی یادگیرندگان کمک شایانی نماید.Designing a Financial Literacy Curriculum Model in Elementary School
The purpose of this research is to design a financial literacy curriculum model to be used for the elementary school. The paradigm of research is qualitative and was conducted, through research synthesis method, by content analysis and meta-synthesis techniques. The research population included the whole print and electronic sources related to the subject of the research produced between the years 1385 and 1399 (i.e. from 2005 to 2020). This population was chosen by a purposeful sampling of 114 sources including national and international documents, books and articles taken from authentic databases. Qualitative data were analyzed by coding and using ATLAS.ti software. The validation of the designed model was conducted by utilizing the two criteria of Credibility and dependibility. The findings showed that 32 categories were extracted based on 7 general dimensions. Therefore, this research led to a designing a financial literacy curriculum around three axes of philosophical, sociological, and psychological basics, and the four elements of purpose, content, learning activities, and evaluation methods. As the findings showed, considering our country’s economic problems, financial literacy has been one of the missing links in elementary school curriculum, and teaching the basics of financial skills is quite necessary. The results of this research can be used for a revision in elementary school curriculum and for designing some programs for enhancing teachers’ career skills by policy makers, programmers and other officials related to the field of teaching and training. It can be also of significant help to educational officials in having a deep understanding of the trainees’ financial literacy.