برساخت موسیقی قومی ایران در مجلات فرهنگی-هنری (1400 -1360) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
موسیقی قومی، پس از تحولات فرهنگی برآمده از انقلاب، مورد توجه هنرمندان و پژوهشگران قرار گرفت. مقاله به دنبال پاسخگویی به این پرسش است که در مجلات فرهنگی- هنری پس از انقلاب(1400 -1360)، چه برساختی از موسیقی قومی صورت گرفته است؟ هدف مقاله، تبیین چگونگی برساخت موسیقی قومی و چارچوب بندی مطالعات قوم موسیقی شناسی، توسط نویسندگان و پژوهشگران هنری در مجلات این عرصه است. به دلیل این که مجلات تخصصی فرهنگی- هنری، نمایای رویکرد فکری به این موضوع هستند، این مقاله با تحلیل مضامین برساخته در این مجلات، نشان داده است که دیدگاه پژوهشگران به موسیقی اقوام ایرانی، ذیل چه جریانهای اندیشه ای جای می گیرد. تحقیق در این مقاله، متکی بر روش تحلیل مضمون است. نمونه تحقیق را 10 مجله فرهنگی- هنری و یا تخصصی موسیقی شامل «فصلنامه هنر، گلستانه، سوره، ادبستان فرهنگ و هنر، عصر آدینه، مقام، آدینه، دنیای سخن، کلک، ماهور» تشکیل می دهند که به هنر موسیقی توجه نشان داده یا بر آن متمرکز بو ده اند. یافته ها نشان داد که موسیقی قومی در این مجلات ذیل 3. چارچوب، صورت بندی و برساخته شده است: 1. چارچوب معاصریت موسیقی غربی و غیبت یا طرد موسیقی قومی؛ 2. چارچوب اصالت موسیقی قومی با رویکردهای دینی و عرفانی؛ و 3. چارچوب اصالت موسیقی قومی و بازشناخت آن با مطالعات قوم موسیقی شناختی.The Construction of Iranian Ethno Music in Artistic-Cultural Magazines (1982-2022)
Iranian ethno music which undermined during Pahlavi regime under modernization policies inclined to western culture and art, raised again after Islamic revolution and was focused by artists and researchers. The main question of the paper is; How the elite oriented toward ethno music during post revolution thought transformations? The main aim is describing the importance of ethnicity art and ethnomusicology studies in Iranian contemporary music in the viewpoint of music experts. As cultural-artistic or artistic magazines represent the thought approach toward ethno music, this paper by analyzing the constructed themes in these magazines has shown the thought foundations of elite viewpoints toward Iranian ethno music. The research is based on thematic analysis. The research sample consists of 10 cultural- artistic or music magazines including; “Honar quarterly”, “Golestaneh”, “Soureh”, “Adabestane Farhng & Honar”, “Asre Adineh”, “Magham”, “Adineh”, “Donyaye Sokhan”, “Kelk and “Mahour”. These magazines have studied on the music after Islamic revolution. The data extracted from the mentioned magazines based on purposive sampling and the process of data collecting continued till data saturation. Saturation is a core principle used in qualitative research. It is used to determine when there is adequate data from a study to develop a robust and valid understanding of the study phenomenon. Saturation is applied to purposive (nonprobability) samples, which are commonly used in qualitative research. The findings show that 3 general approaches toward music was formed in the mentioned magazines:1. The centrality of western music and absence or peripheral situation of ethno music 2. The originality of ethno music and religious approaches toward this kind of music 3. The originality of ethno music and it`s recognition through ethnomusicology studies.