آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۷

چکیده

ما در این پژوهش، بررسی کردیم که تمرکز پایگاه مشتری شرکت چه ارتباطی با شیوه های افشای آن دارد. نمونه مورد مطالعه شامل 115 شرکت است که شیوه حذف سیستماتیک از بین شرکت های بزرگ حاضر در بورس اوراق بهادار تهران انتخاب شده اند. دوره مورد مطالعه حد فاصل سال های مالی 1390 تا 1399 است. نتایج پژوهش نشان می دهد که شرکت های دارای پایگاه مشتری متمرکزتر، می توانند افشاهای کمتر یا بیشتر عمومی نسبت به شرکت های دیگر، فراهم کنند. ما همچنین نشان دادیم که برای شرکت های دارای مشتریان شرکتی عمده، فراوانی پیش بینی های درآمد و فروش مدیریت، ارتباط منفی با تمرکز پایگاه مشتری داشته و این ارتباط هنگامی قوی تر می شود که سرمایه گذاری بزرگتر بین تامین کننده و مشتریان وجود داشته باشد.

Investigating the impact of customer focus and public disclosure on management's revenue and sales forecast in companies listed on the stock exchange

In this research, we investigated how the concentration of the company's customer base is related to its disclosure methods. The studied sample includes 115 companies that were selected by systematic elimination from among the large companies present in the Tehran Stock Exchange. The studied period is between the fiscal years 1390 and 1399. Research results show that companies with a more concentrated customer base can provide less or more public disclosures than other companies. We also show that for firms with major corporate customers, the frequency of management's revenue and sales forecasts is negatively related to customer base concentration, and this relationship is stronger when there is greater investment between the supplier and customers.

تبلیغات