آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۱

چکیده

هدف از پژوهش حاضر تبیین نقش واسطه ای درگیری تحصیلی در رابطه بین جهت گیری هدف تحصیلی و فرسودگی تحصیلی است. روش پژوهش از نظر هدف ،کاربردی و از نظر ماهیت و روش توصیفی و از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل همه ی دانش آموزان متوسطه دوم شهر اقلید بوده است. برای تعیین حجم نمونه بر اساس روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای تک مرحله ای 120 دانش آموز انتخاب گردید. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش شامل 3 پرسشنامه درگیری تحصیلی ریو(2013) ، فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران(1997)، جهت گیری هدف (AGQ) الیوت و مک گریگور(2003) بود که روایی و پایایی ابزار مورد تایید قرار گرفت. نتایج تحلیل رگرسیون ساده خطی و رگرسیون سلسله مراتبی حاکی از آن بود که: فرسودگی تحصیلی توسط جهت گیری هدف تحصیلی در جهت معکوس قابل پیش بینی است؛ فرسودگی تحصیلی توسط درگیری هدف تحصیلی در جهت معکوس قابل پیش بینی است؛ درگیری تحصیلی توسط جهت گیری هدف تحصیلی در جهت مستقیم قابل پیش بینی است؛ نقش واسطه گری معنی دار درگیری تحصیلی در رابطه بین جهت گیری هدف تحصیلی و فرسودگی تحصیلی مورد تایید قرار گرفت.

The mediating role of academic conflict in the relationship between academic goal orientation and academic burnout of high school students in Eghlid

The aim of this study is to explain the mediating role of cademic engagement in the relationship between academic orientation and academic burnout. The research method has been applied in terms of purpose and descriptive and correlational in terms of nature and method. The statistical population of this study included all secondary students of Eghlid city. To determine the sample size, 120 students were selected based on multi-stage cluster random sampling. The data collection tools in this study included 3 Rio study conflict questionnaires, academic burnout by Berso et al., AilQ Target Orientation (AGQ) and McGregor, which confirmed the validity and reliability of the tools. The results of simple linear regression analysis and hierarchical regression indicated that: academic burnout can be predicted by the direction of the educational goal in the opposite direction; academic burnout can be predicted by the conflict of the educational goal in the opposite direction; Direct direction is predictable; the significant mediating role of academic engagement in the relationship between academic orientation orientation and academic burnout was confirmed.

تبلیغات