افسون زدگی سوژه های هیستریک در دوران پساحقیقتِ کرونا و رسانه های مجازی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
مقاله حاضر با مفهوم پساحقیقت در معنای نیچه ای آغاز می شود و با مفهوم افسون زدگی در شکل دلقک نیچه خاتمه می یابد. ضمن شرحِ چگونگیِ رویاروییِ انسانِ امروزی با پساحقیقت، همچون حقیقتی ناحقیقی در دوران کرونا، و متمایزکردنِ مفهوم پساحقیقت از آنچه رسانه ها خبر جعلی می نامند، پرسش های تحقیق این چنین مطرح می گردند که در رویارویی با مفهوم پساحقیقت چه سوژه هایی برساخته می شوند؟ و این سوژه ها چگونه برساخته می گردند؟ با بهره گیری از رویکرد و روش روان کاوانه لکان، به اثبات این فرضیه می پردازم که سوژه های بر ساخته شده سوژه هایی هیستریک هستند که در چرخش گفتمانی پدید می آیند و با پرسش از دال ارباب حفره آن را برملا می سازند. سوژه هیستریک، با برملاساختن فقدان در دانشِ دیگریِ بزرگ از افسانه و ناحقیقی بودن حقیقت آگاهی پیدا می کند. بدین ترتیب، میل پیشازبانی اسطوره ای (دلتا) را که گفتمان رایج به عقب رانده بود دوباره به جریان می اندازد. باتوجه به جریانِ مجدد اسطوره ها، سبقت آن از گفتمان رایج و پیوندی که با مطالعات اسطوره شناختی در فضای روان شناختی تحلیلی یونگ به وجود می آورد، به این پرسش کلی پاسخ می دهم که افسون زدگی در عصر اطلاعات و رسانه های مجازی چگونه است و حرکت به سویِ افسون زدگی در دوران پساکرونا چگونه صورت می گیرد و چه کهن الگوی روان شناختی ای فرافکنی می شوند؟ درنهایت، افسون زدگیِ سوژه ها در دوران رسانه های مجازی با کهن الگوی جست وجوگر و در دوران پساکروناییِ پیشِ رو با دلقک نیچه ای فرافکنی می گردد.The Enchantment of Hys terical Subjects in the Pos t-Truth Era of Covid19 and the Virtual Media
The present article begins with the concept of pos t-truth in the Nietzscheian sense and ends with the concept of enchantment in the form of Nietzsche’s jes ter. By explaining the way in which the modern human encounters pos t-truth in the Covid19 era as a nontruth-truth, and dis tinguishing between the concepts of pos t-truth and fake news, the following ques tions arise: By encountering the pos t-truth, what kind of subjects are being cons tituted? And how will these subjects be cons tituted? I will exploit the Lacanian psychoanalytical perspective and method to prove my hypothesis, based on the fact that cons tituted subjects are hys terical subjects. The subjects that occur in a discourse turning and by ques tioning the mas ter signifier, reveal the lack in knowledge of the Other and recognize that the truth is nontruth and illusion. Thus, the prelinguis tic mythical desire (Delta) repulsed by the current discourse will be re-operated by the hys terical subject. According to the myth’s re-operation, overtaking the current discourse and their relationship with mythological s tudies in the sphere of Jungian analytical psychology, I will answer another ques tion considering that how the enchantment in the information and virtual media era takes place and how we are moving toward a re-enchantment in Pos t-Covid19 era and which psychological archetype is projecting by this enchantment? At the end, the subjects’ enchantment in the era of virtual media projects the Explorer archetype and in the coming era of Pos t-Covid19 will be projected by Nietzscheian Jes ter/Clown.