آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۱

چکیده

دانش قرائت از علوم مورد نیاز مفسر در تبیین و فهم مراد الهی است. سیر تاریخی دانش قراءات و نگاه مفسران به این دانش حکایت از تفاوت نگاه مفسران و اندیشمندان به قرائت های قرآن کریم است. در برخی از برهه های تاریخ، شاهد نگاهی ادبی به قراءات و در برخی از دوران ها، با رویکرد حدیثی به قرائت قرآن کریم روبرو هستیم. از سویی، علاوه بر نوع نگاه ها به دانش قرائت، قرائت در تفاسیر مختلف دارای کارکردهایی است که به نظر می رسد در تفاسیر معاصر به ویژه تفاسیر شیعه، این موضوع قابل تأمل است. مفسران شیعی با تأسی از کلام اهل بیت(ع)، قرائت قرآن را واحد دانسته و اختلاف را از جانب راویان دانسته-اند. بنابراین برخی مفسران شیعه با روش ها و متدهای مختلف سعی در ترجیح قرائت مشهور دارند. با توجه به این موضوع در نوشتار حاضر تفسیر الفرقان که یکی از تفاسیر معاصر است با روش توصیفی تحلیلی به منظور تبیین رویکرد مفسر به اختلاف قراءات و تحلیل ترجیح قرائت در این تفسیر مورد واکاوی قرار می گیرد. نتایج نشان می دهد، مفسر رویکرد حدیثی به قرائت دارد و تنها قرائت مشهور و رایج حفص از عاصم را ارجح می داند و در تمام موارد سعی دارد این قرائت را توجیه و ترجیح دهد و روایات در این زمینه، مستند اصلی وی در بحث قراءات است.

Analysis of the preference of the famous recitation in "Al-Furqan Fi Tafsir Al-Quran" with emphasis on the approach of the interpreter

The knowledge of reading is one of the sciences required by the interpreter in explaining and understanding the divine meaning. The historical course of the knowledge of readings and the view of commentators on this knowledge indicates the difference between the views of commentators and thinkers on the readings of the Holy Quran. In some periods of history, we see a literary view of readings and in some periods, we encounter a hadith approach to the recitation of the Holy Quran. On the other hand, in addition to the type of views on the knowledge of reading, reading in different interpretations has functions that seem to be considered in contemporary interpretations, especially Shiite interpretations. Shiite commentators, based on the words of the Ahl al-Bayt (AS), have considered the recitation of the Qur'an as one and the difference between the narrators. Therefore, some Shiite commentators try to prefer the famous recitation with different methods and methods. According to this issue, in the present article, Tafsir al-Furqan, which is one of the contemporary interpretations, is analyzed by descriptive-analytical method in order to explain the interpreter's approach to the difference of readings and to analyze the reading preference in this interpretation. The results show that the commentator has a hadithic approach to recitation and prefers only the famous and common recitation of Hafs from Asim and in all cases tries to justify and prefer this recitation and the narrations in this regard are his main document in the discussion. Is readings.

تبلیغات