آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۷

چکیده

این مقاله با هدف بررسی و شناخت بیشتر وظایف و مسؤولیت های متصدی حمل ونقل در قبال خسارت کالا می باشد. از آنجایی که حمل ونقل بین المللی کالا نقش اساسی در تجارت بین المللی ایفا می کند، علاوه بر فروشندگان و خریداران کالا، متصدیان حمل ونقل در این خصوص به عنوان یکی از ارکان اصلی و اساسی، تلقی می شوند. همچنین متصدیان حمل ونقل دریایی در جابه جایی کالا در عرصه بین المللی نقش ویژه ای دارند. تعریف وظایف و مسؤولیت آن ها درابعاد بین المللی خصوصاً در زمینه مراقبت از کالا و ایمنی آن، قانونمند شدن فعالیت آن ها را به دنبال دارد. کنوانسیون هامبورگ به طور مفصل در مورد مسؤولیت ها بحث کرده است اما چون حمل ونقل دریایی کالا که امروزه به شیوه های مدرن انجام می گیرد خصوصاً با ظهور مبادلات الکترونیکی، تجدید نظر در مسؤولیت ها برای هماهنگی و مراقبت از کالا در روابط متصدیان حمل ونقل با صاحبان کالا از اهمیت ویژه ای برخوردار است که به نظر می رسد کنوانسیون روتردام نیز در این راستا تنظیم شده است و به بررسی و تکمیل و شفاف سازی این موضوع (حمل ونقل) می پردازد. نتایج این پژوهش ها نشان می دهد که مسؤولیت حمل کنندگان کالا و محمولات با توجه به قراردادهای منعقده فیمابین آنان و صاحبان کالا و ... جمیع شرایط تأثیرگذار بر مسؤولیت آن ها نیز دارای اهمیت شایانی است و برای توسعه و پیشرفت در این زمینه ضروری است که مقررات کامل تر و دقیق تری وضع شود که به نظر می رسد کنوانسیون روتردام تا حدی توانسته است به این مهم دست یابد.

Liability of Carrier toward Goods under International Convention of Hamburg and International Convention of Rotterdam: Comparactive study

The Purpose of this article is study and more understanding of duties forwarding agent's duties and responsibilities for goods damage. Since international goods transport plays essential role in international trade, in addition to goods sellers and purchasers, forwarding agents are considered one of principal pillars in this regard. Also, sea carriage agents internationally have a special role in transfer of goods. Definition of their duties and responsibilities from international aspects especially with regard to taking care of goods and their safety has a consequence the regulation of their activities. Hamburg convention discusses in details these responsibilities, but since sea carriage of goods which today is carried out through modern ways particularly with emergence of electronic exchanges, revision in responsibilities for coordination and care of goods is of especial importance in relationship of forwarding agents with commodity owners. It seems Rotterdam Convention, by study and completion of this matter (transportation) and making it transparent, is drawn up in line with the above legal objectives. 

تبلیغات