Toggle navigation
عنوان مطالب
مجلات
پدیدآورندگان
حوزه تخصصی
ناشران
نمادگرایی مفهوم امامت از منظر شیعه در نقوش تزییناتی امام زاده روشن آباد گرگان
(مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
درجه علمی در دستهبندی سابق وزارت علوم: علمی-پژوهشی
نویسندگان:
آناهیتا مقبلی
سارا سودیان طهرانی
منبع:
نقش جهان سال نهم پاییز 1398 شماره 3
کلیدواژهها:
امامت
تزیینات معماری
گرگان
امام زاده روشن آباد
حوزه های تخصصی:
حوزههای تخصصی
هنر و معماری
هنرهای کاربردی
معماری کاربردی
شماره صفحات:
۲۳۳-۲۴۳
دریافت مقاله
  تعداد دانلود  : 
۲۶۳
آرشیو
آرشیو شماره ها:
۴۴
سال ۱۴۰۲ (۴)
-
نقش جهان سال 13 زمستان 1402 شماره 4
-
نقش جهان سال 13 پاییز 1402 شماره 3
-
نقش جهان سال 13 تابستان 1402 شماره 2
-
نقش جهان سال 13 بهار 1402 شماره 1
سال ۱۴۰۱ (۴)
-
نقش جهان سال دوازدهم زمستان 1401 شماره 4
-
نقش جهان سال دوازدهم پاییز 1401 شماره 3
-
نقش جهان سال دوازدهم تابستان 1401 شماره 2
-
نقش جهان سال دوازدهم بهار 1401 شماره 1
سال ۱۴۰۰ (۴)
-
نقش جهان سال یازدهم زمستان 1400 شماره 4
-
نقش جهان سال یازدهم پاییز 1400 شماره 3
-
نقش جهان سال یازدهم تابستان 1400 شماره 2
-
نقش جهان سال یازدهم بهار 1400 شماره 1
سال ۱۳۹۹ (۴)
-
نقش جهان سال دهم زمستان 1399 شماره 4
-
نقش جهان سال دهم پاییز 1399 شماره 3
-
نقش جهان سال دهم تابستان 1399 شماره 2
-
نقش جهان سال دهم بهار 1399 شماره 1
سال ۱۳۹۸ (۴)
-
نقش جهان سال نهم زمستان 1398 شماره 4
-
نقش جهان سال نهم پاییز 1398 شماره 3
-
نقش جهان سال نهم تابستان 1398 شماره 2
-
نقش جهان سال نهم بهار 1398 شماره 1
سال ۱۳۹۷ (۴)
-
نقش جهان سال هشتم زمستان 1397 شماره 4
-
نقش جهان سال هشتم پاییز 1397 شماره 3
-
نقش جهان سال هشتم تابستان 1397 شماره 2
-
نقش جهان سال هشتم بهار 1397 شماره 1
سال ۱۳۹۶ (۴)
-
نقش جهان سال هفتم زمستان 1396 شماره 4
-
نقش جهان سال هفتم پاییز 1396 شماره 3
-
نقش جهان سال هفتم تابستان 1396 شماره 2
-
نقش جهان سال هفتم بهار 1396 شماره 1
سال ۱۳۹۵ (۴)
-
نقش جهان سال ششم زمستان 1395 شماره 4
-
نقش جهان سال ششم پاییز 1395 شماره 3
-
نقش جهان سال ششم تابستان 1395 شماره 2
-
نقش جهان سال ششم بهار 1395 شماره 1
سال ۱۳۹۴ (۴)
-
نقش جهان سال پنجم زمستان 1394 شماره 4
-
نقش جهان سال پنجم پاییز 1394 شماره 3
-
نقش جهان سال پنجم تابستان 1394 شماره 2
-
نقش جهان سال پنجم بهار 1394 شماره 1
سال ۱۳۹۳ (۳)
-
نقش جهان سال چهارم زمستان 1393 شماره 3
-
نقش جهان سال چهارم پاییز 1393 شماره 2
-
نقش جهان سال چهارم بهار و تابستان 1393 شماره 1
سال ۱۳۹۲ (۲)
-
نقش جهان سال سوم پاییز و زمستان 1392 شماره 2
-
نقش جهان سال سوم بهار و تابستان 1392 شماره 1
سال ۱۳۹۱ (۲)
-
نقش جهان سال دوم پاییز و زمستان 1391 شماره 2
-
نقش جهان سال دوم بهار و تابستان 1391 شماره 1
سال ۱۳۹۰ (۱)
-
نقش جهان سال اول پاییز و زمستان 1390 شماره 1
چکیده
ﻧﻘﻮش ﻫﻨﺮ اﺳﻼﻣﯽ در ﻋﯿﻦ داراﺑﻮدن زیﺒﺎیﯽ ﺑﺼﺮی ﺗﻨﻬﺎ ﺗﺰیﯿﻨﯽ ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ، ﺑﻠﮑﻪ در ذات ﺧﻮد ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ ارزﺷﻤﻨﺪی دارﻧﺪ. ایﻦ ﻫﻨﺮ ﺑﻪ واﺳﻄﻪ ﺣﮑﻤﺖ ﻣﺘﻌﺎﻟﯽ ﺧﻮد در ﻧﻤﺎدﭘﺮدازی، اﻣﮑﺎﻧﺎت زیﺎدی دارد ﮐﻪ ﻣﻬﻤﺘﺮیﻦ آن ﻫﻨﺪﺳﻪ اﺳﺖ، اﻣﺎ در آن ﻧﻘﺶ ﺣﯿﻮان ﮐﻤﺘﺮ دیﺪه ﻣﯽﺷﻮد و ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﯽرﺳﺪ ﺣﻀﻮر اﻧﺪک ایﻦ ﻧﻘﻮش ﻫﺮ ﺟﺎ ﮐﻪ ﻣﺠﺎل ﺧﻮدﻧﻤﺎیﯽ یﺎﻓﺘﻪ اﺳﺖ، ﺑﯿﺎﻧﮕﺮ ﻧﻤﺎدی اﺳﺖ ﮐﻪ اﺷﺎره ﺑﻪ ﻣﻔﻬﻮم ﺧﺎﺻﯽ دارد. در ﺑﻨﺎی آراﻣﮕﺎﻫﯽ روﺷﻦآﺑﺎد ﮐﻪ ﺑﻘﻌﻪای ﮐﻮﭼﮏ در ﮔﺮﮔﺎن اﺳﺖ، ﺣﻀﻮر ﺗﺼﺎویﺮ ﺣﯿﻮاﻧﺎت ﻣﺎﻧﻨﺪ ﭘﺮﻧﺪه و ﻣﺎﻫﯽ در ﻣﯿﺎن ﻧﻘﺶﻣﺎیﻪﻫﺎی ﺗﺰیﯿﻨﯽ، ﻣﻮﺿﻮﻋﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺟﻠﺐ ﻧﻈﺮ ﻣﯽﮐﻨﺪ و ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﯽرﺳﺪ ﮐﻪ ﺑﺮاﺳﺎس ﻣﻔﻬﻮﻣﯽ ﻧﻤﺎدیﻦ ﻃﺮاﺣﯽ ﺷﺪهاﻧﺪ. اﻟﺒﺘﻪ ﺑﻨﺎ دارای ﻧﻘﻮش اﻧﺘﺰاﻋﯽ در ﺑﺴﺘﺮ ﻫﻨﺪﺳﯽ دﻗﯿﻖ و ﻣﻨﺴﺠﻤﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺧﺼﻠﺖﻫﺎی اﺳﻼﻣﯽ آن را ﺣﻔﻆ ﻣﯽﮐﻨﺪ. ﺑﺮ ایﻦ اﺳﺎس ﺗﻼش ﻣﯽﺷﻮد ﺗﺎ ﺑﺎ ﺑﺮرﺳﯽﻫﺎی اﻧﺠﺎمﺷﺪه در ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺣﺎﺿﺮ ﻧﻤﺎدﮔﺮایﯽ ﻧﻘﺶﻣﺎیﻪﻫﺎی ﺗﺰیﯿﻨﯽ ﺑﻨﺎ ﺑﺮاﺳﺎس ﺣﮑﻤﺖ اﺳﻼﻣﯽ ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻗﺮار ﮔﯿﺮد. ایﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ از ﻧﻮع ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ- ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ در آن از اﺑﺰار ﮔﺮدآوری اﻃﻼﻋﺎت ﺑﻪﺻﻮرت اﺳﻨﺎدی و ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪای و ﻧﯿﺰ ﺷﻮاﻫﺪ ﻣﯿﺪاﻧﯽ ﺑﻬﺮه ﺑﺮده ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﯽﻫﺎی اﻧﺠﺎمﺷﺪه در ایﻦ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ، ﻣﯽﺗﻮان ﭼﻨﯿﻦ اﻇﻬﺎر داﺷﺖ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﯽرﺳﺪ ﺑﺎزﺗﺎب ﻋﻘﺎیﺪ ﻋﺎرﻓﺎﻧﻪ و ﺷﯿﻌﯽ در ﻗﺎﻟﺐ ﻧﻤﺎدﻫﺎیﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻣﻔﻬﻮم اﻣﺎﻣﺖ و راﻫﻨﻤﺎیﯽ و دﺳﺘﮕﯿﺮی اﺷﺎره ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ، در ﻧﻘﻮش ﻧﻤﺎدیﻦ ﺑﻨﺎی روﺷﻦآﺑﺎد ﭘﺮرﻧﮓﺗﺮیﻦ دﺳﺘﺎویﺰ ﺗﺰیﯿﻨﺎت ﺑﻮده اﻧﺪ.
تبلیغات