مقالات
حوزه های تخصصی:
این مقاله در این باره بحث می کند که بسیاری از کارهای مرتبط با مفهوم مدیریت منابع انسانی قبل از پیدایش مفهوم این مدیریت در نیمه دهه 1980 ، زیر نامهای مختلف دیگری مطرح بوده اند . این کارها توسعه زیادی یافته اند اما جهت آن تکاملی بوده است . این توسعه به خاطر هیچ رویکرد ناگهانی ناشی از نظریه مدیریت منابع انسانی رخ نداده است . این واقعیت را که سرعت تحول مدیریت امور کارکنان در حال حاضر نسبت به سالهای قبل از دهه 1980 بیشتر است نمی توان به ظهور مدیریت منابع انسانی به عنوان یک فلسفه نسبت داد ...
تدوین راهبرد مناسب برای ورود به بازارهای منطقه (خاورمیانه - کشورهای تازه استقلال یافته و همجوار) (مو
حوزه های تخصصی:
یکی از دلایلی که توجه به بازارهای خارجی را برای شرکتها به خصوص شرکت صنام الکترونیک با اهمیت می سازد رسیدن به توسعه اقتصادی و جلوگیری از کاهش احتمالی میزان سهم بازار در آینده و کاستن از چالشهای رقابت با رقبای خارجی شرکتها به هنگام عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی است . در این پژوهش با استفاده از مطالعات کتابخانه ای در ارتباط با تجارت بین المللی ، اصول بازاریابی ، مدیریت راهبردی ، روشهای تصمیم گیری با معیارهای چند گانه ، نرم افزار تحلیل سلسله مراتبی فرایندها (A.H.P) ، تحقیقات میدانی در بازار هدف و شرکت صنام و تکنیکهای تعیین راهبرد ، بهترین بازار هدف و مناسبترین راهبرد ورود جهت شرکت صنام ( مورد تلویزیون ) ارائه می شود ...
ارائه مدل ارزیابی عملکرد واحدهای پژوهشی دارای مجوز قطعی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
حوزه های تخصصی:
ارزیابی عملکرد واحدهای پژوهشی و تعیین میزان موفقیت آنها در رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده به منظور ارزیابی کشور ، تعیین و تخصیص بودجه به واحدهای پژوهشی ، لغو یا ابقای موفقیت قطعی و رتبه بندی آنها یکی از دغدغه های اصلی مدیریت پژوهش در وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری است . بنابر این در این تحقیق تلاش شده است در راستای اهداف وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری یک مدل ارزیابی عملکرد برای واحدهای پژوهشی از طریق مطالعه پیشینه ، شناسایی مدلهای موجود ارزیابی عملکرد واحدهای پژوهشی ، شناسایی ویژگیهای واحدهای پژوهشی ، شناسایی نیاز ذینفعان ارزیابی ، بررسی ، نقد و اصلاح شاخصهای موجود ، طراحی و در آن میزان تاثیر انواع مختلف تحقیقات ( بنیادی ، توسعه ای ، کاربردی ) و رشته های مختلف علمی ( علوم پایه ، علوم انسانی ، فنی و مهندسی ) بررسی شود ...
استفاده از ژرفانمای تفکر سیستمی برای بهبود نگه داری، عملیات و کیفیت فرایند
حوزه های تخصصی:
این مقاله بر اساس تجربیات نویسنده و مشاهدات وی در دو کارخانه نگاشته شده است و از این بابت بر تجربه ارزشمندی متکی است . جنبه های رفتاری بهبود فرآیند و انگاره های نگهداری و تعمیرات همراه با تعهد به اهداف مدیریت تولید و عملیات برای ارائه مطالب با هم ترکیب شده اند . همچنین از نمودارهای حلقوی علیت ( که بخشی از جعبه ابزار پویاییهای سیستم به شمار می آیند ) بین متغیرها و انگاره ها استفاده شده است . هدف ارائه شناخت عمیق و ژرفانمایی در چارچوب تفکر سیستمی است ...
مهندسی مجدد فرایندهای اطلاع رسانی (مورد مطالعه: سازمان مالی شرکت ایران خودرو)
حوزه های تخصصی:
در این مقاله از مهندسی مجدد به عنوان روشی جهت رفع مشکلات ذینفعان کلیدی فرایندهای اطلاع رسانی سازمان مالی شرکت ایران خودرو استفاده شده است . محقق ضمن آشنایی با برنامه ریزی راهبردی سازمان مالی ، ذینفعان کلیدی آن سازمان و مشکلات آنها در ارتباط با نحوه اطلاع رسانی را مورد شناسایی قرار داده و هم چنین فرایندهای اصلی اطلاع رسانی و نقاط گیر و گلوگاه آنها را تعیین کرده و در پایان با ارائه راهکارهای جدید انجام فرایند به کنترل و ارزیابی نتایج پرداخته است .
کاربرد مدلهای تصمیم گیری چند معیاره (mcdm) در انتخاب راهبرد مناسب جهت اجرای پروژه فناوری اطلاعات
حوزه های تخصصی:
در این مقاله سعی شده است تا از مدلهای تصمیم گیری چند شاخصه ، در انتخاب راهبرد مناسب ، جهت اجرای پروژه فناوری اطلاعات ، یک شرکت گاز استفاده شود . ابتدا شاخصهای انتخاب راهبرد با توجه به محیط داخلی و خارجی سازمان به دست آمده و سپس انتخاب راهبرد بر مبنای این شاخصها و مقدار کمی به دست آمده از میزان مقاومت سازمانی هر کدام از این راه حلها به کمک این مدلها انجام شده است .
طراحی الگوی مناسب برنامه ریزی راهبردی برای شرکت آلومینات
حوزه های تخصصی:
در این پروژه تحقیقاتی به منظور دستیابی به بهترین الگوی برنامه ریزی راهبردی برای شرکت آلومینات ، 10 مکتب مطرح در مدلهای برنامه ریزی راهبردی مورد مطالعه قرار گرفته اند . در این مطالعه به منظور مقایسه مکاتب با یکدیگر ماتریسی با 70 خانه تهیه شده است . در ستون عمودی ماتریس 10 مکتب مدیریت راهبردی و در ستون افقی آن 7 عامل سازمانی قرار دارند که وجه تمایز مکاتب با یکدیگر به شمار می روند . همچنین در این ماتریس درجه اهمیت هر عامل در هر یک از مکاتب با عددی بین 1 تا 5 مشخص شده است ...