گذری بر اصول و معیارهای خدمت رسانی در اندیشه امام خمینی (قدس سره) (مقاله ترویجی حوزه)
درجه علمی: علمی-ترویجی (حوزوی)
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
امام خمینی قدسسره به پیروی از سیرهی انبیا و امامان معصوم علیهمالسلام نظام اسلامی را زمینهای برای خدمت مادی و معنوی به مردم میداند. از ویژگیهای بارز این اندیشه در خدمت رسانی به انسانها توجه به ادای تکلیف و انجام وظیفه در راستای کسب رضای پروردگار است. از این رو نهضت امام خمینی قدسسره نیز همانند نهضت انبیا بر دوش طبقات محروم و مستضعف که به تعبیر ایشان «کوخ نشینان» هستند به عنوان صاحبان اصلی انقلاب معرفی میشوند، قرار دارد. با توجه به این دو امر مهم است که با پیروزی انقلاب اسلامی ارائهی خدمت در دو میدان تأمین نیازهای عمومی و پرورش مغزها و زدودن اشکال مختلف غبار غربت و مظلومیت از این قشر در سرلوحهی امر قرار میگیرد و امام همواره خویش را مرهون این طبقه میبیند. در نتیجه وظیفهی اصلی دولت مردان را که خدمت به محرومان باشد پیوسته به آنان توصیه میکند و آن را به عنوان مسألهی محوری نظام یادآور میشود.متن
خدمت، کاری است که شخصی برای بهرهمند شدن دیگران انجام میدهد. این کار (خدمت)، به حسب اثر، فایده و نوع بهرهبرداری دیگران از آن، دو گونه است. یکی خدمات اولیه؛ مانند تأمین امنیت، بهداشت، راه، ارزاق و تمام خدمات اجتماعی که دولت برای مردم انجام میدهد، و وزارتخانههایی برای ارائهی آنها برپا شدهاند.
دو، دیگر خدمات عالیه، یا آنچه موجب هدایت و رشد و تعالی دیگران است.
خدمت از نظر ارزش نیز دو گونه است: نخست خدمت در ازای دریافت مزد و عوض، دوم: خدمت برای خدا. گونهی اول ارزش اخلاقی ندارد - مگر اینکه قصد خادم، علاوه بر مزد یا هر عوض دیگر، رضای خدا باشد -. خدمت از قبیل گونهی دوم، کاری است اخلاقی و ارزش معنوی دارد. کارهایی مانند پرداخت خمس، زکات، صدقات، تعلیم رایگان دیگران، درمان رایگان بیماران و دفاع از ملت و آزادی و استقلال آنان، مانند کار بسیجیان و سپاهیان داوطلب از این قبیل است.
در نقطهی مقابل خدمت، «خیانت» وجود دارد، که تقریباً با نفاق هم معنی است. با این فرق که خیانت دربارهی تعهد و امانت به کار میرود و نفاق دربارهی دین و دیانت. خیانت خلاف حق عمل کردن یا نقض تعهد است و مقابل آن، امانت است. قرآن کریم میفرماید: «لاتحزنوا الله و الرسول» (به خدا و رسول خیانت نکنید)، یعنی به تعهدی که به آنان سپردهاید خیانت نکنید.
چون ملت ثروت، امکانات و اقتدارات خاصی به حکام و کارمندان دولت سپرده است تا بتوانند وظایفی را که برعهده دارند انجام دهند و در واقع به مردم خدمت کنند، اگر حاکم، رئیس جمهور یا نمایندهی مجلس و یا هر کارمند دولتی، پس از دریافت این امکانات، وظیفهای را که بر گردن دارد انجام ندهد، به ملت خیانت کرده است. بنابراین خادم و خائن بودن کارمند و استاندار و... را میتوان تشخیص داد. دولتی که به جای انجام وظیفه و خدمت رسانی به مردم و انجام تعهدات شرعی و قانونی در برابر ملت، بدان پشت پا زده و بیاعتنا باشد، و در عین حال از امکانات عمومی بهرهمند باشد، خائن است نه خادم. رکن اساسی هر دولت و حکومتی، مردمند. رسیدگی و خدمت به این قشر، پایههای حکومت را استحکام بخشیده و موجبات دوام و استقرار آن را فراهم میکند. قرآن مجید دو ویژگی «خیرخواهی» و «امانت داری»(1) را برای عموم پیامبران الهی نام میبرد که با داشتن آن دو، به طور صادقانه با مردم روبرو میشدند، کمر به خدمت آنان میبستند، حرف دل خویش را با آنها در میان مینهادند
______________________________
1. سورهی اعراف، آیات 62 ، 68 و 79 و سورهی هود، آیهی 34 .
______________________________
و حرف دل و درد و رنج آنها را میشنیدند و برای کمک به مردم، و رفع نیاز آنها و برای رفاه و آسایش و پیشرفت مادی و معنوی آنها خود را به زحمت میانداختند.(1)
بدون تردید امام خمینی قدسسره چنین سیرهی پسندیدهای را از انبیا و اولیای الهی به ارث برده بود و پیوندی عمیق و ناگسستنی با ملت خویش و همهی عاشقان انقلاب برقرار کرد که تا سالیان دراز ادامه خواهد یافت. عشق به مردم و تصمیم قاطع بر حل معضلات و مشکلات آنان و ارائهی خدمت خالصانه در گفتار و رفتار و تصمیمگیریهای ایشان موج میزد. امت اسلامی را با تمام وجود دوست میداشت، خود را وقف آنان کرد و هر چه در توان داشت در راستای مصالح ملی و منافع مردم به کار گرفت. او خود را وامدار مردم میدانست. آنان را ولی نعمت خویش میدانست و خود را خدمتگزار معرفی میکرد.
به تعبیر رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت ا... خامنهای :
آن ارادهی نیرومندی که کوههای عظیم در مقابل او به حساب نمیآمدند، همواره در برابر فداکاریها، شجاعت و احساسات پاک مردم، سر تعظیم فرود میآورد، آن روح بزرگ و کوه ستبر به دفعات در برابر عظمت مردم تکان میخورد و میلرزید.(2)
امام بارها در کنار تلویزیون - که صحنههای فقر و محرومیت نشان داده میشود - گریه کردهاند، هنگام اقامت در قم، روزها متجاوز از شش ساعت با مردم دیدار میکردند و ابداً ابراز خستگی نمیکردند و در ملاقاتهای با مسؤولین سفارش میکردند که شما باید خدمتگزار مردم باشید و به اعضای دفتر اخطار میکردند که مبادا با مردم بدرفتاری شود.(3)
______________________________
1. سورهی توبه، آیهی 128 .
2. مجلهی حوزه، شمارهی 37 و 38 ، ص 155 - 154 .
3. وجدانی، مصطفی، سرگذشتهای ویژه از زندگی امام خمینی قدسسره ، مصطفی وجدانی، انتشارات پیام آزادی، 1362 ، ج 2 ، ص 73-72 .
______________________________
اصول و معیار خدمت رسانی در بینش امام خمینی قدسسره
اقتدا به سیره و روش انبیا و معصومان علیهمالسلام
پیامبران الهی و امام معصوم علیهمالسلام دلسوزترین و خدمتگزارترین انسانها نسبت به جوامع بشری بودند. از یک سو برای هدایت مردم خود را دچار مشکلات طاقت فرسا میکردند، که خود خدمتی بینظیر است، و وقتی با عدم پذیرش دعوت حق از سوی مردم مواجه میشدند به خاطر گمراهی آنان بسیار تأسف میخوردند.(1)
و از سوی دیگر از نقطه نظر مادی نیز، رسولان الهی و امامان علیهمالسلام ، بیشترین کمک را به افراد فقیر میکردهاند. ایثار گری علی علیهالسلام و اهل بیت علیهمالسلام نسبت به یتیم، مسکین و اسیر، که خداوند متعال سورهی «هل اتی» را دربارهشان فرستاد، نمونهای است از این تعهدها، انسانیتها، دلسوزیها و خدمتها.
رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله فرمودهاند :
من اصبح و لم یهتم بامور المسلمین فلیس بمسلم(2)
کسی که هر روز به امور مسلمانان همت نگمارد، مسلمان نیست.
از رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله سؤال شد: محبوبترین مردم نزد خداوند کیست؟ فرمود:
انفع الناس للناس(3)
آنکه سودش بیشتر به مردم برسد.
به شهادت تاریخ، پس از پیامبر صلیاللهعلیهوآله و ائمه علیهمالسلام ، عالمان دینی، سودمندترین، خادمترین و دلسوزترین افراد جامعه نسبت به تودههای انسانها بودهاند و از نظر مادی و معنوی، فوق العاده در این راه میکوشیدهاند و سختی میدیدهاند و در طریق بینیاز کردن مردم، از قید و بندهای ستم و خیانت، بزرگترین رنجها را به جان خریدهاند.
از بایستههای نظام مردم سالار و مکتبی، رسیدگی به حقوق تودهی مردم و اقشار آسیبپذیر جامعه است. زیرا حکومت اقتدار خویش را از تودهی مردم میگیرد، وقتی تودهی مردم به حقوق مشروع خود به آسانی دست یابند، پایهها و بازوان
______________________________
1. ر. ک: سورهی توبه، آیهی 128 و سورهی شعراء، آیهی 3 .
2. اصول کافی، (مترجم)، ج 3 ، ص 238 .
3. همان، ص 239 .
______________________________
ومت میشوند، وگرنه به هیچ روی با حکومت همراهی نمیکنند و در تنگناها به کمک حکومت برنمیخیزند. به دست آوردن خشنودی تودهی مردم، از دستاندازی نزدیکان و خواص به جان و مال مردم جلوگیری میکند.
امام علی علیهالسلام در فرمان خود به مالک اشتر مینویسد:
پس خدا را! خدا را! در طبقهی فرودین از مردم، آنان که چاره ندارند و از درویشان و نیازمندان و بینوایان و از بیماری بر جای ماندگانند، که در این طبقه مستمندی است خواهنده و مستحق عطایی است به روی خود نیاورنده.(1)
لایههای فرودین جامعه، نه زبان طرح خواستهها و دردهای خود را دارند و نه راهها و چارههایی را بلدند که از آن سوی به تکاپو بپردازند و گره از مشکل خود بگشایند. از این رو کمر همت بستن به خدمت به این قشر از وظایف بسیار مهم دولت اسلامی و کارگزاران آن است.
امام راحل قدسسره در این زمینه میفرمایند:
محرومیت زدایی، عقیده و راه و رسم زندگی ماست.(2)
همدردی با مردم
حضرت علی علیهالسلام میفرمایند:
خداوند بر پیشوایان حق، واجب کرده که [زندگی] خویش را با ناتوانان جامعه، برابر نهند، تا تهیدستی، به مستمند فشار نیاورد.(3)
گویا امام راحل قدسسره این سخن حکیمانه را سرمشق زندگی خویش قرار داده بود که همواره همسطح مردم زندگی میکرد و مسکن و خوراک و پوشاک و هزینهی زندگی شخصی او همیشه در حد زندگی متوسط جامعه بود. هیچ گاه اسیر زرق و برق دنیا و تجمل و زندگی اشرافی نشد و همین ساده زیستی او تسکین دل محرومان بود. زیرا
______________________________
1. نهج البلاغه، نامهی 53 (عهد نامهی مالک اشتر).
2. صحیفهی نور، ج 20 ، ص 129 .
3. نهج البلاغه، ترجمهی فیض الاسلام، خطبهی 200 .
______________________________
ی که بخواهد به ملت خود خدمت کند و رفاه و آسایش عمومی را تأمین نماید، باید از دام خودبینی درآید و به راحتی و آسایش خود پشت پازند.
چون مرتب [به نجف] خبر میآوردند که مردم ایران در زندان تحت شکنجهاند، امام حاضر نبود حتی در روز یک ساعت برود کوفه و از هوای آنجا استفاده کند. در همان هوای گرم و در خانهای که حتی وسایل معمولی خنک کننده نداشت، تابستان را میگذراند.(1)
شیخ انصاری دستگیری از فقرا و بینوایان را جزو وظایف حتمی خود میدانست و از ایام کودکی این شیوهی خداپسندانه را داشت. از اشخاصی موثق، به طور متواتر، رسیده که در بقعهی پیر محمد - واقع در محلهی حیدرخانهی دزفول - فقیری عاجز بود و شیخ هر شب شام خود را به فقیر میداد و با شکم گرسنه میخوابید یا خود به اندک چیزی قناعت میکرد.(2)
امام خمینی قدسسره این سیره و صفت حسنه را تا آخر عمر ادامه داد؛ گاه عملاً دستور میداد به اشخاص نیازمند کمک شود و گاه میفرمود:(3)
و اما حکومت حق برای نفع مستضعفان و جلوگیری از ظلم و جور و اقامهی عدالت اجتماعی همان است که مثل سلیمان بن داوود و پیامبر عظیمالشأن اسلام صلیاللهعلیهوآله و اوصیای بزرگوارش برای آن کوشش میکردند، از بزرگترین واجبات و اقامهی آن از والاترین عبادات است.
خدا نیاورد آن روزی را که سیاست ما و سیاست مسؤولین کشور ما پشت کردن به دفاع از محرومین و روآوردن به حمایت از سرمایهدارها گردد، و اغنیا و ثروتمندان از اعتبار و عنایت بیشتری برخوردار بشوند، معاذاللّه که این با سیره و روش انبیا و امیرالمؤمنین و ائمهی معصومین علیهمالسلام ، سازگار نیست.(4)
ایشان این خدمتها و حمایتها را تکلیف و وظیفهی شرعی میشمرد و
______________________________
1. سرگذشتهای ویژه، ج 1 ، ص 12-11 .
2. زندگی و شخصیت شیخ انصاری، ص 80 .
3. صحیفهی نور، ج 21 ، ص 178 .
4. صحیفهی نور، ج 20 ، ص 129 .
______________________________
میفرمود:
ما از خدای تبارک و تعالی، پیروزی این ملت را و این که ما بتوانیم خدمت کنیم بر این جامعه، ما همه مکلفیم و بتوانیم تکلیفمان را ادا کنیم، در مقابل خدای تبارک و تعالی و در مقابل ملت مسلمان، و بتوانیم این مقدار از قدرتی که داریم صرف کنیم در راه خدای تبارک و تعالی برای نجات بندگان خدای تبارک و تعالی و نجات مستضعفین.(1)
حضرت امام قدسسره در تنفیذ حکم ریاست جمهوری وقت - حضرت آیت اللّه خامنهای - چنین نوشتند:
... رأی ملت را تنفیذ و ایشان را به سمت ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب نمودم، و رأی ملت مسلمان متعهد و تنفیذ کردن آن محدود است به اینکه ایشان به همان نحو که تاکنون خدمتگزار اسلام و ملت و طرفدار قشر مستضعف و به حکم قرآن کریم اشداء علی الکفار رحماء بینهم بودهاند، از این پس نیز به همان تعهد باقی باشند.(2)
ایشان در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری شهید رجایی فرمودند:
... شما باید برای پابرهنهها و مستضعفین، که در طول تاریخ به استضعاف کشیده شده بودند و آنها را به حساب نمیآوردند و فقط آن طبقهی بالا را راضی نگاه میداشتند و به اصطلاح کدخدا را میدیدند، ده را میچاپیدند [خدمت کنید(3)].
ارج نهادن به محرومان و مستضعفان
در قرآن کریم آمده است:
با کسانی که بامداد و شبانگاه، پروردگار خویش را میخوانند و رضای او را میجویند، با شکیبایی قرین باش و دیدگانت به جستجوی
______________________________
1. همان، ج 3 ، ص 234 .
2. صحیفهی نور، ج 15 ، ص 180-179 .
3. همان، ج 15 ، ص 182 .
______________________________
یور زندگانی دنیا، از آنها منصرف نشود. کسی که دل وی را از یاد خویش غافل کردهایم و هوس خود را پیروی کرده و کارش زیاده روی است، اطاعت مکن.(1)
در ذیل آیهی فوق آمده است که «مؤلّفه قلوبهم» به پیامبر گفتند: اگر در صدر مجلس بنشینی و این پشمینه پوشان بدبوی را از ما دور کنی، دینت را میپذیریم. آنگاه این آیه نازل شد. پیامبر برخاست و به جستجوی این بینوایان و مستضعفان شتافت، آنان را در آخرهای مسجد دید که به ذکر الهی مشغولند. به آنان فرمود:
خدای را سپاس که زندگیم را به پایان نرساند، تا دستور داد که من در کنار گروهی از امتم باشم و با آنها زندگی کنم. هان، من در زندگی و مرگ با شما هستم.(2)
امام خمینی قدسسره از ابتدای نهضت اسلامی، تلاش وسیعی برای معرفی چهرهی واقعی محرومین و زدودن غبار غربت و مظلومیت از آنان به عمل آورد و این طریق را در طی سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز ادامه داد.
هدف امام از این تلاش بیوقفه، تثبیت دو نکته بود اول آنکه محرومین و مستضعفان، برخلاف تبیلغات سرمایه داران و مترفین، انسانهای شرافتمندی میباشند که از اعتماد به نفس و آرامش روحی کامل برخوردارند و در سایهی بیاعتنایی به زخارف دنیا خدمت بزرگی به بشریت ارائه دادهاند، و از این رو شایستهی هرگونه خدمت میباشند. دوم آنکه همین واقعیت را به خود محرومان یادآور شوند و اعتقاد آنها را به راهی که انتخاب کردهاند تقویت نمایند.
اصرار حضرت امام قدسسره بر تثبیت این دو نکته نشان میدهد که ایشان برای آزاد کردن محرومین از حقارت تحمیلی که زایندهی رفتارهای حقارتآمیز نسبت به قشر مستضعف در طول قرون است - اهمیت زیادی قایل بودند و، چون القائات مسموم مستکبرین و صاحبان زر و زور را در این تحقیر و توهین تاریخی مؤثر میدانستند،
______________________________
1. سورهی کهف، آیهی 18 .
2. محمد رضا حکیمی - محمد حکیمی - علی حکیمی، الحیاة، ج 2 ، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ پنجم، 1367 ، صص 53 و 52 .
______________________________
معتقد بودند اولین قدم برای خدمت به محرومین و قشر مستضعف، مقابله با این ظلم بزرگ و تثبیت چهرهی مثبت آنها است. به دنبال این خدمت اصلی است که آنان را شایستهی خدمت رسانی ظاهری و مادی و به کارگیری در امور اجتماعی میشمردند. ترسیم جوهر خط انبیاء و قرآن و عالمان، در گرایش به مستضعفان و خدمت رسانی به آنان، چنین است:
تمام ادیان از میان مستضعفان برخاستهاند، مستضعفین بر تمام ادیان حق دارند. عبادتی بالاتر از خدمت به محرومان وجود ندارد. پیغمبر خودمان که تاریخش نزدیک است، یک شخصی بود که از همین تودهها و جمعیتها بود و با همینها بود؛ از بدو بعثت تا آخر. با قدرتمندها و باغ دارها و مکنت دارها و سرمایه دارها، همیشه در جدال بود. پیغمبرها از این تودهها بودند، و قدرتمندها را میترساندند، نه از قدرتمندها بودند، برای اینکه تودهها را چه بکنند.(1)
کسی که یک مقداری آشنا باشد با منطق قرآن، میبیند که آن است که وادار کرد پیغمبر اسلام را... به اینکه با این مردمی که با منافع تودههای مردم مخالف هستند و استثمار میکنند آنها را، با اینها باید جنگ بکنند...(2)
محرومین و مستضعفان صاحبان اصلی کشور
در بینش حضرت امام، تودهی مردم که اکثریت جامعه را تشکیل میدهند، ولی نعمت مسؤولان و صاحبان کشور هستند و به همین جهت در خور هرگونه احترام و خدمت میباشند. به اعتقاد ایشان :
همهی مقامات جمهوری اسلامی، مرهون فداکاری قشر ضعیف هستند. پیروزی انقلاب، تأسیس حکومت اسلامی، سازماندهی کشور و خنثی کردن توطئههای دشمنان، مرهون ملت است. پایین شهریها ولی
______________________________
1. صحیفهی نور، ج 5 ، ص 47 .
2. همان، ج 2 ، ص 236 .
______________________________
نعمت ما هستند، آنها ما را از زندانها بیرون آوردهاند و به قدرت رساندهاند و اگر تا آخر عمر به آنها خدمت کنیم، نمیتوانیم از عهدهی آنها بربیاییم. خدمت به گودنشینان و طبقات کم درآمد جامعه افتخار است.(1)
این سخنان علاوه بر ارزش فقرا و محرومین و تودهی مردم در چشم حضرت امام، نشان دهندهی اوج اعتماد بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی به فقرا و محرومین است. همان گونه که میفرمایند:
تنها آنهایی تا آخر خط با ما هستند که درد فقر و محرومیت و استضعاف را چشیده باشند.
همواره جامعهها از دو قشر فقیر و غنی و مستضعف و مستکبر و عوام و خواص، تشکیل شدهاند. و این که حکومت بتواند همهی مردم، چه عوام و چه خواص، را از خود راضی نگه دارد ممکن نیست. راضی نگه داشتن خواص، به نارضایتی و ناخشنودی تودهی مردم میانجامد و خشنود نگه داشتن تودهی مردم، به ناخشنودی خواص، میانجامد، اما از آنجا که خواص تعداد اندکی هستند، حکومت برای پایداری خود و به دست آوردن رضای خداوند، باید تلاش ورزد که تودهی مردم را از خود راضی نگه دارد.
امام علی علیهالسلام میفرمایند:
باید از کارها، کاری را بیشتر دوست بداری که نه از حق بگذرد و نه فروماند و عدالت را فراگیرتر بود و رعیت را دلپذیرتر، که ناخشنودی همگان، خشنودی نزدیکان را بیاثر گرداند و خشم نزدیکان، خشنودی همگان (عامهی مردم) را زیانی نرساند.(2)
امام راحل قدسسره نیز در این زمینه میفرمایند:
مملکت مال زاغه نشینان اطراف تهران است که من خدا میداند غصه میخورم که تا حالا برای اینها فکری نشده است.
______________________________
1. مستضعفین، مستکبرین، دفتر نخست.
2. نهج البلاغه، نامهی 53 .
______________________________
نهضت را اینها پیش بردهاند. ما مرهون اینها - زاغه نشینان - هستیم.(1)
این انقلاب مهم اسلامی، رهین کوششهای این طبقه است. طبقهی محروم... یک موی سر شما بر همهی آن کاخ نشینها و آنهایی که در این انقلاب هیچ فعالیتی نداشتند، بلکه کارشکنی هم تا آن اندازه که میتوانستند میکردند و الان هم هر مقدار که بتوانند میکنند.(2)
قدر این ملت را بدانید و در خدمت گزاری به آنان، خصوصاً مستضعفان و محرومان و ستم دیدگان - که نور چشم ما و اولیای نعم همه هستند و جمهوری اسلامی ره آورد آنان و با فداکاریهای آنان تحقق پیدا کرد و بقای آن نیز مرهون خدمات آنان است - فروگذار نکنید.(3)
امام تصریح دارند که همت و جهاد مستمر مستمندان و طبقهی محروم مردم است که انقلاب را به پیروزی رسانده و در مقابل این خدمت بزرگی که برای اسلام و مسلمین در عصر حاضر انجام دادهاند، شایستهی هرگونه توجه و خدمتند:
اگر نبود همت این محرومان و همت این روستاییان و همت این جنوب شهریها، اگر نبود این، نه رژیم سابق ظلمش از بین رفته بود و نه در مقابل مشکلات میتوانستیم مقاومت کنیم.(4)
این پایین شهریها و این پابرهنهها، به اصطلاح شما، اینها ولینعمت ماها هستند.(5)
مستضعفین بر تمام ادیان حق دارند... نهضت ما هم با مستضعفین پیش رفت.(6)
______________________________
1. صحیفهی نور، ج 10 ، ص 84 .
2. صحیفهی نور، ج 10 ، ص 46 .
3. همان، ج 21 ، ص 182 .
4. همان، ج 17 ، ص 246 .
5. همان، ج 16 ، 33 .
6. همان، ج 6 ، 189 .
______________________________
صحنههای جنگ تحمیلی رژیم بعثی عراق علیه ایران اسلامی، صحنههای آزمون عملی برای بازشناخت مدعیان از خادمان واقعی مملکت بود. خطوط مختلف جبهه را نیز اقشار آسیبپذیر، اما مؤمن و متعهد، پر کرده بودند و از این رو، صاحبان انقلاب هستند، هم در پدید آوردن آن و هم در حفظ آن و ناکام گذاردن توطئههای دشمنان. امام روشن بین در این رابطه میفرمایند:
این انقلاب مهم اسلامی، رهین کوشش همین این طبقه است، طبقهی محروم... یک موی سر شما بر همهی آن کاخ نشینها و آنهایی که در این انقلاب هیچ فعالیتی نداشتند، بلکه کارشکنی هم تا آن اندازه که میتوانستند میکردند، و الان هم هر مقدار که بتوانند میکنند... شما اگر در تمام جبههها نگاه کنید، یک نفر از مردم بالانشین و سرمایهدار را نخواهید دید، و تمامی افراد جبههها، از همین افراد محروم و زاغه نشین هستند و این انقلاب مال آنهاست و بقیه فقط تماشاچی هستند.(1)
ما کی هستیم، ما چی هستیم، من قریب هشتاد و چند سال در این دنیا بودهام و به قدر این چند روزی که این رزمندگان مشغول خدمت هستند من خدمت نکردهام.(2)
قرب و نزدیکی به خدا و تحقق ارادهی حق
یکی از مبانی خدمت به همهی مردم، به ویژه به قشر محروم و مستضعف، از نگاه امام راحل، این بود که ایشان این امر را اراده و خواست خدا، تکلیف و وظیفه و عبادتی بزرگ میدانست:
خدای تبارک و تعالی است که به ارادهی خودش میخواهد که مستمندان مرفه باشند.(3)
______________________________
1. صحیفهی نور، ج 14 ص 164 .
2. همان، ج 20 ، ص 4 .
3. همان، ج 6 ، ص 234 .
______________________________
ما باید... برای خدا کار بکنیم، و برای خدا کارکردن این است که ببینیم خدا چی فرموده است، چی گفته است، ما باید بکنیم، فرموده است که به مستمندان باید برسید... به مردم فقیر باید برسید.(1)
پیش خدای تبارک و تعالی کمتر خدمتی است که به اندازهی خدمت به زاغه نشینان فایده داشته باشد.(2)
در بینش امام قدسسره :
اسلام آمده است که ضعفا را پرستاری کند، خدمت به ضعفا بکند.(3)
بر این اساس است که میفرماید:
ما میخواهیم منافع مملکت ما صرف این فقرا و بیچارهها بشود.(4)
ما آمدیم این محرومها را از محرومیت دربیاوریم.(5)
به همه در کوشش برای رفاه طبقات محروم وصیت میکنم که خیر دنیا و آخرت شماها رسیدگی به حال محرومان جامعه است.(6)
شما مردم شریف ایران، در جریان مبارزه با استعمار و استثمار، پیروزی بزرگی به دست آوردید... اکنون نیز باید با خودیاری و همکاری، برای مبارزه علیه فقر و محرومیت بسیج شوید و با تأیید الهی، به نجات مردم مستضعف کمر همت ببندید.(7)
اکنون که اسلام به عنوان یک ایدئولوژی پاسخگو به مشکلات زمان، پذیرفته شده است، موجبات سستی آن را فراهم نکنیم، با عمل و تفکرمان، نسل جوان را به ایدئولوژیهای دیگر سوق ندهیم، و بدانیم که اگر مسائل اصلی مردم و جامعه را بدون جواب بگذاریم و تنها به ظواهر و شعارها بسنده کنیم، زمینهی همهی گرایشهای ضددینی را فراهم ساختهایم. نمایندگان ملت باید از قشرهایی باشند که اسلام را پیاده
______________________________
1. صحیفهی نور، ج 19 ، ص 13 .
2. همان، ج 18 ، ص 58 .
3. همان، ج 4 ، ص 59 .
4. همان، ج 3 ، ص 175 .
5. همان، ج 6 ، ص 129 .
6. همان، ج 21 ، ص 201 .
7. همان، ج 5 ، ص 274 .
______________________________
ده و انقلاب اسلامی را بیمه سازند. آیا با وجود فقر و محرومیت و استضعاف، جامعهی اسلامی میتواند استوار بماند و اسلامی باشد؟
پاسخ امام چنین است:
یک مملکتی که زاغه نشینهایی، آن چنانی، داشته باشد و مردم به فکر اینها نباشند، این مملکت اسلامی نیست، صورتش اسلامی است، اما محتوا ندارد.(1)
باید مسایل اساسی حل بشود، در اینجا، و پیاده بشود، باید مستضعفین را حمایت بکنند، باید مستضعفین تقویت بشوند، زیر و رو بشوند،... همه باید با هم برادر و در این مملکت همه باشند.(2)
عوامل و ابزار خدمت رسانی
نقش قلم و مطبوعات
خدمت به مردم و جامعه، انواع و اقسامی دارد. گاه خدمات مادی است از قبیل تأمین مایحتاج عمومی، بهداشت و غیره، و گاه از قبیل خدمت به افکار و مغزها و پرورش و ساخت انسانهاست. به اعتقاد حضرت امام، قلم و مسلسل دو ابزار خدمت اند. اما یکی در خدمت انسانها و یکی در خدمت ابرقدرتها. انسانها وقتی به رشد و کمال میرسند که سلاحها را تبدیل به قلم، یعنی ابزار خدمت رسانی مفید نمایند:
ما امیدواریم که بشر به رشدی برسد که مسلسلها را به قلم تبدیل کند. آنقدری که قلم و بیان به خدمت بشر بوده است مسلسلها نبودهاند. مسلسلها غالباً درخدمت ابرقدرتها بوده و برای تباهی بشر بودهاند... قلم و علم و بیان است که میتواند بشر را بسازد، نه مسلسل و سایر قوای تخریب کننده... بشر تا در سایهی مسلسل و توپ و تانک میخواهد ادامهی حیات بدهد، نمیتواند انسان باشد و به مقاصد انسانی برسد. آن وقتی مردم به مقاصد اسلامی و انسانی میرسند و به
______________________________
1. صحیفهی نور، ج 5 ، ص 148 .
2. همان، ص 141 .
______________________________
مال دانش و علم میرسند که قلمها بر مسلسلها غلبه کند. اول آیهای که بر پیغمبر اکرم وارد شده است، هم قرائت را توصیه کرده است، جهتی را که باید قرائت و علم در خدمت او باشد را هم بیان فرموده است. فرموده است: «اقرأ باسم ربک» قرائت و علم و دانش، مطلقاً مطلوب نیست چه بسا دانشی که بر ضد انسانیت و انسان باشد و بر ضد کرامت انسان است. لکن دانشی که جهت داشته باشد، برای خدمت بشر باشد، باسم رب باشد، توجه به ربوبیت و اسم خدا داشته باشد، آن قرائت و آن علم و آن مسلسلهاشان در خدمت انسانند.(1)
به اعتقاد ایشان قلم، مسلسل، تعلیم و تربیت، دانشگاهها و آموزش و پرورش باید جهتدار و در خدمت راه خدا و بندگان خدا باشد :
همهی ترقیات بشر هم با دست علما و بیان و قلم علما وجود پیدا کرده است. کوشش کنید که این آموزشی که به مردم میدهید جهتدار باشد. همان طوری که سواد را به آنها یاد میدهید و همان طوری که نوشتن و خواندن را به آنها یاد میدهید، جهت هم به آنها بدهید که برای خدا بخوانند و برای خدا بنویسند، برای خدمت به خلق و برای خدمت به خدا و برای خدمت به اسلام.(2)
در نگاه حضرت امام، مطبوعات و قلمهایی که در زمینهی اطلاع رسانی مشغول به کارند، باید در خدمت اهداف بلند انقلاب قرار گیرند:
مطبوعات باید به این ملت خدمت کنند و باید همان راه را پیش بگیرند که ملت داشته و به واسطهی همان پیروز شده است.(3)
و آن همان اسلام و انگیزههای اسلامی است. ولی ایشان از برخی مطبوعات گلهمند بودند که این هدف مهم را نادیده گرفته و به جای خدمت به مردم، در خدمت اجانب درآمده و اهداف آنان را تعقیب میکنند.
______________________________
1. صحیفهی نور، ج 13 ، ص 229 - 228 .
2. همان، ج 13 ، ص 229 .
3. صحیفهی نور، ج 13 ، ص 247 .
______________________________
در راه برپایی نظام اسلامی، بسیاری از بهترین کسان، جان خود را نثار کرده و شهید شدهاند و این بالاترین خدمت یک فرد به جامعه و دین است. یادگاران و بازماندگان آنها سزاوار انواع خدمتند.
از دید حضرت امام قدسسره :
خدمت به شهید ارزشش بیشتر از همه خدمتهاست. معلولی که جان خودش را در دست گرفته و تقدیم کرده است، آن هم فداکاری خودش را کرده است، شما که خدمت به شهید میکنید... خدمت به آنها خدمت به نبی اکرم است. خدمت به انبیا است، بدانید که شما در راه شهید دارید خدمت میکنید.(1)
جایگاه حکومت و نقش مسؤولان
ملتفت باشید که شمایی که الان به حکومت رسیدید، حکومت نیست، خدمت گزار هستید. اسلام حکومت به آن معنی ندارد، اسلام خدمت گزار دارد... شما خودتان را حاکم مردم ندانید. شما خودتان را خدمت گزار مردم بدانید. این ثوابش پیش خدا بیشتر از این است که خودتان را حکومت بدانید. حکومت همان خدمت گزار است.(2)
حضرت امام پیروزی انقلاب اسلامی را زمینهی خوبی برای خدمت رسانی به مردم میدانند و به استانداران و سایر دست اندرکاران خدمت رسانی توصیه میکنند قدر مردم را بدانند و تا حد امکان در خدمت آنان باشند و خدمات انجام شده را به اطلاع مردم برسانند تا زمینهی تبلیغهای سوء را از دست دشمن بگیرند و خدمت را عار ندانند، که رسول اکرم نیز یک خدمت گزار بود:
مردم خیلی خوبند،... ماها بدیم، آنها خوبند، این خوبها را نگه دارید، و با خودتان همراه کنید،... تمام استداندارها بنا را بر این بگذارند که کارهای خودشان را خوب انجام بدهند، در خدمت مردم باشند، حالی
______________________________
1. همان، صص 274-273 .
2. همان، صص 77-76 .
______________________________
نند به مردم که حکومت اسلامی، حکومت خدمت است. پیغمبر اکرم خدمت گزار مردم بود، با آن که مقامش آن بود ولی خدمتگزار بود... این قلبهای صاف پاک مردم را نگه دارید، این کشاورزها و کارگرها بودند که شما را به استانداری رساندند و الا شما را استاندار نمیکردند... ما باید درست توجه داشته باشیم و خدا را حاضر ببینیم همه جا... ما در محضر خدا هستیم، وقتی ما در محضر خدا هستیم، بندگان خدا که عزیز خدا هستند، [اگر] در محضر خدا ما به آنها اذیت بکنیم، این جرم بخشودنی نیست. باید نگه دارید این مردم را، اگر بخواهید کشور شما دوباره اسیر نشود و همه چیز را از شما نگیرند.(1)
و پس از آنکه مردم، فرمان این خدمت گزار بزرگ را پذیرفته و فتنهای عظیم را، در روز 25 خرداد 1360 ، در نطفه خفه کردند، با گوشزد کردن آثار گران قدر حضور آنان در صحنه، با کلماتی بسیار صمیمی، دوستانه، بیپیرایه و صادقانه از مردم میخواهد که هیچ گاه صحنههای انقلاب را خالی نکنند و مسؤولان آن را تنها نگذارند:
دوستان عزیزم! بسیار دقت کنید و کاملاً به هوش باشید و هوشیارانه، با آرامش کامل، ولی با تمام توان در صحنه باشید که بی شما هیچ کس، هیچ نمیتواند بکند و با شما همهی دشمنان رسول اکرم و ائمهی اطهار نابود خواهند شد... خمینی دست یکایک شما را میبوسد و به یکایک شما احترام میگذارد و یکایک شما را رهبر خودش میداند، که بارها گفتهام، من با شما یکی هستم و رهبری در کار نیست.(2)
ایشان در سالهای عمر پربرکتش ضمن تأکید بر همه کاره بودن مردم، از مسؤولان میخواهد که به نظر و رأی مردم احترام گذاشته و یکسره خدمت گزار آنان باشند، که این تکلیف است:
بدون این که این ملت همراهی کند ما نمیتوانستیم کاری بکنیم، هر
______________________________
1. صحیفهی نور، ج 13 ، ص 190 .
2. صحیفهی نور، ج 15 ، ص 23 .
______________________________
ی داریم از اینهاست و هر چی هست، مال اینهاست، دولت، عامل اینهاست، قوهی قضاییه، عامل اینهاست، قوهی اجراییه، عامل اینهاست، قوهی مقننه، عامل اینهاست. ادای تکلیف باید بکنند، شرکت باید بدهند مردم را در همهی امور(1).
دائماً در نظرتان باشد که ما یک بندهی خدایی هستیم که این مردم ما را به این محل رساندند و ما برای آنها باید خدمت بکنیم، اصلش مملکت حبسی بود، تمام کشور یک زندانی بود برای همه... همین ملت شما را نجات داده است... بنابراین آن چیزی که اساس است، در این مملکت، هم سیاست اقتضا میکند، هم دیانت اقتضا میکند، هم انصاف و وجدان اقتضا میکند، این است که این خدمت گزارهایی که مجانی برای شما دارند خدمت میکنند و برای حکومت دارند خدمت میکنند، اینها ارجشان را بدانید، و بدانید که اگر خدای نخواسته این پیوند سست شود و گسسته بشود، خدای نخواسته، کار همان است که اول بود، حالا نشود، چند وقت دیگر(2).
و من امیدوارم که انشاءا... موفق باشید، و همه مان موفق باشیم، و همه مان عازم خدمت به مردم، اینها بندگان خدا هستند، ما به خدا بخواهیم خدمت کنیم، به این بندگان خدا باید خدمت بکنیم و خدا احتیاج به خدمت ما ندارد.(3)
جهتگیری سیاستهای اقتصادی نظام
جهتگیری نظام اقتصادی در هر کشوری با اصل محوری آن نظام پیوستگی کامل دارد، لذا باید کاملاً با آن متناسب باشد و همواره در مکاتب مختلف این هماهنگی موجب استحکام نظام میشود. چنانچه این دو اصل با هم هماهنگ نباشند، نه تنها
______________________________
1. همان، ج 20 ، ص 5 .
2. صحیفهی نور، ج 13 ، ص 192 .
3. همان، ص 194 .
______________________________
مکان دست یابی به هدف را از بین میبرند، بلکه ممکن است شرایط اضمحلال نظام را (مانند شوروی سابق) فراهم آورند. حضرت امام قدسسره ، در راستای هموار کردن راه خدمت رسانی به مردم و به ویژه تودههای محروم، این قدم را برداشته و در تبیین جهت اقتصاد اسلامی میفرمایند:
ارائهی طرحها و اصولاً تبیین جهتگیری اقتصاد اسلام، در راستای حفظ منافع محرومان و گسترش مشارکت عمومی آنان و مبارزهی اسلام با زراندوزان، بزرگترین هدیه و بشارت آزادی انسان از اسارت فقر و تهیدستی به شمار میرود.(1)
در این فراز، ایشان با تأکید خاصی (اصولاً) اشاره دارند که جهتگیری اقتصاد اسلام حفظ منافع محرومین است. تنها آنچه باقی میماند، تبیین و اجرای عملی آن است. این جهتگیری مشخص میکند که آنچه باید از برآیند نظام اقتصادی اسلام حاصل شود، حمایت از محرومین و مستضعفین است. از منظر ایشان گرایش و روح اقتصاد اسلام این جهتگیری است. لذا اگر این روح را از آن بگیریم دیگر جانی در کالبد اقتصاد اسلامی نخواهد بود. تضاد اصلی سرمایه داری (و سوسیالیسم) با این جهتگیری است:
بدون شک، جهان خواران، به همان میزان که از شهادتطلبی و سایر ارزشهای ایثارگرانهی ملت ما واهمه دارند، از گرایش و روح اقتصاد به طرف حمایت از پابرهنگان در هراسند.(2)
ایشان سیستمی را که باید جایگزین سیستم ناصحیح اقتصاد حاکم بر جهان اسلام (در حال حاضر) شود، با تکیه بر اسلام، سیستمی میدانند که دربرگیرندهی منافع محرومین و در خدمت پابرهنهها باشد، و این خدمت را وظیفهی علما و کارشناسان اسلامی میدانند:
این به عهدهی علمای اسلام و محققین و کارشناسان اسلامی است که برای جایگزین کردن سیستم ناصحیح اقتصاد حاکم بر جهان اسلام،
______________________________
1. همان، ج 20 ، ص 128 .
2. صحیفهی نور، ج 20 ، ص 129 .
______________________________
ها و برنامههای سازنده و دربرگیرندهی منافع محرومین و پابرهنهها را ارائه دهند و جهان مستضعفین و مسلمین را از تنگناها و فقر معیشت به درآورند.(1)
مجلس، که مجلس شورای اسلامی است، نمایندگان باید اهداف اسلام را پیاده کنند و در چارچوب ایدئولوژی انقلاب، که اسلام است، حرکت میکنند و باید جوهر ماهوی اسلام را تحقق بخشند. نمایندگان، وکلای تودههای میلیونی مردم و صاحبان اصلی انقلابند، نه نمایندهی قشری خاص، لذا از دید حضرت امام قدسسره ، مجلسیان در تدوین قوانین و لوایح نیز باید به جهت و سمت اصلی انقلاب، یعنی خدمت به محرومان، حرکت کنند.
اینها (مستضعفین) کشته دادهاند. اینها خون دادهاند، اینها سهیم هستند، همهی سهم مال اینهاست.(2)
نمایندگان محترم مجلس با طرح قوانین و لوایح به سمتی حرکت کنند که مشکلات اساسی کشور مرتفع و سیاستهای زیربنایی کشور در امور فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی و سیاسی، در راستای کمک به محرومین و رفع استضعاف مدرن، به مورد اجرا درآید.(3)
امام قدسسره ، در تاریخ 28/12/59 ، خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی، فرمودند:
لعلک باخعٌ نفسک - شاید تو میخواهی خود را هلاک کنی. غصه میخورد از بس برای این مردم، غصهی پیامبر برای کفار بود، غصه میخورد که اینها نمیفهمند دارند چه میکنند، اینها دارند برای خودشان جهنم میسازند. چرا ما یک ذرهای، یک بارقهی کوچکی از این «نفس» مطمئنهی شریف در قلبمان نباشد که برای این ملت کار کنیم، نه برای خودمان؟ اگر همه کوشش کنیم که برای ملت کار بکنیم همه چیز اصلاح
______________________________
1. همان، ص 128 .
2. صحیفهی نور، ج 5 ، ص 182 .
3. همان، ج 20 ، ص 214 .
______________________________
میشود. بیایید به فکر این باشیم که ما برای این امت هر کاری میخواهیم بکنیم، این مقام را برای امت خرج کنیم، این پست را برای امت بگیریم.(1)
... امید آن است که رسیدگی به حال مستضعفین و مستمندان کشور، که قسمت اعظم ملت مظلوم را دربرمیگیرد، در رأس برنامهها قرار گیرد. و در نخستین مجلس شورای اسلامی طرحهای جدی، در رفاه حال این طبقه محروم، داده شود، تا در پیشگاه خداوند متعال بعضی از دیون خودتان را به این طبقهی عزیز که جان خود را برای اسلام و آزادی و استقلال کشور، در طبق اخلاص گذاشته و پیروزی را برای انقلاب اسلامی به ارمغان آوردند، ادا کرده باشید... طرحها و پیشنهادهایی را که مربوط به عمران و رفاه حال ملت، خصوصاً مستضعفین، است انقلابی و با سرعت تصویب کنید...(2)
ترسیم چهرهی واقعی مستکبران
اساساً دشمن اصلی نهضتهای پیامبران الهی، از دیدگاه قرآن کریم، همواره، مترفان و سرمایه داران هستند، که پیامها و آرمانهای انبیا، آنان را به وحشت انداخته و آن پیامها را با اهداف و منافع نامشروع خویش در تضاد میبینند، قرآن کریم، به صورت یک قاعدهی کلی، در مقابل تمامی پیامبران که در هر جامعهای مبعوث میشدند، گروهی خوش گذران و سرمایهدار (مترفین) را معرفی مینماید که با تکیه بر اموال و اولاد خویش به رسالت پیامبران کفر میورزیدند:
وَ ما اَرْسَلْنا فی قَرْیَةٍ مِنْ نَذیرٍ اِلاّ قالَ مُتْرَفوُها اِنّا بِما اُرْسِلْتُمْ بِه کافِروُنَ وَ قالُوا نَحْنُ اَکْثَرُ اَمْوالاً وَ اَولاداً وَ ما نَحْنُ بِمُعُذَّبینَ(3)
به اعتقاد حضرت امام قدسسره انبیا آمدند تا به همراهی محرومان با مستکبران نبرد
______________________________
1. همان، ج 14 ، ص 140 .
2. صحیفهی نور، ج 12 ، ص 121 .
3. سورهی سبا، آیات 34-35 .
______________________________
نند، آنان را به مقام شایسته خود برسانند و این بالاترین خدمت به این قشر است. از آن پس نیز نباید هیچ گاه این نبرد فراموش شده و از خدمت رسانی به جبههی فقرا و تقویت بنیهی آنها غفلت شود:
مردم به دو دسته تقسیم شدهاند: ظالم و مظلوم، در یک طرف صدها میلیون گرسنه و محروم از بهداشت و فرهنگ قرار گرفته است و در طرف دیگر اقلیتهایی از افراد ثروتمند و صاحب قدرت سیاسی که عیاش و هرزه گرد و فاسدند. مردم گرسنه و محروم که خود را از ظلم حاکم غارت گر نجات بدهند تا زندگی بهتری پیدا کنند و این کوشش ادامه دارد، ما وظیفه داریم مردم مظلوم و محروم را نجات دهیم. ما وظیفه داریم پشتیبان مظلومین و دشمن ظالمین باشیم.(1)
باید مصلحت زجر کشیدهها و جبهه رفتهها و شهیدها و اسیر و مفقود و مجروح دادهها و در یک کلام مصلحت پابرهنهها و گودنشینها و مستضعفین بر مصلحت قاعدین در منازل و مناسک و متمکنین و مرفهین گریزان از جبهه و جهاد و تقوا و نظام اسلامی، مقدم باشد و نسل به نسل و سینه به سینه شرافت و اعتبار پشتیبان این نهضت مقدس و جنگ فقر و غنا محفوظ بماند و باید سعی شود تا از راه رسیدهها و دین به دنیا فروشان چهرهی کفر زدایی و فقر ستیزی روشن انقلاب ما را خدشهدار نکنند، و لکهی ننگ دفاع از مرفهین بیخبر از خدا را بر دامن مسؤولین نچسبانند.(2)
آنها که تصور میکنند مبارزه در راه استقلال و آزادی و مستضعفین و محرومین جهان با سرمایه داری و رفاهطلبی منافات ندارد، با الفبای مبارزه بیگانهاند، و آنهایی هم که تصور میکنند سرمایه داران و مرفهین بیدرد، با نصیحت و پند و اندرز متنبه میشوند، و به مبارزه راه آزادی پیوسته و یا به آنان کمک میکنند، آب در هاون میکوبند. بحث مبارزه و
______________________________
1. امام خمینی، ولایت فقیه، ص 85 .
2. صحیفهی نور، ج 20 ، صص 124-123 .
______________________________
فاه، بحث قیام و راحتطلبی، بحث دنیا خواهی و آخرت جویی، دو مقولهای است که هرگز با هم جمع نمیشوند، و تنها آنهایی تا آخر خط با ما هستند که درد فقر و محرومیت و استضعاف را چشیده باشند. فقرا و متدینین بیبضاعت گردانندگان و برپادارندگان واقعی انقلاب هستند. ما باید تمام تلاشمان را بنماییم تا به هر صورتی که ممکن است خط اصولی دفاع از مستضعفین را حفظ کنیم.(1)
از دیدگاه حضرت امام راحل قدسسره ، جنگ فقر و غنا در سراسر تاریخ در جریان بوده و در این مبارزهی بیامان، خدمت به جبههی محرومان و مستضعفان یک تکلیف است. این امر نه اختصاص به زمان خاص دارد و نه ویژهی مکان معینی است. دعوت به تصاحب قدرت در جهان، حل مشکلات و مسائل مسلمانان، حمایت از مبارزان و گرسنگان و محرومان را از اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی معرفی مینمایند(2) و با فریاد رسا اعلام میدارند:
فریاد برائت ما فریاد فقر و تهیدستی و گرسنگان و محرومان و پابرهنههایی است که حاصل عرق جبین و زحمات شبانه روزی آنان را زراندوزان و دزدان بینالمللی به یغما بردهاند و حریصانه از خون دل ملتهای فقیر و کشاورزان و کارگران زحمتکشان، به اسم سرمایهداری و سوسیالیزم و کمونیزم، مکیده و شریان حیات اقتصاد جهان را به خود پیوند دادهاند و مردم جهان را از رسیدن به کمترین حقوق حقهی خود محروم نمودهاند.(3)
ایشان در این زمینه، به فرمایش و سیرهی علوی تمسک نموده و میفرمایند:
امیرالمؤمنین علیهالسلام میفرماید من حکومت را به این علت قبول کردم که خداوند تبارک و تعالی از علمای اسلام تعهد گرفته و آنها را ملزم کرده که در مقابل پرخوری و غارت گری ستمگران و گرسنگی و محرومیت
______________________________
1. صحیفهی نور، ص 235 .
2. همان، ج 20 ، ص 238 .
3. همان، ص 113 .
______________________________
تم دیدگان ساکت ننشینند و بیکار نایستند.(1)
مسألهی خدمات عمومی، تعدیل حقوقها، محرومان و نیازمندان و در کل مسألهی تودهی محروم، از مسائلی است که باید در حکومت اسلامی مورد توجه خاص قرار گیرد. و چون در حکومتهای به ظاهر دینی یا ضد دینی به این امور توجه نشده، تبدیل به حالت تضاد و جنگ و نزاع دائمی درآمده است و ما وظیفه داریم مظلوم و محروم را نجات دهیم، ما وظیفه داریم پشتیبان مظلومین و دشمن ظالمین باشیم.
همین وظیفه است که امیرالمومنین علیهالسلام در وصیت معروف به دو فرزند بزرگوارش تذکر میدهد و میفرماید:
و کونا للظالم خصماً و للمظلوم معیناً
دشمن ستمگر و یاور و پشتیبان ستم دیده باشید.(2)
ختام سخن، رهبری و خدمت گزاری
چنانکه قبلاً گذشت، امام راحل قدسسره پیامبر صلیاللهعلیهوآله را یک خدمت گزار مینامد و اصولاً یکی از عناوینی که بیان گر دیدگاه اسلام، در زمینهی حقوق مردم در نظام اسلامی، است، عنوان «اجیر» است؛ یعنی خدمت گزار. رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله میفرماید:
الا و انی انا ابوکم، الا و انی انا مولاکم، الا و انی انا اجیرکم(3)
آگاه باشید که همانا من پدر شما هستم، آگاه باشید که همانا من زمام دار شما هستم، آگاه باشید که همانا من اجیر [خدمت گزار] شما هستم.
اجیر به کسی میگویند که در مقابل انجام خدمتی برای مردم، از آنان حقوقی دریافت میکند. اما پیامبر اسلام چونان سایر انبیا هیچ گونه مزد مادی از مردم
______________________________
1. امام خمینی، ولایت فقیه، ص 43 .
2. نهج البلاغه.
3. شیخ مفید، الامالی، ص 353 .
______________________________
نمیطلبد، تنها چیزی که به عنوان مزد و حقوق از مردم میطلبد، پیاده کردن برنامههای حیات بخش آنان و راه یابی به سوی کمال است:
قُلْ ما اَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ مِنْ اَجْرٍ اِلاّ مَنْ شاءَ اَنْ یَتَّخِذَ اِلی رَبِّهِ سَبیلاً(1)
بنابراین رهبر در نظام اسلامی خدمت گزاری است که حقوقش سود مادی برای شخص او ندارد. او از توانایی خود تنها به عنوان امین و نگهبان و اجیر مردم استفاده میکند. در واقع، رهبر، خدمت گزاری است بیمزد و منت و اجیری بدون حقوق.
قُلْ ما سَأَلْتُکُمْ مِنْ اَجْرٍ فَهُوَ لَکُمْ اِنْ اَجْرِیَ اِلاّ عَلَی اللّهِ(2)
براین اساس، امام راحل قدسسره به حقوق مردم در نظام اسلامی اعتقاد کامل داشت و خود را خدمت گزار مینامید و در وصیت نامهی سیاسی - الهی خود به طور کامل از این اعتقاد پرده برداشت و با جملاتی زیبا و عمیق از مردم - با آن همه خدمتی که انجام داده بود - عذر قصور و تقصیر خواست:
از خدای رحمان و رحیم میخواهم که عذرم را در کوتاهی خدمت و قصور و تقصیرها بپذیرد و از ملت امیدوارم که عذرم را در کوتاهیها و قصورها و تقصیرها بپذیرند و با قدرت و تصمیم و اراده به پیش بروند و بدانند که با رفتن یک خدمت گزار در سد آهنین ملت خللی حاصل نخواهد شد، که خدمت گزارانی بالا و والاتر در خدمتند.
______________________________
1. سورهی شوری، آیهی 23 ، سورهی سبا، آیهی 47 ، سورهی فرقان، آیهی 57 .
2. سورهی سبا، آیهی 47 .