پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله ) و منشور بزرگ حقوقی و تربیتی/قسمت نهم
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
متن
حقوق برادران و خواهران دینی در نگاه نبوی(صلی الله علیه و آله )
سیر در منشور نورآفرین نبوی(صلی الله علیه و آله ) نکات ارزشمندی را میآموزد که شایان دقّت فراوان است:
1. در برخی جملات حقوق مؤمنان و همدینان یعنی برادران و خواهران ایمانی مورد توجه رسول خدا9 است.
2. بعضی عبارات به حقوق همسایگان (اعم از کافر و مسلمان) پرداخته است.
3. حقوق عموم انسانها بدون در نظر داشتن کیش و آیین و قبیله و همسایگی در برخی از فرازهای این منشور نورانی مورد نظر رسول اکرم(صلی الله علیه و آله ) قرار دارد.
4. بخشی از بندهای این حدیث شریف نیز به حقوق حیوانات اشاره دارد.
الف: حقوق مسلمانی
ایمان، جامعه اسلامی را از اهداف، آرمانها، خواستهها، قوانین و فقه و حقوق مشترک برخوردار میسازد و اتحادی شگفتآفرین براساس عقل و عاطفه و فقه و اخلاق در میان مسلمین ایجاد میکند. برادری دینی و اخوّت اسلامی، منشأ نوعی ولایت، پیوستگی، حقوق و وظایف متقابل بین افراد جامعهی اسلامی میگردد. اگر بسیاری از کشورها براساس جغرافیا، تاریخ، منافع و نظام سیاسی مشترک پدید میآید، در جامعهی اسلامی؛ جهانبینی واحد، آرمانهای مشترک، پیامبر(صلی الله علیه و آله ) و رهبران و قوانین مشترک، مهمترین عوامل وحدت امت اسلامی است.
هرکس اصول اعتقادی اسلام را بپذیرد، خدا و پیامبر و معاد9 و قرآن و احکام آن و قبله مسلمین را قبول داشته باشد، عضو جامعهی بزرگ اسلامی است و از حقوق و وظایف عموم مسلمانان بهرهمند است.
برخی از حقوق مسلمانی و بایدها و نبایدها نسبت به مؤمنان در این منشور هدایت آمده است.
فراز اول حقوق مسلمانی این نوشتار را به بررسی نبایدها در منشور بزرگ پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله ) اختصاص میدهیم:
1. ممنوعیّت از تحقیر مسلمان؛ یکی از بزرگترین ضربههای شخصیتی، تحقیر و توهین انسان است. رسول اعظم(صلی الله علیه و آله ) در این زمینه چنین هشدار داده است:
ألاومن استخفَّ بفقیر مسلم فلقد استخفَّ بحق الله، والله یستخفُّ به یوم القیامة، إلاّ أن یتوب؛ هان بدانید و هر کس به فقیر مسلمانی توهین کند و تحقیر نماید، نسبت به حق خدا اهانت کرده است، و خداوند روز قیامت او را تحقیر خواهد کرد، مگر اینکه توبه کند.
و قال9: من أکرم فقیراً مسلماً لقی الله عزَّوجلَّ یوم القیامة و هو عنه راضٍ؛ هر کس فقیر مسلمانی را تکریم کند، خداوند عزوجل در روز قیامت هنگام دیدار از او خشنود خواهد بود.
در جمله دیگر از این منشور تربیتی فرموده است: ألاومن أکرم أخاه المسلم فإنّما یکرم الله عزّوجلَّ: بدانید! هرکس برادر مسلمانش را احترام کند و گرامی بدارد، خدای عزوجل را گرامی داشته است.
2. برحذرداشتن از فریب مسلمان؛ فریب مسلمان در خرید و فروش از جمله موارد ممنوع در روابط مسلمین با یکدیگر به شمار میآید. هرگز مسلمان نباید مسلمانی دیگر را فریب دهد و حتّی به فکر فریب و کلاهبرداری باشد.
در عبارتی از این حدیث شریف آمده است:
ومن غشَّ مسلماً فی شراءٍ أو بیع فلیس مِنّا، و یحشریوم القیامة مع الیهود، لأنّهم أغشُّ الخلق للمسلمین؛ و هر کس مسلمانی را در خرید یا فروش فریب دهد، از ما مسلمانان نیست و روز قیامت با یهودیها محشور خواهد شد؛ زیرا آنان بیش از همهی خلق نسبت به مسلمانان خیانت میکنند.
در جملهای دیگر پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله ) فرمود: هرکس شب بخوابد و در دل بدخواه برادر مسلمان خود باشد، یا قصد فریب او را داشته باشد، در خواب و بیداری مورد خشم خدا است؛ مگر اینکه توبه کند.
3 . منع غیبت؛ و نهی عن الغیبة والإستماع إلیها؛
در این عبارت رسول اعظم(صلی الله علیه و آله ) غیبت کردن و گوش دادن به آن را ممنوع کرده است. هیچ مسلمانی حق ندارد عیب و نقص مؤمنی را در غیاب او برای دیگران بازگوید، یا به آن گوش فرا دهد. مصونیت عرض و آبروی مسلمانان یکی از هدیههای اسلام به عموم مسلمانان است. نیز احترام به شخصیت اجتماعی افراد زمینهی خدمت رسانی را فراهم میسازد. مگر آنکه کسی با تظاهر به گناه، شخصیت خود را خرد کند.
در بخش دیگراز حدیث مناهی آمده است: من اغتاب إمرءً مسلماً بطل صومه و نقض وضوؤه وجاء یوم القیامة تفوح من فیه رائحةٌ أنتن من الجیفة یتأذّی بها أهل الموقف، فإن مات قبل أن یتوب مات مستحّلاً لما حرَّمَ اللهُ عزّوجلّ؛ هر کس از مسلمانی غیبت کند، روزهاش باطل و وضویش نقض میشود،([1]) و روز قیامت به حالتی میآید که از دهانش بویی بدتر از بوی مردار میوزد، به صورتی که اهل محشر از آن رنج میبرند، این فرد اگر بدون توبه بمیرد، در حالی از دنیا رفته که حرام خدای عزوجل را حلال میشمارد.
4. پرهیز از سخن چینی؛ و نهی عن النّمیمة والإستماع إلیه.
رسول گرامی9 براساس این جمله، سخن چینی و گوش دادن به آن را منع کرده است. سخن چین سخنان اختلاف انگیز و بدگوییهای افراد را نسبت به هم منتقل میکند و شعلهساز آتش خصومتها و دشمنیهاست. رسول اعظم اسلام(صلی الله علیه و آله ) کار نمّام و شنیدن سخنان او را منع فرمود.
5 . بازداشتن از حبس حقوق؛ و من حبس عن أخیه المسلم شیئاً من حقّه حرّم الله علیه برکة الرِّزق، إلاّ أن یتوب؛ و هر کس مسلمانی را از حقش باز دارد، خداوند برکت روزی را بر او حرام گرداند، مگر اینکه توبه نماید.
ندادن حقوق و دستمزد و بستانکاری مسلمانان و به تأخیر انداختن آن یکی از اصول ممنوع شده در منشور مقدّس نبوی است که برخلاف تصوّر عاملان، مایهی افزایش ثروت نیست، بلکه سبب محرومیت از رزق و روزی میگردد.
6. ممنوعیّت منّت گذاری؛ خدمت رسانی به برادران و خواهران ایمانی باید بدون منّت نهادن و آزار روحی باشد تا ارزش تربیتی کار نیک، بر دو جریان خدمتگزار و خدمت پذیر حاصل شود.
این حدیث گران سنگ همچنین میفرماید: ومن اصطنع إلی أخیه معروفاً فامتنَّ به أحبط الله عمله و ثبت وزره ولم یشکر له سعیه، ثم قال7: یقول الله عزّوجلّ حرَّمتُ الجنّة علی المنّان والبخیل والقتّاتِ ـ و هو النّمام ـ ؛ هرکس به برادر (یا خواهر دینی) خویش نیکی کند و سپس بر او منّت گذارد، خداوند عمل نیک او را تباه میکند و گناهش بر او ثبت میشود و پاداشی به کارش داده نمیشود. سپس فرمود: خدای عزوجل میفرماید: بهشت را بر منّتگذار و بخیل و سخن چین حرام کردهام.
7. پرهیز از سیلی زدن؛ شاید در نظر برخی افراد یکی از معمولیترین برخوردهای غیر اخلاقی سیلی زدن به دیگران باشد؛ و حال آنکه این گونه رفتار با برادران و خواهران مسلمان در منشور زندگیساز نبوی(صلی الله علیه و آله ) منع شده است. هشدار حضرت در حدیث مناهی، نسبت به این موضوع چنین است:
أل وَمَنْ لطم خَدَّامْرِیءٍ مسلمٍ أو وجهَهُ بدّدالله عظامه یوم القیامة، و حشر مغلولاً حتّی یدخل جهنّم، إلاّ أن یتوب؛ هر کس برگونه یا چهره مسلمانی سیلی زند، خداوند روز قیامت استخوانهایش را از هم بگسلد و دست بسته محشور شود تا وارد جهنّم گردد، مگر توبه کند.
8 . ممنوعیت از قهر و بریدن پیوند؛ پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله ) نسبت به قهر و دوری گزیدن از برادران و خواهران ایمانی منع فرموده است: ونهی عن الهجران فمن کان لابدّ فاعلاً فلا یهجر أخاه أکثر مِن ثلاثة أیّام، فمن کان مهاجراً لأخیه أکثر من ذلک کانت النّار أولی به؛ و نهی فرمود از گسستن و قطع نمودن رابطه با همدینان، پس هرگاه شخصی ناچار از قهر و قطع رابطه باشد؛ بیش از سه روز این کار را ادامه ندهد؛ چرا که آتش بر او شایستهتر خواهد بود.
فراز بعدی این نوشتار را به رعایت و توجه به حقوق برادران و خواهران دینی اختصاص میدهیم:
9. حقّ دریافت وام؛ مسلمانِ نیازمند از برادر و خواهر ایمانی خویش حقّ دریافت وام را دارد. بیتفاوتی و کوتاهی مؤمنان ثروتمند از قرض دادن به مسلمانِ نیازمند، خلاف اصول برادری اسلامی است. در این زمینه رسول اعظم الهی9 فرمود:
وَ مَنِ احْتَاج إلیه أخوه المسلم فی قرض و هو یقدر علیه فلم یفعل، حرّم الله علیه ریح الجنّه؛ هر کس که بتواند به برادر مسلمان نیازمند وام دهد، ولی این کار را نکند؛ خداوند بوی بهشت را بر او حرام میکند.
10. دفاع از آبروی مسلمان؛ در بند سوّم از فراز اول گفته شد که غیبت کردن و گوش دادن بدان ممنوع است، امّا باید توجه داشت که حقوق برادری بیش از این است؛ چرا که دفاع از عرض و آبروی مسلمان هم واجب میباشد، همانگونه که رسول اعظم(صلی الله علیه و آله) در این زمینه فرمود:
أل ومن تطوّل عَلی أخیه فی غیبة سمعها فیه فی مجلسِ فردّها عنه ردّالله عنه ألف بابٍ من الشرّ فی الدّنیا والآخرة، فإن هو لم یردّها و هو قادرٌ علی ردّها کان علیه کَوِزْر مَن اغْتَابه سبعین مرّةً؛ آگاه باشید که هر کس به برادر [یا خواهر] مسلمانش محبت کند و پاسخ غیبتی را که دربارهی او شنیده، بدهد، خداوند از او هزار باب شر را در دنیا و آخرت برطرف سازد. و چنانچه بتواند غیبتی را پاسخ دهد، ولی نسبت به آن اقدام نکند؛ هفتاد برابر غیبت کننده بر او گناه و مسؤولیت خواهد بود.
11. پیرایش و زدودن غمها؛ ألا وَمَن فرّج عَن مؤمنٍ کُرْبةً مِن کُرَبِ الدُّنیا فرّج الله عنه اثنین و سبعین کُربةً من کُرَبِ الآخرة واثنین و سبعین کربةٍ من کُرَبِ الدُّنیا، أهونها المغصّ؛ آگاه باشید! که هر کس اندوهی از غمهای دنیوی مؤمن را برطرف سازد، خداوند هفتاد و دو غصّهی دنیوی، و هفتاد و دو غم اخروی را از او برطرف میسازد، به گونهای که کمترین آن قولنج و شکم درد است.
ب. حقوق همسایگی
اگرچه وظایف مؤمنین نسبت به یکدیگر در حدیث مناهی و نیز احادیث دیگر تحت عنوان حقوق مسلمانی مورد توجه است، امّا برخی وظایف و حقوق شامل همهی افراد میشود. از آنجمله حقوق همسایهها نسبت به یکدیگر است و مسلمان و کافر (اهل کتاب و اقلیتهای دینی) را نیز در بر میگیرد.
در منشور بزرگ حقوقی، تربیتی پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله ) موارد ذیل به چشم میخورد:
1. دریغ نورزیدن ماعون از در اختیار گزاردن وسایلی همچون: دیگ، تیشه، ظروف، سطل، طناب، نردبان و غیره از همسایه.
2. پرهیز از آزار همسایگان.
3. پرداختن حق همسایگان.
4. نگاه نکردن و چشم فرو بستن از خانهی همسایه، خواه از پشت بام و بلندی یا از پشت شیشه، دوربین و... باشد.
5 . پرهیز از فخرفروشی بر همسایگان.
6 . غصب نکردن زمین و دیوار همسایگان.
پیامبر رحمت9 نیز فرمود: آنقدر جبرئیل درباره همسایه سفارش کرد که گمان بردم همسایه از همسایه ارث خواهد برد.
ادامه دارد....
--------------------------------------------------------------------------------
[1]. فتوای فقهای معروف چنین نیست و شاید منظور عدم قبول و کاهش ارزش چنین روزه و وضویی باشد
سیر در منشور نورآفرین نبوی(صلی الله علیه و آله ) نکات ارزشمندی را میآموزد که شایان دقّت فراوان است:
1. در برخی جملات حقوق مؤمنان و همدینان یعنی برادران و خواهران ایمانی مورد توجه رسول خدا9 است.
2. بعضی عبارات به حقوق همسایگان (اعم از کافر و مسلمان) پرداخته است.
3. حقوق عموم انسانها بدون در نظر داشتن کیش و آیین و قبیله و همسایگی در برخی از فرازهای این منشور نورانی مورد نظر رسول اکرم(صلی الله علیه و آله ) قرار دارد.
4. بخشی از بندهای این حدیث شریف نیز به حقوق حیوانات اشاره دارد.
الف: حقوق مسلمانی
ایمان، جامعه اسلامی را از اهداف، آرمانها، خواستهها، قوانین و فقه و حقوق مشترک برخوردار میسازد و اتحادی شگفتآفرین براساس عقل و عاطفه و فقه و اخلاق در میان مسلمین ایجاد میکند. برادری دینی و اخوّت اسلامی، منشأ نوعی ولایت، پیوستگی، حقوق و وظایف متقابل بین افراد جامعهی اسلامی میگردد. اگر بسیاری از کشورها براساس جغرافیا، تاریخ، منافع و نظام سیاسی مشترک پدید میآید، در جامعهی اسلامی؛ جهانبینی واحد، آرمانهای مشترک، پیامبر(صلی الله علیه و آله ) و رهبران و قوانین مشترک، مهمترین عوامل وحدت امت اسلامی است.
هرکس اصول اعتقادی اسلام را بپذیرد، خدا و پیامبر و معاد9 و قرآن و احکام آن و قبله مسلمین را قبول داشته باشد، عضو جامعهی بزرگ اسلامی است و از حقوق و وظایف عموم مسلمانان بهرهمند است.
برخی از حقوق مسلمانی و بایدها و نبایدها نسبت به مؤمنان در این منشور هدایت آمده است.
فراز اول حقوق مسلمانی این نوشتار را به بررسی نبایدها در منشور بزرگ پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله ) اختصاص میدهیم:
1. ممنوعیّت از تحقیر مسلمان؛ یکی از بزرگترین ضربههای شخصیتی، تحقیر و توهین انسان است. رسول اعظم(صلی الله علیه و آله ) در این زمینه چنین هشدار داده است:
ألاومن استخفَّ بفقیر مسلم فلقد استخفَّ بحق الله، والله یستخفُّ به یوم القیامة، إلاّ أن یتوب؛ هان بدانید و هر کس به فقیر مسلمانی توهین کند و تحقیر نماید، نسبت به حق خدا اهانت کرده است، و خداوند روز قیامت او را تحقیر خواهد کرد، مگر اینکه توبه کند.
و قال9: من أکرم فقیراً مسلماً لقی الله عزَّوجلَّ یوم القیامة و هو عنه راضٍ؛ هر کس فقیر مسلمانی را تکریم کند، خداوند عزوجل در روز قیامت هنگام دیدار از او خشنود خواهد بود.
در جمله دیگر از این منشور تربیتی فرموده است: ألاومن أکرم أخاه المسلم فإنّما یکرم الله عزّوجلَّ: بدانید! هرکس برادر مسلمانش را احترام کند و گرامی بدارد، خدای عزوجل را گرامی داشته است.
2. برحذرداشتن از فریب مسلمان؛ فریب مسلمان در خرید و فروش از جمله موارد ممنوع در روابط مسلمین با یکدیگر به شمار میآید. هرگز مسلمان نباید مسلمانی دیگر را فریب دهد و حتّی به فکر فریب و کلاهبرداری باشد.
در عبارتی از این حدیث شریف آمده است:
ومن غشَّ مسلماً فی شراءٍ أو بیع فلیس مِنّا، و یحشریوم القیامة مع الیهود، لأنّهم أغشُّ الخلق للمسلمین؛ و هر کس مسلمانی را در خرید یا فروش فریب دهد، از ما مسلمانان نیست و روز قیامت با یهودیها محشور خواهد شد؛ زیرا آنان بیش از همهی خلق نسبت به مسلمانان خیانت میکنند.
در جملهای دیگر پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله ) فرمود: هرکس شب بخوابد و در دل بدخواه برادر مسلمان خود باشد، یا قصد فریب او را داشته باشد، در خواب و بیداری مورد خشم خدا است؛ مگر اینکه توبه کند.
3 . منع غیبت؛ و نهی عن الغیبة والإستماع إلیها؛
در این عبارت رسول اعظم(صلی الله علیه و آله ) غیبت کردن و گوش دادن به آن را ممنوع کرده است. هیچ مسلمانی حق ندارد عیب و نقص مؤمنی را در غیاب او برای دیگران بازگوید، یا به آن گوش فرا دهد. مصونیت عرض و آبروی مسلمانان یکی از هدیههای اسلام به عموم مسلمانان است. نیز احترام به شخصیت اجتماعی افراد زمینهی خدمت رسانی را فراهم میسازد. مگر آنکه کسی با تظاهر به گناه، شخصیت خود را خرد کند.
در بخش دیگراز حدیث مناهی آمده است: من اغتاب إمرءً مسلماً بطل صومه و نقض وضوؤه وجاء یوم القیامة تفوح من فیه رائحةٌ أنتن من الجیفة یتأذّی بها أهل الموقف، فإن مات قبل أن یتوب مات مستحّلاً لما حرَّمَ اللهُ عزّوجلّ؛ هر کس از مسلمانی غیبت کند، روزهاش باطل و وضویش نقض میشود،([1]) و روز قیامت به حالتی میآید که از دهانش بویی بدتر از بوی مردار میوزد، به صورتی که اهل محشر از آن رنج میبرند، این فرد اگر بدون توبه بمیرد، در حالی از دنیا رفته که حرام خدای عزوجل را حلال میشمارد.
4. پرهیز از سخن چینی؛ و نهی عن النّمیمة والإستماع إلیه.
رسول گرامی9 براساس این جمله، سخن چینی و گوش دادن به آن را منع کرده است. سخن چین سخنان اختلاف انگیز و بدگوییهای افراد را نسبت به هم منتقل میکند و شعلهساز آتش خصومتها و دشمنیهاست. رسول اعظم اسلام(صلی الله علیه و آله ) کار نمّام و شنیدن سخنان او را منع فرمود.
5 . بازداشتن از حبس حقوق؛ و من حبس عن أخیه المسلم شیئاً من حقّه حرّم الله علیه برکة الرِّزق، إلاّ أن یتوب؛ و هر کس مسلمانی را از حقش باز دارد، خداوند برکت روزی را بر او حرام گرداند، مگر اینکه توبه نماید.
ندادن حقوق و دستمزد و بستانکاری مسلمانان و به تأخیر انداختن آن یکی از اصول ممنوع شده در منشور مقدّس نبوی است که برخلاف تصوّر عاملان، مایهی افزایش ثروت نیست، بلکه سبب محرومیت از رزق و روزی میگردد.
6. ممنوعیّت منّت گذاری؛ خدمت رسانی به برادران و خواهران ایمانی باید بدون منّت نهادن و آزار روحی باشد تا ارزش تربیتی کار نیک، بر دو جریان خدمتگزار و خدمت پذیر حاصل شود.
این حدیث گران سنگ همچنین میفرماید: ومن اصطنع إلی أخیه معروفاً فامتنَّ به أحبط الله عمله و ثبت وزره ولم یشکر له سعیه، ثم قال7: یقول الله عزّوجلّ حرَّمتُ الجنّة علی المنّان والبخیل والقتّاتِ ـ و هو النّمام ـ ؛ هرکس به برادر (یا خواهر دینی) خویش نیکی کند و سپس بر او منّت گذارد، خداوند عمل نیک او را تباه میکند و گناهش بر او ثبت میشود و پاداشی به کارش داده نمیشود. سپس فرمود: خدای عزوجل میفرماید: بهشت را بر منّتگذار و بخیل و سخن چین حرام کردهام.
7. پرهیز از سیلی زدن؛ شاید در نظر برخی افراد یکی از معمولیترین برخوردهای غیر اخلاقی سیلی زدن به دیگران باشد؛ و حال آنکه این گونه رفتار با برادران و خواهران مسلمان در منشور زندگیساز نبوی(صلی الله علیه و آله ) منع شده است. هشدار حضرت در حدیث مناهی، نسبت به این موضوع چنین است:
أل وَمَنْ لطم خَدَّامْرِیءٍ مسلمٍ أو وجهَهُ بدّدالله عظامه یوم القیامة، و حشر مغلولاً حتّی یدخل جهنّم، إلاّ أن یتوب؛ هر کس برگونه یا چهره مسلمانی سیلی زند، خداوند روز قیامت استخوانهایش را از هم بگسلد و دست بسته محشور شود تا وارد جهنّم گردد، مگر توبه کند.
8 . ممنوعیت از قهر و بریدن پیوند؛ پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله ) نسبت به قهر و دوری گزیدن از برادران و خواهران ایمانی منع فرموده است: ونهی عن الهجران فمن کان لابدّ فاعلاً فلا یهجر أخاه أکثر مِن ثلاثة أیّام، فمن کان مهاجراً لأخیه أکثر من ذلک کانت النّار أولی به؛ و نهی فرمود از گسستن و قطع نمودن رابطه با همدینان، پس هرگاه شخصی ناچار از قهر و قطع رابطه باشد؛ بیش از سه روز این کار را ادامه ندهد؛ چرا که آتش بر او شایستهتر خواهد بود.
فراز بعدی این نوشتار را به رعایت و توجه به حقوق برادران و خواهران دینی اختصاص میدهیم:
9. حقّ دریافت وام؛ مسلمانِ نیازمند از برادر و خواهر ایمانی خویش حقّ دریافت وام را دارد. بیتفاوتی و کوتاهی مؤمنان ثروتمند از قرض دادن به مسلمانِ نیازمند، خلاف اصول برادری اسلامی است. در این زمینه رسول اعظم الهی9 فرمود:
وَ مَنِ احْتَاج إلیه أخوه المسلم فی قرض و هو یقدر علیه فلم یفعل، حرّم الله علیه ریح الجنّه؛ هر کس که بتواند به برادر مسلمان نیازمند وام دهد، ولی این کار را نکند؛ خداوند بوی بهشت را بر او حرام میکند.
10. دفاع از آبروی مسلمان؛ در بند سوّم از فراز اول گفته شد که غیبت کردن و گوش دادن بدان ممنوع است، امّا باید توجه داشت که حقوق برادری بیش از این است؛ چرا که دفاع از عرض و آبروی مسلمان هم واجب میباشد، همانگونه که رسول اعظم(صلی الله علیه و آله) در این زمینه فرمود:
أل ومن تطوّل عَلی أخیه فی غیبة سمعها فیه فی مجلسِ فردّها عنه ردّالله عنه ألف بابٍ من الشرّ فی الدّنیا والآخرة، فإن هو لم یردّها و هو قادرٌ علی ردّها کان علیه کَوِزْر مَن اغْتَابه سبعین مرّةً؛ آگاه باشید که هر کس به برادر [یا خواهر] مسلمانش محبت کند و پاسخ غیبتی را که دربارهی او شنیده، بدهد، خداوند از او هزار باب شر را در دنیا و آخرت برطرف سازد. و چنانچه بتواند غیبتی را پاسخ دهد، ولی نسبت به آن اقدام نکند؛ هفتاد برابر غیبت کننده بر او گناه و مسؤولیت خواهد بود.
11. پیرایش و زدودن غمها؛ ألا وَمَن فرّج عَن مؤمنٍ کُرْبةً مِن کُرَبِ الدُّنیا فرّج الله عنه اثنین و سبعین کُربةً من کُرَبِ الآخرة واثنین و سبعین کربةٍ من کُرَبِ الدُّنیا، أهونها المغصّ؛ آگاه باشید! که هر کس اندوهی از غمهای دنیوی مؤمن را برطرف سازد، خداوند هفتاد و دو غصّهی دنیوی، و هفتاد و دو غم اخروی را از او برطرف میسازد، به گونهای که کمترین آن قولنج و شکم درد است.
ب. حقوق همسایگی
اگرچه وظایف مؤمنین نسبت به یکدیگر در حدیث مناهی و نیز احادیث دیگر تحت عنوان حقوق مسلمانی مورد توجه است، امّا برخی وظایف و حقوق شامل همهی افراد میشود. از آنجمله حقوق همسایهها نسبت به یکدیگر است و مسلمان و کافر (اهل کتاب و اقلیتهای دینی) را نیز در بر میگیرد.
در منشور بزرگ حقوقی، تربیتی پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله ) موارد ذیل به چشم میخورد:
1. دریغ نورزیدن ماعون از در اختیار گزاردن وسایلی همچون: دیگ، تیشه، ظروف، سطل، طناب، نردبان و غیره از همسایه.
2. پرهیز از آزار همسایگان.
3. پرداختن حق همسایگان.
4. نگاه نکردن و چشم فرو بستن از خانهی همسایه، خواه از پشت بام و بلندی یا از پشت شیشه، دوربین و... باشد.
5 . پرهیز از فخرفروشی بر همسایگان.
6 . غصب نکردن زمین و دیوار همسایگان.
پیامبر رحمت9 نیز فرمود: آنقدر جبرئیل درباره همسایه سفارش کرد که گمان بردم همسایه از همسایه ارث خواهد برد.
ادامه دارد....
--------------------------------------------------------------------------------
[1]. فتوای فقهای معروف چنین نیست و شاید منظور عدم قبول و کاهش ارزش چنین روزه و وضویی باشد