پیامبر و منشور بزرگ حقوقی، تربیتی/بهداشت و نظافت محیط در نگاه نبوی(صلی الله علیه و آله)
آرشیو
چکیده
متن
پیامبر و منشور بزرگ حقوقی، تربیتی/بهداشت و نظافت محیط در نگاه نبوی(صلی الله علیه و آله)
انسان عاقل و سالم، خواهان نظافت و پاکیزگی است و از اشیا و مواد کثیف و آلوده به نجاست و پلیدی گریزان میباشد. پیامبران الهی از جمله پیامبر اعظم اسلام(صلّی الله علیه و آله) در زمینهی طهارت و نظافت، آموزههای ارزشمندی دارند و اشیا و مواد پاک و آلوده را به بشر معرفی کردهاند. تفاوت انواع نجاسات و روشهای تطهیر ظروف، البسه، بدن و اشیای ثابت و منقول را آموختهاند. آنچه در میان انبوه اشیای موجود در عالم دنیا نجس تلقی شده عبارت است از:
1. ادرار انسان و حیوانات حرام گوشت و دارای خون جهنده،
2. مدفوع انسان و فضله حیوانات حرام گوشت و دارای خون جهنده،
3 و 4 و 5 . مردار، خون و منی حیوانات خون جهندهدار،
6 . سگ صحرایی،
7. خوک صحرایی،
8 . کفار حربی که البته برخی فقها، اهل کتاب را هم مشمول این حکم دانستهاند.
9. مشروبات الکلی؛ چه از انگور به دست آید یا خرما و هرگونه مایعات مست کننده دیگر.
10. آبجو که فقاع نامیده میشود.
11. برخی دیگر از اشیا؛ همچون عرق شتری که عادت به خوردن نجاست دارد و عرق جنب از حرام و آب انگوری که جوشیده، ولی هنوز دو سوم آن تبخیر نشده را برخی از فقهای بزرگوار نجس میدانند.
بهداشت و نظافت اسلامی ایجاب میکند که بدن و لباس مسلمان به نجاسات یاد شده آلوده نباشد؛ چنانچه از روی عمد تطهیر نشود، مانع صحت و قبولی نماز ـ مهمترین عبادت روزانه ـ است. در غیر حال نماز گاهی مشمول حکم کراهت و گاهی از مصادیق کار حرام به شمار میآید.
دیگر آلودگیها که نجاست محسوب نشده، ولی سبب نفرت معمول انسانها میباشد عبارت است از: عرق بدن، اخلاط سر و سینه، مردار حیواناتی که خون جهنده ندارند، مانند: لاک پشت، سوسک، مارمولک، قورباغه، خرچنگ، مار، پشه، مگس، و زنبور که از مصادیق اشیای خبیثه است و فطرت انسان از آنها نفرت دارد و شایسته و مناسب نیست که محیط زندگی و لباس و بدن انسان به آنها آلوده باشد.
احکام شست و شو و غسلهای واجب و مستحب و رهنمودهای اسلام در زمینهی دفن فضولات و مواد زاید بدن مثل مو، ناخن، و اعضای جدا شده از انسان، و نیز اموات، بخشی از رهنمودهای شگفت آفرین اسلام در قلمرو بهداشت و نظافت محیط زندگی بشر است.
درسیره و سخن پیامبر گرامی(صلّی الله علیه و آله) مطالب ارزشمندی در زمینهی طهارت و نظافت به چشم میخورد.
آن بزرگوار فرمود:
1. الطهور نصف الإیمان؛([1]) پاکیزگی نیمی از ایمان است.
2. اوّل ما یحاسب به العبد طهوره؛([2]) نخستین چیزی که بنده مورد حسابرسی قرار میگیرد، مسأله پاکیزگی و طهارت اوست.
3. لاتقبل صلاة بغیر طهورٍ؛([3]) نماز بدون طهارت قبول نمیشود.
حدیث معروف النظافة من الایمان نیز در منابع متعدد از رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) نقل شده است.([4])
نظافت بدن، دهان، دندان، بینی، لباس، خانه، لوازم زندگی، کوچه، محل رفت و آمد، فضای کار و تحصیل و عبادت؛ همچون: نظافت مساجد، مدارس و مراکز تجمع مسلمین از امور مهمی است که مورد توجه ویژه اسلام قرار گرفته است. شواهد فراوانی از قرآن و سنّت و سخنان عترت پیامبر(علیهم السلام) و روش زندگی آنان و سیرهی مسلمانان در زمینهی توجه و مراقبت بر طهارت و نظافت وجود دارد. یکی از محققان مسلمان چنین مینویسد:
تأکید درباره بهداشت شخصی و اجتماعی در میان مسلمانان قدیم نتیجهی تأثیر مستقیم تعلیمات فقه اسلامی بوده است.([5])
مسلمانان صدر اسلام در سایهی تربیت نبوی(صلی الله علیه و آله) در قرون نخستین آنچنان به پاکیزگی عادت کردند که یک نویسندهی اروپایی در گزارشی از آن روز مسلمانان چنین مینویسد:
مسلمان اگر یک دینار بیشتر در دست نداشته باشد، حاضر است غذا تهیه نکند و با آن پول صابون خریده، پاکیزگی و نظافت خود را تأمین نماید.([6])
احکام الهی در زمینهی طهارت و نظافت، سختگیری بیجا بر انسان نیست، بلکه هدف؛ پاک سازی بشر از پلیدیهای ظاهر و باطن است، تا او از نعمتهای الهی بهتر و بیشتر بهرهمند گردد. در سوره مائده آمده است: ... مَا یُرِیدُ اللهُ لِیَجْعَلَ عَلَیْکُم مِّن حَرَجٍ ولکِن یُریدُ لِیُطَهِّرَکُم وَلِیُتِمَّ نِعمَةَ اللهِ عَلَیْکُم ....([7])
فلسفهی آفرینش آب و نزول باران، پاکیزگی و نظافت ظاهر و باطن انسان شمرده شده است. گرچه زندگی بدون آب، امکان پذیر نیست، ولی خداوند در سوره انفال آیه یازدهم، چهار هدف برای نزول باران بر شمرده است:
1. پاکیزگی مسلمانان،
2. زدودن پلیدی شیطان از آنان،
3. تقویت قلوب مؤمنین،
4. و تثبیت و استوارسازی گامهای ایشان.
...و یُنَزِّلُ عَلَیْکُم مِّنَالسَّماء ماءً لِّیُطَهِّرَکُم بِهِ وَیُذهِبَ عَنکُمْ رِجزَ الشیْطانِ وَلِیَرْبِطَ عَلَی قُلُوبِکُم وَیُثَبِّت بِهِ الأقدامَ.([8])
اسلام به مسأله طهارت و نظافت فقط نگاه بهداشتی ندارد، بلکه جنبههای عبادی، اخلاقی، درمانی، اجتماعی، اقتصادی و ... نیز مورد نظر است. دعاهای هنگام وضو، مضمضه، استنشاق، غسل و تخلّی، جامعیت نگاه اسلام به مسأله پاکیزگی را نشان میدهد در واقع میتوان گفت که احکام الهی چند منظور را در بردارد.
بخشی از حدیث شریف مناهی النبی(صلی الله علیه و آله) به مسألهی بهداشت و نظافت محیط زیست اختصاص دارد، و آن عبارت است از:
1. و نهی أن یبول تحت شجرةٍ مثمرةٍ؛ از ادرار کردن زیر درختان میوه نهی شدهاید.
2. أو علی قارعة الطریق؛ از ادرار کردن در وسط جاده و محل عبور و مرور بپرهیزید.
3. و نهی أن یبول أحدٌ فی الماء الراکد فإنّه منه یکون ذهاب العقل؛ از بول کردن در آب راکد نهی شدهاید؛ چرا که مایه از بین رفتن عقل است.
4. و نهی أن یمشی الرّجل فی فرد نعلٍ؛ با یک کفش راه نروید.
5 . أو یتنعّل و هو قائم؛ در حال ایستاده کفش (پاپوش خاص) را نپوشید.
6 . و نهی أن یبول الرّجل و فرجه بادٍ للشمس أو للقمر؛ از اینکه مردی رو به خورشید یا ماه ادرار کند، نهی فرموده است.
7. و قال: إذا دخلتم الغائط فتجنّبوا القبلة؛ و فرموده است: وقتی وارد توالت میشوید از رو به قبله بودن یا پشت به آن اجتناب کنید.
8 . و قال: لاتبیّتوا القُمامة فی بیوتکم و أخرجوها نهاراً فإنّها مقعد الشّیطان؛ آن حضرت فرموده است: خاکروبه و آشغال را شب در خانه نگه ندارید و در روز آن را بیرون برید، زیرا جایگاه نشستن شیطان است.
9. ولایبیتنّ أحدکم و یده غمرةٌ فإن فعل فأصابه لهم الشّیطان فلا یلومنَّ إلاّ نفسه؛ و کسی از شما با دست چرب نخوابد، اگر چنین کند و گرفتار شیطان و تماس او شود، جز خویش کسی را نکوهش ننماید.
10. و نهی أن یستنجی الرّجل بالروث والرِمّة؛ از اینکه کسی خود را با سرگین و استخوان پاک کند منع فرموده است.
11. و نهی عن البزاق فی البئر الّتی یشرب منها؛ پیامبر گرامی از انداختن آب دهان در چاه آب آشامیدنی نهی کرده است.
گرچه فلسفه برخی از نبایدهی ذکر شده در این بخش برای ما روشن نیست، ولی حفظ سلامت و پاکیزگی محیط زیست از هرگونه آلودگی در بسیاری از این دستورات روشن است.
بعد عبادی و قصد قربت در این اعمال، سبب آثار معنوی و ارتقای مقام بندگی است، ولی آثار دنیوی و اجتماعی این امور نیز قابل انکار نیست.
امام باقر(علیه السلام) فرمود: کنس البیوت ینفی الفقر؛([9]) جارو کردن خانه مایه فقر زدایی است.
امام صادق(علیه السلام) فرموده است: غسل الآناء وکسح الفناء مجلبة للرّزق؛([10]) شستن ظروف و جارو کردن آستانهی منزل مایه جلب رزق و روزی است.
در اندیشه نبوی(صلی الله علیه و آله) بهشت سرای پاکیزگان است و پاکی جسم و جان و محیط و فضای زندگی عزم همگان را میطلبد. رسول اعظم میفرماید:
تنظفّوا بکلّ ما استطعتم، فإنّ الله تعالی بنی الإسلام علی النّظافة ولن یدخل الجنّة إلاّ کل نظیفٍ([11]) با هرچه میتوانید، خود را پاکیزه دارید، خداوند متعال اسلام را بر پاکیزگی پایهگذاری کرده است و جز پاکان کسی به بهشت نمیرود.
ابوخالد کابلی نقل کرده کسی از امام زین العابدین(علیه السلام) سؤال نمود: تازه واردان شهر شما در کجا قضای حاجت میکنند؟! حضرت فرمود: "از کنارهی نهرها، راههای عبور و مرور، زیر درختان میوه دار، و مواضع لعن و نفرین دوری میکنند." از حضرت سؤال شد: جایگاههای لعن کجاست؟ حضرت فرمود: "درخانههای مردم".([12])
علاقهمندان پژوهش دربارهی پاکیزگی و نظافت محیط زیست با استفاده از کلید واژههای مخصوص این پژوهش همچون: طهارت، نظافت، خبث، نجس، قذر، غسل، وضو، تخلّی، اموات، سؤر، بالوعه، کنیف، بول، غائط، استنجﺀ; و... میتوانند روایات اسلامی را بیابند و نظر اسلام را در ابعاد گوناگون نظافت شخصی و محیط زندگی به دست آورند.
پینوشت:
[1]. جامع السعادات، ج 3، ص 248.
[2]. کنز العمال، ح 26010.
[3]. کنزالعمال، ح 26006.
[4]. طب النبی(صلی الله علیه و آله)، ص 3 و نهج الفصاحه، ح 3161.
[5] . بی آزار شیرازی، رساله نوین فقهی پزشکی، ص 78.
[6] . ژوزف ماک کاک، عظمت اسلام و مسلمین در اسپانیا، ص 61 .
[7]. المائده 5 : 6 .
[8] . الأنفال 8 : 11.
[9]. میزان الحکمة، ج 4، ح 20321.
[10]. همان، ح 20322.
[11]. همان، ح 20327.
[12]. بحارالانوار، ج 77، ص 171.
انسان عاقل و سالم، خواهان نظافت و پاکیزگی است و از اشیا و مواد کثیف و آلوده به نجاست و پلیدی گریزان میباشد. پیامبران الهی از جمله پیامبر اعظم اسلام(صلّی الله علیه و آله) در زمینهی طهارت و نظافت، آموزههای ارزشمندی دارند و اشیا و مواد پاک و آلوده را به بشر معرفی کردهاند. تفاوت انواع نجاسات و روشهای تطهیر ظروف، البسه، بدن و اشیای ثابت و منقول را آموختهاند. آنچه در میان انبوه اشیای موجود در عالم دنیا نجس تلقی شده عبارت است از:
1. ادرار انسان و حیوانات حرام گوشت و دارای خون جهنده،
2. مدفوع انسان و فضله حیوانات حرام گوشت و دارای خون جهنده،
3 و 4 و 5 . مردار، خون و منی حیوانات خون جهندهدار،
6 . سگ صحرایی،
7. خوک صحرایی،
8 . کفار حربی که البته برخی فقها، اهل کتاب را هم مشمول این حکم دانستهاند.
9. مشروبات الکلی؛ چه از انگور به دست آید یا خرما و هرگونه مایعات مست کننده دیگر.
10. آبجو که فقاع نامیده میشود.
11. برخی دیگر از اشیا؛ همچون عرق شتری که عادت به خوردن نجاست دارد و عرق جنب از حرام و آب انگوری که جوشیده، ولی هنوز دو سوم آن تبخیر نشده را برخی از فقهای بزرگوار نجس میدانند.
بهداشت و نظافت اسلامی ایجاب میکند که بدن و لباس مسلمان به نجاسات یاد شده آلوده نباشد؛ چنانچه از روی عمد تطهیر نشود، مانع صحت و قبولی نماز ـ مهمترین عبادت روزانه ـ است. در غیر حال نماز گاهی مشمول حکم کراهت و گاهی از مصادیق کار حرام به شمار میآید.
دیگر آلودگیها که نجاست محسوب نشده، ولی سبب نفرت معمول انسانها میباشد عبارت است از: عرق بدن، اخلاط سر و سینه، مردار حیواناتی که خون جهنده ندارند، مانند: لاک پشت، سوسک، مارمولک، قورباغه، خرچنگ، مار، پشه، مگس، و زنبور که از مصادیق اشیای خبیثه است و فطرت انسان از آنها نفرت دارد و شایسته و مناسب نیست که محیط زندگی و لباس و بدن انسان به آنها آلوده باشد.
احکام شست و شو و غسلهای واجب و مستحب و رهنمودهای اسلام در زمینهی دفن فضولات و مواد زاید بدن مثل مو، ناخن، و اعضای جدا شده از انسان، و نیز اموات، بخشی از رهنمودهای شگفت آفرین اسلام در قلمرو بهداشت و نظافت محیط زندگی بشر است.
درسیره و سخن پیامبر گرامی(صلّی الله علیه و آله) مطالب ارزشمندی در زمینهی طهارت و نظافت به چشم میخورد.
آن بزرگوار فرمود:
1. الطهور نصف الإیمان؛([1]) پاکیزگی نیمی از ایمان است.
2. اوّل ما یحاسب به العبد طهوره؛([2]) نخستین چیزی که بنده مورد حسابرسی قرار میگیرد، مسأله پاکیزگی و طهارت اوست.
3. لاتقبل صلاة بغیر طهورٍ؛([3]) نماز بدون طهارت قبول نمیشود.
حدیث معروف النظافة من الایمان نیز در منابع متعدد از رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) نقل شده است.([4])
نظافت بدن، دهان، دندان، بینی، لباس، خانه، لوازم زندگی، کوچه، محل رفت و آمد، فضای کار و تحصیل و عبادت؛ همچون: نظافت مساجد، مدارس و مراکز تجمع مسلمین از امور مهمی است که مورد توجه ویژه اسلام قرار گرفته است. شواهد فراوانی از قرآن و سنّت و سخنان عترت پیامبر(علیهم السلام) و روش زندگی آنان و سیرهی مسلمانان در زمینهی توجه و مراقبت بر طهارت و نظافت وجود دارد. یکی از محققان مسلمان چنین مینویسد:
تأکید درباره بهداشت شخصی و اجتماعی در میان مسلمانان قدیم نتیجهی تأثیر مستقیم تعلیمات فقه اسلامی بوده است.([5])
مسلمانان صدر اسلام در سایهی تربیت نبوی(صلی الله علیه و آله) در قرون نخستین آنچنان به پاکیزگی عادت کردند که یک نویسندهی اروپایی در گزارشی از آن روز مسلمانان چنین مینویسد:
مسلمان اگر یک دینار بیشتر در دست نداشته باشد، حاضر است غذا تهیه نکند و با آن پول صابون خریده، پاکیزگی و نظافت خود را تأمین نماید.([6])
احکام الهی در زمینهی طهارت و نظافت، سختگیری بیجا بر انسان نیست، بلکه هدف؛ پاک سازی بشر از پلیدیهای ظاهر و باطن است، تا او از نعمتهای الهی بهتر و بیشتر بهرهمند گردد. در سوره مائده آمده است: ... مَا یُرِیدُ اللهُ لِیَجْعَلَ عَلَیْکُم مِّن حَرَجٍ ولکِن یُریدُ لِیُطَهِّرَکُم وَلِیُتِمَّ نِعمَةَ اللهِ عَلَیْکُم ....([7])
فلسفهی آفرینش آب و نزول باران، پاکیزگی و نظافت ظاهر و باطن انسان شمرده شده است. گرچه زندگی بدون آب، امکان پذیر نیست، ولی خداوند در سوره انفال آیه یازدهم، چهار هدف برای نزول باران بر شمرده است:
1. پاکیزگی مسلمانان،
2. زدودن پلیدی شیطان از آنان،
3. تقویت قلوب مؤمنین،
4. و تثبیت و استوارسازی گامهای ایشان.
...و یُنَزِّلُ عَلَیْکُم مِّنَالسَّماء ماءً لِّیُطَهِّرَکُم بِهِ وَیُذهِبَ عَنکُمْ رِجزَ الشیْطانِ وَلِیَرْبِطَ عَلَی قُلُوبِکُم وَیُثَبِّت بِهِ الأقدامَ.([8])
اسلام به مسأله طهارت و نظافت فقط نگاه بهداشتی ندارد، بلکه جنبههای عبادی، اخلاقی، درمانی، اجتماعی، اقتصادی و ... نیز مورد نظر است. دعاهای هنگام وضو، مضمضه، استنشاق، غسل و تخلّی، جامعیت نگاه اسلام به مسأله پاکیزگی را نشان میدهد در واقع میتوان گفت که احکام الهی چند منظور را در بردارد.
بخشی از حدیث شریف مناهی النبی(صلی الله علیه و آله) به مسألهی بهداشت و نظافت محیط زیست اختصاص دارد، و آن عبارت است از:
1. و نهی أن یبول تحت شجرةٍ مثمرةٍ؛ از ادرار کردن زیر درختان میوه نهی شدهاید.
2. أو علی قارعة الطریق؛ از ادرار کردن در وسط جاده و محل عبور و مرور بپرهیزید.
3. و نهی أن یبول أحدٌ فی الماء الراکد فإنّه منه یکون ذهاب العقل؛ از بول کردن در آب راکد نهی شدهاید؛ چرا که مایه از بین رفتن عقل است.
4. و نهی أن یمشی الرّجل فی فرد نعلٍ؛ با یک کفش راه نروید.
5 . أو یتنعّل و هو قائم؛ در حال ایستاده کفش (پاپوش خاص) را نپوشید.
6 . و نهی أن یبول الرّجل و فرجه بادٍ للشمس أو للقمر؛ از اینکه مردی رو به خورشید یا ماه ادرار کند، نهی فرموده است.
7. و قال: إذا دخلتم الغائط فتجنّبوا القبلة؛ و فرموده است: وقتی وارد توالت میشوید از رو به قبله بودن یا پشت به آن اجتناب کنید.
8 . و قال: لاتبیّتوا القُمامة فی بیوتکم و أخرجوها نهاراً فإنّها مقعد الشّیطان؛ آن حضرت فرموده است: خاکروبه و آشغال را شب در خانه نگه ندارید و در روز آن را بیرون برید، زیرا جایگاه نشستن شیطان است.
9. ولایبیتنّ أحدکم و یده غمرةٌ فإن فعل فأصابه لهم الشّیطان فلا یلومنَّ إلاّ نفسه؛ و کسی از شما با دست چرب نخوابد، اگر چنین کند و گرفتار شیطان و تماس او شود، جز خویش کسی را نکوهش ننماید.
10. و نهی أن یستنجی الرّجل بالروث والرِمّة؛ از اینکه کسی خود را با سرگین و استخوان پاک کند منع فرموده است.
11. و نهی عن البزاق فی البئر الّتی یشرب منها؛ پیامبر گرامی از انداختن آب دهان در چاه آب آشامیدنی نهی کرده است.
گرچه فلسفه برخی از نبایدهی ذکر شده در این بخش برای ما روشن نیست، ولی حفظ سلامت و پاکیزگی محیط زیست از هرگونه آلودگی در بسیاری از این دستورات روشن است.
بعد عبادی و قصد قربت در این اعمال، سبب آثار معنوی و ارتقای مقام بندگی است، ولی آثار دنیوی و اجتماعی این امور نیز قابل انکار نیست.
امام باقر(علیه السلام) فرمود: کنس البیوت ینفی الفقر؛([9]) جارو کردن خانه مایه فقر زدایی است.
امام صادق(علیه السلام) فرموده است: غسل الآناء وکسح الفناء مجلبة للرّزق؛([10]) شستن ظروف و جارو کردن آستانهی منزل مایه جلب رزق و روزی است.
در اندیشه نبوی(صلی الله علیه و آله) بهشت سرای پاکیزگان است و پاکی جسم و جان و محیط و فضای زندگی عزم همگان را میطلبد. رسول اعظم میفرماید:
تنظفّوا بکلّ ما استطعتم، فإنّ الله تعالی بنی الإسلام علی النّظافة ولن یدخل الجنّة إلاّ کل نظیفٍ([11]) با هرچه میتوانید، خود را پاکیزه دارید، خداوند متعال اسلام را بر پاکیزگی پایهگذاری کرده است و جز پاکان کسی به بهشت نمیرود.
ابوخالد کابلی نقل کرده کسی از امام زین العابدین(علیه السلام) سؤال نمود: تازه واردان شهر شما در کجا قضای حاجت میکنند؟! حضرت فرمود: "از کنارهی نهرها، راههای عبور و مرور، زیر درختان میوه دار، و مواضع لعن و نفرین دوری میکنند." از حضرت سؤال شد: جایگاههای لعن کجاست؟ حضرت فرمود: "درخانههای مردم".([12])
علاقهمندان پژوهش دربارهی پاکیزگی و نظافت محیط زیست با استفاده از کلید واژههای مخصوص این پژوهش همچون: طهارت، نظافت، خبث، نجس، قذر، غسل، وضو، تخلّی، اموات، سؤر، بالوعه، کنیف، بول، غائط، استنجﺀ; و... میتوانند روایات اسلامی را بیابند و نظر اسلام را در ابعاد گوناگون نظافت شخصی و محیط زندگی به دست آورند.
پینوشت:
[1]. جامع السعادات، ج 3، ص 248.
[2]. کنز العمال، ح 26010.
[3]. کنزالعمال، ح 26006.
[4]. طب النبی(صلی الله علیه و آله)، ص 3 و نهج الفصاحه، ح 3161.
[5] . بی آزار شیرازی، رساله نوین فقهی پزشکی، ص 78.
[6] . ژوزف ماک کاک، عظمت اسلام و مسلمین در اسپانیا، ص 61 .
[7]. المائده 5 : 6 .
[8] . الأنفال 8 : 11.
[9]. میزان الحکمة، ج 4، ح 20321.
[10]. همان، ح 20322.
[11]. همان، ح 20327.
[12]. بحارالانوار، ج 77، ص 171.