روش های تربیتی امام سجاد(علیه السلام)
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
متن
در بخش گذشته به محورهای سهگانهی اهداف تربیتی حضرت سیدالساجدین(علیه السلام) اشاره شد و پس از آن روشهای مورد نظر برای تحقق اهداف مورد بررسی قرار گرفت. برخی از این شیوهها از جمله روش اعطای بینش و روش عفو موضوع نوشتار ما بود. اینک به برخی دیگر از شیوههای تربیتی امام زین العابدین(علیه السلام) میپردازیم:
روش یادآوری نعمتها:
یکی دیگر از روشهای تربیتی، شیوهی یادآوری نعمتهاست که مبتنی بر اصل تذکر میباشد. اصل تذکر بیانگر آن است که گاهی باید فرد را به آنچه علم دارد یادآور ساخت، چرا که انسان دچار غفلت از گذشتهی خویش میگردد. در این روش سعی بر آن است که آدمی با خویشتن روبه رو شود و به خود بنگرد و حلاوت نعمتهایی که به او ارزانی شده را بچشد.([1]) در قرآن کریم نمونههای زیادی از یادآوری نعمتها در زندگی فردی دیده میشود، آنجا که به پیامبرش میفرماید:
... ألَم یَجِدکَ یَتیماً فَئاوَی وَوَجَدَکَ ضآلاًّ فَهَدی وَوَجَدَکَ عَآئِلاً فَأغنی فَأمَّا الْیَتیمَ فَلا تَقهَر وَأمّا السّآئِلَ فَلاَ تَنهَر وَأمّا بِنعمةِ ربّکَ فَحدّث([2])
و همچنین در حیات اجتماعی نیز نعمت رهایی از ضلالت، تفرقه، خودبینی و ... را متذکر شده است:
... واعْتَصِمُوا بِحَبْل اللهِ جَمیعاً وَلاَ تَفَرّقُوا وَاذکُرُوانِعْمَتَ اللهِ عَلَیْکُم إذ کُنتُم أعدَآءً فَألَّف بَینَ قُلُوبِکُم فَأصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إخْواناً وَکُنتم عَلی شَفا حُفرَةٍ مّنَ النّار فَأنقَذکُم مِنّها کذلکَ یُبیّنُ الله لَکُم ءایتهِ لَعلّکُم تَهتدُون([3])
روش یادآوری نعمتها در کلام امام سجاد(علیه السلام):
امام سجاد(علیه السلام) در دعای شکر، نعمتهای الهی را یادآوری میفرماید:
والحمدلله الّذی أختارلنا محاسنَ الخلق و اجری علینا طیّبات الرّزق؛ ستایش مخصوص خداوندی است که محاسن و زیباییهای خلقت را برای ما برگزید و همچنین روزیهای طیّب و پاکیزه را در این عالم برای ما به جریان انداخت.([4])
امام(علیه السلام) در فرازهای دیگر دعا با ذکر نعمتهای زیر به ستایش خداوند میپردازد:
والْحمدُلله علی ما عرّفنا من نفسه، والهمناه من شکره، و فتح لنا من ابواب العلم بربوبیّته و دلّنا علیه من الإخلاص له فی توحید، و جنّبنا من الإلحاد والشّکّ فی أمره ...، والْحمدُلله الّذی دلّنا علی التّوبه.([5])
نعمتهای یادآور در این کلام امام (علیه السلام) عبارت است از:
شناخت خدا، اخلاص در توحید، دوری از شرک و الحاد، هدایت به سوی توبه.
امام(علیه السلام) در دعای ابوحمزه نیز یادآور نعمتها میگردد و در فرازی از دعا چنین میفرماید: أینَ عطایاکَ الفاضلةَ أینَ مواهِبُک الهنیئة؛ خداوندا کجاست نعمتهای گوارا و بزرگواری بی حد تو.([6])
در جملهای دیگر، امام(علیه السلام) اعمال انسانها را در مقایسه با نعمتهای الهی بسیار ناچیز دانسته و میفرماید: وما قدرُ اَعمالِنا فی جَنبِ نِعمِک؛ ارزش کارهای ما در قیاس با نعمتهای تو ناچیز است.([7])
اثر تربیتی این روش آن است که مربّی غفلت فرد یا جمع را با یاد آوردن نعمتهایی که در گذشته به متربّی یا متربّیان اعطا شده میزداید و در او شور و رغبت تازهای برای عمل به وجود میآورد.
همچنین مربّی باید خوشیها و سختیهای زندگی مترّبی را در خاطر او زنده کند، تا وی را برای به ثمر رساندن نعمتهایی که در اختیار اوست، فرا خواند و به راه اندازد.
روش تغافل:
تغافل، یعنی انسان چیزی را بداند و از آن آگاه باشد ولی با اراده و عمد خود را غافل نشان دهد و وانمود کند که از آن آگاه نیست. ([8])
تغافل صفتی پسندیده، و یکی از اصول اخلاقی و تربیتی ائمه(علیهم السلام) میباشد و دارای آثار درخشانی در تربیت است.
در روایات به تغافل، و فواید و اثرات تربیتی آن اشاره شده است. امام علی(علیه السلام) در اهمیّت تغافل میفرماید: نصفُ العاقل إحتمال و نِصفُهُ تغافُل؛ نیمی از ساختار انسان خردمند بر اساس احتمال و نیمی دیگر به چشم پوشی بستگی دارد.([9])
و نیز میفرماید: کسی که از بسیاری امور تغافل نکند، آرامش و آسایش خود را متزلزل کرده است.([10]) تغافل شاخهای از حلم و بردباری است و بدون حلم نمیتوان به آن دست یافت. در اینباره امام علی(علیه السلام) فرمود: لاحِلمَ کَالتّغافل.([11])
همچنین امام(علیه السلام) تغافل نمودن از امور ناچیز را باعث افزایش منزلت تغافل کننده میداند، و با بیان مضرّات عدم به کارگیری این شیوه مخاطب را به این روش هدایت و تحریک میفرماید:
وعظّموا أقدارکم بالتغافل عن الدنّی من الأمور... ولا تکُونوا بحّاثین عمّا غاب عنکم، فیکثر غائبکم ... و تکرّموا بالتّعامی عن الاستقصاء؛ قدر و منزلت خود را با تغافل نسبت به او بالا ببرید... و زیاده از اموری که پنهان است تجسّس نکنید که عیب جویان شما زیاد میشوند... و با چشم بر هم نهادن، از دقت بیش از حدّ در جزییات، بزرگواری خود را ثابت کنید.([12])
انواع تغافل
تغافل همیشه سودمند نیست. برای آنکه مقصود ائمه از تغافل به عنوان یک صفت پسندیده روشن گردد، آن را تحت عنوان مثبت و منفی ممدوح یا مذموم بررسی مینماییم:
الف. تغافل مثبت؛ مقصود ائمه(علیهم السلام) از تغافل در اخلاق و تربیت این قسم میباشد، یعنی انسان چیزهایی را بداند که پنهان کردن آن لازم یا پسندیده است، با این که فرد خود را نسبت به مسألهای که اظهارش عواقب نامطلوب دارد به ناآگاهی و بیاطلاعی بزند، و یا با بزرگواری از کنار آن بگذرد تا باعث حفظ آبروی دیگران شود.
پنهان ساختن عیوب و لغزشهای دیگران بسیار پسندیده است، زیرا هر کس که عیبی دارد سعی میکند از دیگران پنهان نماید. در امر تربیت اگر از متربّی پرده دری شود به آبرو و حیثیت اجتماعی وی خدشه وارد میشود، و این خود نوعی تشویق به خطا است که باعث گمراهی میشود، زیرا اگر نسبت به فرد نگرش مثبت نباشد، از انجام کارهای ناپسند به صورت علنی ابا نخواهد داشت.([13])
البته ممکن است در مواردی حسن نیّت نباشد، بلکه هوای نفس و اندیشههای پلید انگیزه و محرّک آن قرار گیرد، از آن جمله:
1. تغافل شخص حسود؛ حسود در کارهای بد محسود تغافل میکند و قصدش این است که وی به روش نادرست خویش ادامه دهد تا بین مردم مفتضح شود و آبرویش برود.
2. تغافل انسان سودجو؛ تغافل او از گناه دیگران به مصلحت تغافل شونده نیست، بلکه نفع شخصی خود را در آن میداند.
3. تغافل فرد جاه طلب؛ انسان جاه طلب از اخلاق ناپسند دیگران تغافل میکند و از زشتی کارهای آنان سخن نمیگوید تا این که انتقادش موجب آزردگی افراد از او نشود.([14])
شیوهی تغافل در کلام علیبن الحسین(علیه السلام)
روش تغافل مربّی از خطاهای متربّی در کلام امام(علیه السلام) به دو صورت قابل تقسیم است:
الف. چشم پوشی خداوند از گناهان بندگان؛ خداوند که مربّی همهی بندگان است با پوشانیدن عیوب آنان و رسوا نکردنشان سعی در مقرّب ساختن آنها به خویش را دارد. در قرآن کریم([15]) نیز این روش مورد تأیید قرار گرفته است، زیرا وقتی که منافقین به قصد طعنه و اذیّت پیامبر(صلی الله علیه و آله) را اُذُن میخوانند، خداوند از گوش شنوا و صفت پرده پوشی پیامبر که میخواهد از این راه منافقین را هدایت فرماید، با عنوان اُذُن خیر و رسول رحمت تعبیر فرموده است.([16])
بنابراین قبول توجیههای متربّی از طرف مربّی، زیرکی مربّی را خدشهدار نمیکند، بلکه مایهی بزرگواری مربّی است.([17])
امام زین العابدین(علیه السلام) در دعای ابوحمزه خداوند را به عنوان مربّی که از گناه بنده تغافل نموده ـ گویا گناهی را مرتکب نشده است ـ ستایش میکند:
والْحمدُللّه الّذی یَحلُمُ عنّی حتّی کانّی لاذنبَ لی([18])
در اینجا امام(علیه السلام) با لسان دعا، روش تربیتی تغافل را به همهی مربّیان آموزش میدهد، چرا که وقتی خداوند برای اصلاح رفتار بندگان از خطاهایشان تغافل میفرماید پس تمامی بندگان در مقام تربیت باید به این نحو عمل کنند.
ب. تغافل انسانها نسبت به یکدیگر؛ از نظر امام(علیه السلام)، تغافل علاوه بر آنکه در تربیت ضروری است، یکی از اصول مهمّ اجتماعی زندگی آرام و خالی از دغدغه و وسیلهی سامان یافتن امور دنیایی جامعهی انسانی به شمار میرود، همچنان که امام(علیه السلام) در وصیّت به فرزندشان در اهمیّت تغافل میفرماید:
وَاعلَم یا بُنیَّ إنَّ صلاحَ الدّنیا بِحذافیرِها فی کَلِمَتینِ اِصلاحُ شأنِ الْمعاشِ مِلؤُ مِکیالٍ ثُلُثاه فِطنةٌ و ثُلثُهُ تَغافُل، لانّ الانسانَ لایَتَغافَل إلاّ عن شیء قَد عَرَفَهُ فَفَطِنَ لَهٌ؛ فرزندم همانا سامان یافتن همهی امور دنیا در دو کلمه خلاصه میشود، اصلاح و تأمین معاش زندگی همچون پری پیمانهای است که دو سوم آن به هوشمندی و یک سوّم آن به چشم پوشی است، زیرا انسان تغافل نمیکند، مگر از چیزی که آن را میشناسد و آگاهی دارد.
امام با بیان اهمیت تغافل و فواید آن ما را به این سو تشویق و هدایت میفرماید.
روش محبّت:
محبّت یعنی دوستی و میل طبع به سوی چیز لذت دار.([19])
ملامهدی نراقی در تعریف محبّت گفته است: محبّت عبارت است از میل و کشش طبع به سازگار و لذّت آور.([20]) همچنین در تعریف آن گفته شده است: محبّت صفتی در نفس انسان است و به چیزی تعلّق میگیرد که به اعتقاد او دارای خیر و خوبی باشد.
محبّت در قرآن و کلام امام سجاد(علیه السلام)
در قرآن واژه محبّت به صورت اسم و فعل هشتاد و سه بار آمده است. در قرآن و ادعیه امام چهارم(علیه السلام) به سه نوع محبّت بر میخوریم:
الف. محبت خدا به بندگان مربّی به متربّی؛ از جمله صفات خداوند محبّت او به همهی مخلوقات، به ویژه انسان است. در قرآن کریم نیز خداوند بارها محبّت خود را ابراز فرموده است: در آیات زیادی با عنوان إنّ اللهَ یُحبُ الّذین... دوستیخود را نسبت به پاکان، توّابین، نیکوکاران، متقین، متوکّلین، صابران و اهل قسط میفرماید:
و در جایی دیگرمحبّت متقابل بین خداوند و بندگان را با عبارت: یُحبّهُم و یُحبّونَهُ([21]) فرموده است. همچنین در قرآن به فراگیری رحمت خداوند([22])، و مقرّر داشتن مهر و محبّتش به بندگان اشاره شده است.([23])
امام زین العابدین(علیه السلام) در دعای اول محبّت خدا نسبت به بندگان را مورد ستایش قرار میدهد:
ثمّ سَلَکَ بِهِم طریقَ إرادته، وَبعثهُم فی سبیل محبّته؛([24]) سپاس خدایی را که مخلوقات را در جهت ارادهی خود به سلوک واداشته و در طریق محبّت خود مبعوث ساخته است.
در فرازی دیگر از این دعا امام(علیه السلام) به دوستی بین خدا و بنده اشاره میفرماید: یا حبیبَ مَن تَحبّبَ إلیکَ؛ ای دوستدار کسی که تو را دوست دارد.([25])
ب. محبّت بنده به خدا متربّی به مربّی؛ اساس تربیت در اسلام محبّت الهی است. بسیاری از مردم از مبدأ وجود غافل هستند و تنها به مظاهر وجود توجه میکنند، و چون صورتهایی از کمال را در موجودات مییابند آنها را محبوب خویش قرار میدهند.
و حال آن که قرآن کریم یکی از اوصاف مؤمنان را محبّت شدید و عشق به خداوند معرفی میکند: ... والّذینَ ءامنوا أشدُّ حُبّاً لِلّه...؛ آنان که اهل ایمانند محب و عاشق خداوند هستند.([26])
محبّت بنده به خدا ـ مهمترین مربّی ـ سر منشأ تربیت نیکو و وصول به کمال است. از آنجا که محبّت، انسان را به هم رنگی، گذشت، و ایثار در راه محبوب میکشاند، اطاعت آور است و در تربیت انسان نقش اساسی دارد.
امام زین العابدین(علیه السلام) در دعای ابوحمزه میفرماید:
مَعرفَتی یا مَولایَ دَلیلی عَلیکَ وحُبّی لَکَ شفیعی إلیکَ؛ مولای من شناختم از تو رهنمایم به سوی توست و محبّتم به تو شفیعم در پیشگاه توست.([27])
در این فراز امام(علیه السلام) محبّت بنده به خدا را سبب شفاعت از خطا میداند.
ج. محبّت انسانها به یکدیگر؛ عناصر این محبّت انسانها هستند. خداوند روش جذب مردم و بهترین شیوهی تربیت را محبّت دانسته و پیامبر(صلی الله علیه و آله) را به آن امر فرموده است:
فَبِما رحمَة مّنَ اللهِ لِنتَ لَهُم وَلَو کَنتَ فظَاً غَلیظَ القَلبِ لاَنفَضّوا مِن حَوْلِکَ فاعفُ عَنْهُم واستغْفِرْ لَهُم ... ([28])؛ پس به [برکتِ] رحمت الهی، با آنان نرمخو [و پر مهر] شدی، و اگر تندخو و سختدل بودی قطعاً از پیرامون تو پراکنده میشدند. پس، از آنان در گذر و برایشان آمرزش بخواه....
سازماندهی جهان آفرینش بر اساس رحمت و محبّت است و پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله) جلوهی تام رحمت و محبّت الهی معرفی شده است: وَمَآ أرسَلْنا إلاّ رحمَةً لّلعالمین([29])؛ و تو را جز رحمتی برای جهانیان نفرستادیم.
رسول اعظم(صلی الله علیه و آله) با روش محبت، سرسختترین مردم را متحوّل و منقلب ساخت، و در ازای این هدایت و تربیت از مردم اجر و مزد طلب ننمود و تنها ولایت و محبّت نزدیکانش را طلب فرمود:
... قُل لاَّ أسْئَلُکُم عَلَیهِ أجراً إلاَّ الْمودّةَ فِی الْقُربی ...([30])
علت این سفارش آن است که اطاعت یکی از آثار محبت است. با این روش محب تلاش میکند که به صفات محبوب متّصف شود، به ویژه آن که دوستی پیامبر(صلی الله علیه و آله) و اهل بیت(علیهم السلام) بهترین و کوتاهترین راه اصلاح، تربیت و تهذیب نفس است.
امام زین العابدین(علیه السلام) از خدا میخواهد که محبّت او را در دل مؤمنین قرار دهد: واجعَل لَنا فی صُدورِ المُؤمِنین وُدّ([31])
همچنان که محبّت پیامبر(صلی الله علیه و آله) را در خواست منزلت از درگاه الهی میداند:
و بحبّی النّبیِّ الاُمّی القُرشِیَّ الهاشمیَّ العربیَّ التَّهامیَّ المکّیَّ المَدَنیَّ ارجوُ الزُّلفةَ لدیْکَ؛ خداوندا به دوست داشتن پیامبر درس ناخوانده قرشی هاشمی عربی تهامی مکی مدنی، منزلتی را در پیشگاهت امید دارم.([32])
در ادعیه و سیرهی عملی امام سجاد(علیه السلام) از روش محبّت برای تربیت و هدایت همهی مسلمانان و فرزندان و غلامان و حتّی دشمنان و دوستان ناآگاه استفاده شده است، و این بهترین الگو و اسوهی عمل برای مربّیان است.
روش رفق و مدارا:
در قرآن کریم وقتی سخن از هدایت و تربیت به میان میآید به پیامبر امر میفرماید که حتی با دشمن نیز نرم سخن گوید: فَقُولاَ لَهُ قولاً لّیِّناً...([33])
بر اساس مفاد آیات قرآن و سیرهی پیامبر(صلی الله علیه و آله) و ائمه(علیهم السلام) در تربیت، اصل بر تسهیل و ملایمت و مدارا است و هر آنچه همراه با تکلّف و خشونت باشد از این حوزه خارج است.
مدارا در مراحل اولیه تربیت و خطاهای ناشی از جهل و غیر لجوجانهی متربّی ضروری است.
بنابراین در تربیت، اصل بر رفق و مدارا است و این شیوه زمینه ساز انگیزهها و مشوّق متربّی برای پذیرش مبانی و راههای تربیت و نزدیک شدن او به اهداف تربیتی است.
گاهی متربّی ـ به ویژه نوجوان و جوان ـ بنای ناسازگاری با مربّی را در پیش میگیرد. در این موارد نباید پاسخ او را با ناسازگاری داد، بلکه باید با مدارا و رابطهای مبتنی بر احترام متقابل او را به سازگاری با دیگران سوق دعوت نمود.
رفق و مدارا در گفتار امام سجاد(علیه السلام)
در این بخش به لحاظ اختصار تنها به رفق و مدارای امام(علیه السلام) با همسایگان میپردازیم:
یکی از حقوق مورد تأکید ائمه(علیهم السلام) در زندگی اجتماعی، رعایت حق همسایگان است. امام سجاد(علیه السلام) در صحیفه علاوه بر تربیت فردی، ما را به آداب اجتماعی نیز توجّه میدهد. دعای بیست و ششم صحیفه به رفق و مدارا با همسایگان اختصاص یافته است. در آغاز دعا امام از خدا میخواهد که او را در رعایت حق همسایگان و دوستان همراهی فرماید:
اللّهمّ صل علی محمد و آل محمد، وتَولّنی فی جیرانی و موالیّ العارفین بحقّنا، والمنابذین لا عدائنا بافضل ولایتک؛ خداوندا بر محمد و آل محمد درود فرست، و مرا در مورد حق همسایگان و دوستانم که به حق ما معرفت دارند و با دشمنان ما در ستیزند به بهترین صورت یاری فرم.([34])
نیز میفرماید:
وَردهُم بصیرةٌ فی حقّی، و معرفةً بفَضلی حتّی یَسعدُوا بی واسعدَ بِهِم؛ خداوندا بصیرت آنان را در حق من و معرفتشان را نسبت به فضل من بیفزای تا آنان به وسیلهی من سعادت یابند و من به وسیلهی آنان سعادتمند شوم.([35])
با وجود آن که امام(علیه السلام) معصوم است، امّا از خدا میخواهد که: من به وسیله آنان سعادتمند شوم این درخواست امام در بردارندهی این نکتهی تربیتی است که روابط اجتماعی سالم در جهت کمال انسان مؤثر است، و چنانچه براساس ملاکهای الهی تنظیم شود انسانها در رشد و کمال مادی و معنوی و در مسیر تربیت به یکدیگر یاری میرسانند.
رفق و مدارا در رفتار امام زین العابدین(علیه السلام)
در این بخش تنها به مدارای امام با دوستان ناآگاه میپردازیم:
پیامبران و ائمه(علیهم السلام) با افراد به شیوههای مقتضی برخورد میکردند. هرگاه لازم بود که از روش گفت و گو و مدارا دوستان ناآگاه و فریب خورده را که تحت تأثیر تبلیغات دشمنان قرار گرفته بودند به راه راست هدایت فرمایند این شیوه را به کار میگرفتند.
امام سجاد(علیه السلام) در سال 61 هجری در مسیر کربلا تا کوفه و از کوفه تا شام سیره را به شکل عملی پیاده کرد. آن هنگام که اسیران اهل بیت(علیهم السلام) به شام وارد شدند، مردی جلوی امام ایستاد و گفت: سپاس خدایی که شما را کشت و نابود ساخت و مردمان را از شرّتان آسوده کرد و امیرالمؤمنین را بر شما پیروز گردانید.
علیبن الحسین(علیه السلام) خاموش ماند تا آن مرد شامی آنچه در دل داشت بر زبان آورد.
آنگاه امام(علیه السلام) از او پرسید: قرآن خواندهای؟
ـ آری.
ـ این آیه را خواندهای: ... قُل لاَّ أسْئَلُکُم عَلَیْهِ أجراً إلاَّ الموَدّةَ فی القُربی...([36])
ـ آری.
ـ و این آیه را: وَءاتِ ذَالقُربی حقّهُ...([37])
ـ آری.
ـ و نیز این آیه را: ... إنَّمَا یُریدُ اللهُ لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرِّجسَ أَهلَ الْبَیتِ وَیُطَهِّرَکُم تَطهِیر([38])
ـ آری.
ـ ای شیخ این آیهها در حق ما نازل شده است، ماییم ذوی القربی، ماییم اهل بیت پاکیزه از هرگونه آلایش.
پیرمرد دانست آنچه دربارهی اسیران شنیده است درست نیست، آنان خارجی نیستند، بلکه فرزندان پیغمبرند، و از آنچه گفته بود پشیمان شد و گفت:
ـ خدایا، من از بغضی که از اینان در دل داشتم به درگاهت توبه میکنم. من از دشمنان محمد و آل محمد بیزارم. و چون این خبر به گوش دشمن رسید او را به قتل رسانید.([39])
در اینجا امام(علیه السلام) آن مرد را در مسیر تربیت صحیح میبیند؛ چرا که او سخنش را با حمد خدا آغاز میکند: سپاس خدایی که شما را ...، امّا تبلیغات دروغین حکومت شام روی او تأثیر گذاشته بود. از اینرو امام با استفاده از روش رفق و مدارا اهانتهای او را گوش میدهد و با نرمی و ملاطفت با او سخن میگوید تا او را به راه راست هدایت کند و در مسیر تربیت علوی قرار گیرد.
رفق و مدارا باعث جلب قلوب متربّیان و ایجاد انس و الفت میشود. مدارا با اعضای خانواده، اطرافیان، همسایگان و افراد جامعه یکی از درسهای عملی امام چهارم(علیه السلام) است.
در نوشتاری دیگر برخی شیوههای تربیتی امام صالحان و پرهیزکاران، حضرت سیدالساجدین(علیه السلام) را پی میگیریم.
ادامه دارد...
پینوشت:
[1]. خسرو باقری، نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، ص 148.
[2]. الضحی 93 : 11 ـ 6 .
[3]. آل عمران 3 : 103.
[4]. صحیفه سجادیه، دعای 1.
[5] . همان.
[6] . دعای ابوحمزه ثمالی.
[7]. همان.
[8] . محمدتقی فلسفی، اخلاق از نظر همزیستی و ارزشهای انسانی، ص 403.
[9]. محمد محمدی ری شهری، میزان الحکمة، ج 9، ص 4374.
[10]. عبدالواحد آمدی، غررالحکم، ج 2، ص 717، ش 1486.
[11]. همان، ص 345.
[12]. محمدباقر مجلسی(قدس سرّه)، بحارالانوار، ج 75، ص 64 .
[13]. ناصر مکارم شیرازی، اخلاق در قرآن، ج 2، ص 351.
[14]. محمدتقی فلسفی، اخلاق از نظر همزیستی و ارزشهای انسانی، ص 406.
[15]. التوبه 9 : 61 .
[16]. خسرو باقری، نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، ص 137.
[17]. همان.
[18]. دعای ابوحمزه ثمالی، ص 334.
[19]. حسن عمید، فرهنگ عمید، ج 2، ص 1769.
[20]. مهدی نراقی، علم اخلاق، ص 396.
[21]. المائده 5 : 54 .
[22]. الأعراف 7 : 156.
[23]. الأنعام 6 : 12.
[24]. صحیفه سجادیه، دعای 1، ص 6 .
[25]. همان، ص 339.
[26]. البقره 2 : 165.
[27]. دعای ابوحمزه ثمالی.
[28]. آل عمران 3 : 159.
[29]. الأنبیا 21 : 107.
[30]. الشّوری 42 : 23.
[31]. صحیفه سجادیه، دعای 42.
[32]. دعای ابوحمزه ثمالی.
[33]. طه 20 : 44.
[34]. صحیفه سجادیه، دعای 26.
[35]. همان.
[36]. الشّوری 42 : 23.
[37]. الاسراء 17 : 26.
[38]. الأحزاب 33 : 33.
[39]. سیدبن طاووس، اللهوف، ص 239 و 240.
ص 39
روش یادآوری نعمتها:
یکی دیگر از روشهای تربیتی، شیوهی یادآوری نعمتهاست که مبتنی بر اصل تذکر میباشد. اصل تذکر بیانگر آن است که گاهی باید فرد را به آنچه علم دارد یادآور ساخت، چرا که انسان دچار غفلت از گذشتهی خویش میگردد. در این روش سعی بر آن است که آدمی با خویشتن روبه رو شود و به خود بنگرد و حلاوت نعمتهایی که به او ارزانی شده را بچشد.([1]) در قرآن کریم نمونههای زیادی از یادآوری نعمتها در زندگی فردی دیده میشود، آنجا که به پیامبرش میفرماید:
... ألَم یَجِدکَ یَتیماً فَئاوَی وَوَجَدَکَ ضآلاًّ فَهَدی وَوَجَدَکَ عَآئِلاً فَأغنی فَأمَّا الْیَتیمَ فَلا تَقهَر وَأمّا السّآئِلَ فَلاَ تَنهَر وَأمّا بِنعمةِ ربّکَ فَحدّث([2])
و همچنین در حیات اجتماعی نیز نعمت رهایی از ضلالت، تفرقه، خودبینی و ... را متذکر شده است:
... واعْتَصِمُوا بِحَبْل اللهِ جَمیعاً وَلاَ تَفَرّقُوا وَاذکُرُوانِعْمَتَ اللهِ عَلَیْکُم إذ کُنتُم أعدَآءً فَألَّف بَینَ قُلُوبِکُم فَأصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إخْواناً وَکُنتم عَلی شَفا حُفرَةٍ مّنَ النّار فَأنقَذکُم مِنّها کذلکَ یُبیّنُ الله لَکُم ءایتهِ لَعلّکُم تَهتدُون([3])
روش یادآوری نعمتها در کلام امام سجاد(علیه السلام):
امام سجاد(علیه السلام) در دعای شکر، نعمتهای الهی را یادآوری میفرماید:
والحمدلله الّذی أختارلنا محاسنَ الخلق و اجری علینا طیّبات الرّزق؛ ستایش مخصوص خداوندی است که محاسن و زیباییهای خلقت را برای ما برگزید و همچنین روزیهای طیّب و پاکیزه را در این عالم برای ما به جریان انداخت.([4])
امام(علیه السلام) در فرازهای دیگر دعا با ذکر نعمتهای زیر به ستایش خداوند میپردازد:
والْحمدُلله علی ما عرّفنا من نفسه، والهمناه من شکره، و فتح لنا من ابواب العلم بربوبیّته و دلّنا علیه من الإخلاص له فی توحید، و جنّبنا من الإلحاد والشّکّ فی أمره ...، والْحمدُلله الّذی دلّنا علی التّوبه.([5])
نعمتهای یادآور در این کلام امام (علیه السلام) عبارت است از:
شناخت خدا، اخلاص در توحید، دوری از شرک و الحاد، هدایت به سوی توبه.
امام(علیه السلام) در دعای ابوحمزه نیز یادآور نعمتها میگردد و در فرازی از دعا چنین میفرماید: أینَ عطایاکَ الفاضلةَ أینَ مواهِبُک الهنیئة؛ خداوندا کجاست نعمتهای گوارا و بزرگواری بی حد تو.([6])
در جملهای دیگر، امام(علیه السلام) اعمال انسانها را در مقایسه با نعمتهای الهی بسیار ناچیز دانسته و میفرماید: وما قدرُ اَعمالِنا فی جَنبِ نِعمِک؛ ارزش کارهای ما در قیاس با نعمتهای تو ناچیز است.([7])
اثر تربیتی این روش آن است که مربّی غفلت فرد یا جمع را با یاد آوردن نعمتهایی که در گذشته به متربّی یا متربّیان اعطا شده میزداید و در او شور و رغبت تازهای برای عمل به وجود میآورد.
همچنین مربّی باید خوشیها و سختیهای زندگی مترّبی را در خاطر او زنده کند، تا وی را برای به ثمر رساندن نعمتهایی که در اختیار اوست، فرا خواند و به راه اندازد.
روش تغافل:
تغافل، یعنی انسان چیزی را بداند و از آن آگاه باشد ولی با اراده و عمد خود را غافل نشان دهد و وانمود کند که از آن آگاه نیست. ([8])
تغافل صفتی پسندیده، و یکی از اصول اخلاقی و تربیتی ائمه(علیهم السلام) میباشد و دارای آثار درخشانی در تربیت است.
در روایات به تغافل، و فواید و اثرات تربیتی آن اشاره شده است. امام علی(علیه السلام) در اهمیّت تغافل میفرماید: نصفُ العاقل إحتمال و نِصفُهُ تغافُل؛ نیمی از ساختار انسان خردمند بر اساس احتمال و نیمی دیگر به چشم پوشی بستگی دارد.([9])
و نیز میفرماید: کسی که از بسیاری امور تغافل نکند، آرامش و آسایش خود را متزلزل کرده است.([10]) تغافل شاخهای از حلم و بردباری است و بدون حلم نمیتوان به آن دست یافت. در اینباره امام علی(علیه السلام) فرمود: لاحِلمَ کَالتّغافل.([11])
همچنین امام(علیه السلام) تغافل نمودن از امور ناچیز را باعث افزایش منزلت تغافل کننده میداند، و با بیان مضرّات عدم به کارگیری این شیوه مخاطب را به این روش هدایت و تحریک میفرماید:
وعظّموا أقدارکم بالتغافل عن الدنّی من الأمور... ولا تکُونوا بحّاثین عمّا غاب عنکم، فیکثر غائبکم ... و تکرّموا بالتّعامی عن الاستقصاء؛ قدر و منزلت خود را با تغافل نسبت به او بالا ببرید... و زیاده از اموری که پنهان است تجسّس نکنید که عیب جویان شما زیاد میشوند... و با چشم بر هم نهادن، از دقت بیش از حدّ در جزییات، بزرگواری خود را ثابت کنید.([12])
انواع تغافل
تغافل همیشه سودمند نیست. برای آنکه مقصود ائمه از تغافل به عنوان یک صفت پسندیده روشن گردد، آن را تحت عنوان مثبت و منفی ممدوح یا مذموم بررسی مینماییم:
الف. تغافل مثبت؛ مقصود ائمه(علیهم السلام) از تغافل در اخلاق و تربیت این قسم میباشد، یعنی انسان چیزهایی را بداند که پنهان کردن آن لازم یا پسندیده است، با این که فرد خود را نسبت به مسألهای که اظهارش عواقب نامطلوب دارد به ناآگاهی و بیاطلاعی بزند، و یا با بزرگواری از کنار آن بگذرد تا باعث حفظ آبروی دیگران شود.
پنهان ساختن عیوب و لغزشهای دیگران بسیار پسندیده است، زیرا هر کس که عیبی دارد سعی میکند از دیگران پنهان نماید. در امر تربیت اگر از متربّی پرده دری شود به آبرو و حیثیت اجتماعی وی خدشه وارد میشود، و این خود نوعی تشویق به خطا است که باعث گمراهی میشود، زیرا اگر نسبت به فرد نگرش مثبت نباشد، از انجام کارهای ناپسند به صورت علنی ابا نخواهد داشت.([13])
البته ممکن است در مواردی حسن نیّت نباشد، بلکه هوای نفس و اندیشههای پلید انگیزه و محرّک آن قرار گیرد، از آن جمله:
1. تغافل شخص حسود؛ حسود در کارهای بد محسود تغافل میکند و قصدش این است که وی به روش نادرست خویش ادامه دهد تا بین مردم مفتضح شود و آبرویش برود.
2. تغافل انسان سودجو؛ تغافل او از گناه دیگران به مصلحت تغافل شونده نیست، بلکه نفع شخصی خود را در آن میداند.
3. تغافل فرد جاه طلب؛ انسان جاه طلب از اخلاق ناپسند دیگران تغافل میکند و از زشتی کارهای آنان سخن نمیگوید تا این که انتقادش موجب آزردگی افراد از او نشود.([14])
شیوهی تغافل در کلام علیبن الحسین(علیه السلام)
روش تغافل مربّی از خطاهای متربّی در کلام امام(علیه السلام) به دو صورت قابل تقسیم است:
الف. چشم پوشی خداوند از گناهان بندگان؛ خداوند که مربّی همهی بندگان است با پوشانیدن عیوب آنان و رسوا نکردنشان سعی در مقرّب ساختن آنها به خویش را دارد. در قرآن کریم([15]) نیز این روش مورد تأیید قرار گرفته است، زیرا وقتی که منافقین به قصد طعنه و اذیّت پیامبر(صلی الله علیه و آله) را اُذُن میخوانند، خداوند از گوش شنوا و صفت پرده پوشی پیامبر که میخواهد از این راه منافقین را هدایت فرماید، با عنوان اُذُن خیر و رسول رحمت تعبیر فرموده است.([16])
بنابراین قبول توجیههای متربّی از طرف مربّی، زیرکی مربّی را خدشهدار نمیکند، بلکه مایهی بزرگواری مربّی است.([17])
امام زین العابدین(علیه السلام) در دعای ابوحمزه خداوند را به عنوان مربّی که از گناه بنده تغافل نموده ـ گویا گناهی را مرتکب نشده است ـ ستایش میکند:
والْحمدُللّه الّذی یَحلُمُ عنّی حتّی کانّی لاذنبَ لی([18])
در اینجا امام(علیه السلام) با لسان دعا، روش تربیتی تغافل را به همهی مربّیان آموزش میدهد، چرا که وقتی خداوند برای اصلاح رفتار بندگان از خطاهایشان تغافل میفرماید پس تمامی بندگان در مقام تربیت باید به این نحو عمل کنند.
ب. تغافل انسانها نسبت به یکدیگر؛ از نظر امام(علیه السلام)، تغافل علاوه بر آنکه در تربیت ضروری است، یکی از اصول مهمّ اجتماعی زندگی آرام و خالی از دغدغه و وسیلهی سامان یافتن امور دنیایی جامعهی انسانی به شمار میرود، همچنان که امام(علیه السلام) در وصیّت به فرزندشان در اهمیّت تغافل میفرماید:
وَاعلَم یا بُنیَّ إنَّ صلاحَ الدّنیا بِحذافیرِها فی کَلِمَتینِ اِصلاحُ شأنِ الْمعاشِ مِلؤُ مِکیالٍ ثُلُثاه فِطنةٌ و ثُلثُهُ تَغافُل، لانّ الانسانَ لایَتَغافَل إلاّ عن شیء قَد عَرَفَهُ فَفَطِنَ لَهٌ؛ فرزندم همانا سامان یافتن همهی امور دنیا در دو کلمه خلاصه میشود، اصلاح و تأمین معاش زندگی همچون پری پیمانهای است که دو سوم آن به هوشمندی و یک سوّم آن به چشم پوشی است، زیرا انسان تغافل نمیکند، مگر از چیزی که آن را میشناسد و آگاهی دارد.
امام با بیان اهمیت تغافل و فواید آن ما را به این سو تشویق و هدایت میفرماید.
روش محبّت:
محبّت یعنی دوستی و میل طبع به سوی چیز لذت دار.([19])
ملامهدی نراقی در تعریف محبّت گفته است: محبّت عبارت است از میل و کشش طبع به سازگار و لذّت آور.([20]) همچنین در تعریف آن گفته شده است: محبّت صفتی در نفس انسان است و به چیزی تعلّق میگیرد که به اعتقاد او دارای خیر و خوبی باشد.
محبّت در قرآن و کلام امام سجاد(علیه السلام)
در قرآن واژه محبّت به صورت اسم و فعل هشتاد و سه بار آمده است. در قرآن و ادعیه امام چهارم(علیه السلام) به سه نوع محبّت بر میخوریم:
الف. محبت خدا به بندگان مربّی به متربّی؛ از جمله صفات خداوند محبّت او به همهی مخلوقات، به ویژه انسان است. در قرآن کریم نیز خداوند بارها محبّت خود را ابراز فرموده است: در آیات زیادی با عنوان إنّ اللهَ یُحبُ الّذین... دوستیخود را نسبت به پاکان، توّابین، نیکوکاران، متقین، متوکّلین، صابران و اهل قسط میفرماید:
و در جایی دیگرمحبّت متقابل بین خداوند و بندگان را با عبارت: یُحبّهُم و یُحبّونَهُ([21]) فرموده است. همچنین در قرآن به فراگیری رحمت خداوند([22])، و مقرّر داشتن مهر و محبّتش به بندگان اشاره شده است.([23])
امام زین العابدین(علیه السلام) در دعای اول محبّت خدا نسبت به بندگان را مورد ستایش قرار میدهد:
ثمّ سَلَکَ بِهِم طریقَ إرادته، وَبعثهُم فی سبیل محبّته؛([24]) سپاس خدایی را که مخلوقات را در جهت ارادهی خود به سلوک واداشته و در طریق محبّت خود مبعوث ساخته است.
در فرازی دیگر از این دعا امام(علیه السلام) به دوستی بین خدا و بنده اشاره میفرماید: یا حبیبَ مَن تَحبّبَ إلیکَ؛ ای دوستدار کسی که تو را دوست دارد.([25])
ب. محبّت بنده به خدا متربّی به مربّی؛ اساس تربیت در اسلام محبّت الهی است. بسیاری از مردم از مبدأ وجود غافل هستند و تنها به مظاهر وجود توجه میکنند، و چون صورتهایی از کمال را در موجودات مییابند آنها را محبوب خویش قرار میدهند.
و حال آن که قرآن کریم یکی از اوصاف مؤمنان را محبّت شدید و عشق به خداوند معرفی میکند: ... والّذینَ ءامنوا أشدُّ حُبّاً لِلّه...؛ آنان که اهل ایمانند محب و عاشق خداوند هستند.([26])
محبّت بنده به خدا ـ مهمترین مربّی ـ سر منشأ تربیت نیکو و وصول به کمال است. از آنجا که محبّت، انسان را به هم رنگی، گذشت، و ایثار در راه محبوب میکشاند، اطاعت آور است و در تربیت انسان نقش اساسی دارد.
امام زین العابدین(علیه السلام) در دعای ابوحمزه میفرماید:
مَعرفَتی یا مَولایَ دَلیلی عَلیکَ وحُبّی لَکَ شفیعی إلیکَ؛ مولای من شناختم از تو رهنمایم به سوی توست و محبّتم به تو شفیعم در پیشگاه توست.([27])
در این فراز امام(علیه السلام) محبّت بنده به خدا را سبب شفاعت از خطا میداند.
ج. محبّت انسانها به یکدیگر؛ عناصر این محبّت انسانها هستند. خداوند روش جذب مردم و بهترین شیوهی تربیت را محبّت دانسته و پیامبر(صلی الله علیه و آله) را به آن امر فرموده است:
فَبِما رحمَة مّنَ اللهِ لِنتَ لَهُم وَلَو کَنتَ فظَاً غَلیظَ القَلبِ لاَنفَضّوا مِن حَوْلِکَ فاعفُ عَنْهُم واستغْفِرْ لَهُم ... ([28])؛ پس به [برکتِ] رحمت الهی، با آنان نرمخو [و پر مهر] شدی، و اگر تندخو و سختدل بودی قطعاً از پیرامون تو پراکنده میشدند. پس، از آنان در گذر و برایشان آمرزش بخواه....
سازماندهی جهان آفرینش بر اساس رحمت و محبّت است و پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله) جلوهی تام رحمت و محبّت الهی معرفی شده است: وَمَآ أرسَلْنا إلاّ رحمَةً لّلعالمین([29])؛ و تو را جز رحمتی برای جهانیان نفرستادیم.
رسول اعظم(صلی الله علیه و آله) با روش محبت، سرسختترین مردم را متحوّل و منقلب ساخت، و در ازای این هدایت و تربیت از مردم اجر و مزد طلب ننمود و تنها ولایت و محبّت نزدیکانش را طلب فرمود:
... قُل لاَّ أسْئَلُکُم عَلَیهِ أجراً إلاَّ الْمودّةَ فِی الْقُربی ...([30])
علت این سفارش آن است که اطاعت یکی از آثار محبت است. با این روش محب تلاش میکند که به صفات محبوب متّصف شود، به ویژه آن که دوستی پیامبر(صلی الله علیه و آله) و اهل بیت(علیهم السلام) بهترین و کوتاهترین راه اصلاح، تربیت و تهذیب نفس است.
امام زین العابدین(علیه السلام) از خدا میخواهد که محبّت او را در دل مؤمنین قرار دهد: واجعَل لَنا فی صُدورِ المُؤمِنین وُدّ([31])
همچنان که محبّت پیامبر(صلی الله علیه و آله) را در خواست منزلت از درگاه الهی میداند:
و بحبّی النّبیِّ الاُمّی القُرشِیَّ الهاشمیَّ العربیَّ التَّهامیَّ المکّیَّ المَدَنیَّ ارجوُ الزُّلفةَ لدیْکَ؛ خداوندا به دوست داشتن پیامبر درس ناخوانده قرشی هاشمی عربی تهامی مکی مدنی، منزلتی را در پیشگاهت امید دارم.([32])
در ادعیه و سیرهی عملی امام سجاد(علیه السلام) از روش محبّت برای تربیت و هدایت همهی مسلمانان و فرزندان و غلامان و حتّی دشمنان و دوستان ناآگاه استفاده شده است، و این بهترین الگو و اسوهی عمل برای مربّیان است.
روش رفق و مدارا:
در قرآن کریم وقتی سخن از هدایت و تربیت به میان میآید به پیامبر امر میفرماید که حتی با دشمن نیز نرم سخن گوید: فَقُولاَ لَهُ قولاً لّیِّناً...([33])
بر اساس مفاد آیات قرآن و سیرهی پیامبر(صلی الله علیه و آله) و ائمه(علیهم السلام) در تربیت، اصل بر تسهیل و ملایمت و مدارا است و هر آنچه همراه با تکلّف و خشونت باشد از این حوزه خارج است.
مدارا در مراحل اولیه تربیت و خطاهای ناشی از جهل و غیر لجوجانهی متربّی ضروری است.
بنابراین در تربیت، اصل بر رفق و مدارا است و این شیوه زمینه ساز انگیزهها و مشوّق متربّی برای پذیرش مبانی و راههای تربیت و نزدیک شدن او به اهداف تربیتی است.
گاهی متربّی ـ به ویژه نوجوان و جوان ـ بنای ناسازگاری با مربّی را در پیش میگیرد. در این موارد نباید پاسخ او را با ناسازگاری داد، بلکه باید با مدارا و رابطهای مبتنی بر احترام متقابل او را به سازگاری با دیگران سوق دعوت نمود.
رفق و مدارا در گفتار امام سجاد(علیه السلام)
در این بخش به لحاظ اختصار تنها به رفق و مدارای امام(علیه السلام) با همسایگان میپردازیم:
یکی از حقوق مورد تأکید ائمه(علیهم السلام) در زندگی اجتماعی، رعایت حق همسایگان است. امام سجاد(علیه السلام) در صحیفه علاوه بر تربیت فردی، ما را به آداب اجتماعی نیز توجّه میدهد. دعای بیست و ششم صحیفه به رفق و مدارا با همسایگان اختصاص یافته است. در آغاز دعا امام از خدا میخواهد که او را در رعایت حق همسایگان و دوستان همراهی فرماید:
اللّهمّ صل علی محمد و آل محمد، وتَولّنی فی جیرانی و موالیّ العارفین بحقّنا، والمنابذین لا عدائنا بافضل ولایتک؛ خداوندا بر محمد و آل محمد درود فرست، و مرا در مورد حق همسایگان و دوستانم که به حق ما معرفت دارند و با دشمنان ما در ستیزند به بهترین صورت یاری فرم.([34])
نیز میفرماید:
وَردهُم بصیرةٌ فی حقّی، و معرفةً بفَضلی حتّی یَسعدُوا بی واسعدَ بِهِم؛ خداوندا بصیرت آنان را در حق من و معرفتشان را نسبت به فضل من بیفزای تا آنان به وسیلهی من سعادت یابند و من به وسیلهی آنان سعادتمند شوم.([35])
با وجود آن که امام(علیه السلام) معصوم است، امّا از خدا میخواهد که: من به وسیله آنان سعادتمند شوم این درخواست امام در بردارندهی این نکتهی تربیتی است که روابط اجتماعی سالم در جهت کمال انسان مؤثر است، و چنانچه براساس ملاکهای الهی تنظیم شود انسانها در رشد و کمال مادی و معنوی و در مسیر تربیت به یکدیگر یاری میرسانند.
رفق و مدارا در رفتار امام زین العابدین(علیه السلام)
در این بخش تنها به مدارای امام با دوستان ناآگاه میپردازیم:
پیامبران و ائمه(علیهم السلام) با افراد به شیوههای مقتضی برخورد میکردند. هرگاه لازم بود که از روش گفت و گو و مدارا دوستان ناآگاه و فریب خورده را که تحت تأثیر تبلیغات دشمنان قرار گرفته بودند به راه راست هدایت فرمایند این شیوه را به کار میگرفتند.
امام سجاد(علیه السلام) در سال 61 هجری در مسیر کربلا تا کوفه و از کوفه تا شام سیره را به شکل عملی پیاده کرد. آن هنگام که اسیران اهل بیت(علیهم السلام) به شام وارد شدند، مردی جلوی امام ایستاد و گفت: سپاس خدایی که شما را کشت و نابود ساخت و مردمان را از شرّتان آسوده کرد و امیرالمؤمنین را بر شما پیروز گردانید.
علیبن الحسین(علیه السلام) خاموش ماند تا آن مرد شامی آنچه در دل داشت بر زبان آورد.
آنگاه امام(علیه السلام) از او پرسید: قرآن خواندهای؟
ـ آری.
ـ این آیه را خواندهای: ... قُل لاَّ أسْئَلُکُم عَلَیْهِ أجراً إلاَّ الموَدّةَ فی القُربی...([36])
ـ آری.
ـ و این آیه را: وَءاتِ ذَالقُربی حقّهُ...([37])
ـ آری.
ـ و نیز این آیه را: ... إنَّمَا یُریدُ اللهُ لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرِّجسَ أَهلَ الْبَیتِ وَیُطَهِّرَکُم تَطهِیر([38])
ـ آری.
ـ ای شیخ این آیهها در حق ما نازل شده است، ماییم ذوی القربی، ماییم اهل بیت پاکیزه از هرگونه آلایش.
پیرمرد دانست آنچه دربارهی اسیران شنیده است درست نیست، آنان خارجی نیستند، بلکه فرزندان پیغمبرند، و از آنچه گفته بود پشیمان شد و گفت:
ـ خدایا، من از بغضی که از اینان در دل داشتم به درگاهت توبه میکنم. من از دشمنان محمد و آل محمد بیزارم. و چون این خبر به گوش دشمن رسید او را به قتل رسانید.([39])
در اینجا امام(علیه السلام) آن مرد را در مسیر تربیت صحیح میبیند؛ چرا که او سخنش را با حمد خدا آغاز میکند: سپاس خدایی که شما را ...، امّا تبلیغات دروغین حکومت شام روی او تأثیر گذاشته بود. از اینرو امام با استفاده از روش رفق و مدارا اهانتهای او را گوش میدهد و با نرمی و ملاطفت با او سخن میگوید تا او را به راه راست هدایت کند و در مسیر تربیت علوی قرار گیرد.
رفق و مدارا باعث جلب قلوب متربّیان و ایجاد انس و الفت میشود. مدارا با اعضای خانواده، اطرافیان، همسایگان و افراد جامعه یکی از درسهای عملی امام چهارم(علیه السلام) است.
در نوشتاری دیگر برخی شیوههای تربیتی امام صالحان و پرهیزکاران، حضرت سیدالساجدین(علیه السلام) را پی میگیریم.
ادامه دارد...
پینوشت:
[1]. خسرو باقری، نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، ص 148.
[2]. الضحی 93 : 11 ـ 6 .
[3]. آل عمران 3 : 103.
[4]. صحیفه سجادیه، دعای 1.
[5] . همان.
[6] . دعای ابوحمزه ثمالی.
[7]. همان.
[8] . محمدتقی فلسفی، اخلاق از نظر همزیستی و ارزشهای انسانی، ص 403.
[9]. محمد محمدی ری شهری، میزان الحکمة، ج 9، ص 4374.
[10]. عبدالواحد آمدی، غررالحکم، ج 2، ص 717، ش 1486.
[11]. همان، ص 345.
[12]. محمدباقر مجلسی(قدس سرّه)، بحارالانوار، ج 75، ص 64 .
[13]. ناصر مکارم شیرازی، اخلاق در قرآن، ج 2، ص 351.
[14]. محمدتقی فلسفی، اخلاق از نظر همزیستی و ارزشهای انسانی، ص 406.
[15]. التوبه 9 : 61 .
[16]. خسرو باقری، نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، ص 137.
[17]. همان.
[18]. دعای ابوحمزه ثمالی، ص 334.
[19]. حسن عمید، فرهنگ عمید، ج 2، ص 1769.
[20]. مهدی نراقی، علم اخلاق، ص 396.
[21]. المائده 5 : 54 .
[22]. الأعراف 7 : 156.
[23]. الأنعام 6 : 12.
[24]. صحیفه سجادیه، دعای 1، ص 6 .
[25]. همان، ص 339.
[26]. البقره 2 : 165.
[27]. دعای ابوحمزه ثمالی.
[28]. آل عمران 3 : 159.
[29]. الأنبیا 21 : 107.
[30]. الشّوری 42 : 23.
[31]. صحیفه سجادیه، دعای 42.
[32]. دعای ابوحمزه ثمالی.
[33]. طه 20 : 44.
[34]. صحیفه سجادیه، دعای 26.
[35]. همان.
[36]. الشّوری 42 : 23.
[37]. الاسراء 17 : 26.
[38]. الأحزاب 33 : 33.
[39]. سیدبن طاووس، اللهوف، ص 239 و 240.
ص 39