"سیری در پیام تاریخی امام صادق7 بخش یازدهم"
آرشیو
چکیده
متن
این بخش از نامهی حیات بخش امام ششم7 با جملهی عمیق فاتقوا الله ایتها العصابة الناجیة آغاز میشود و با عبارت ثم سلوا الله ان یعطیکم الصبر علی البلاﺀ فی السّراﺀ والضّراﺀ والشّدة والرّخاﺀ مثل الذی اعطاهم. پایان مییابد.
با سیری کوتاه در این بخش از نامهی امام7 سرفصلهای هدایت آفرین زیر به دست میآید:
1. تأکید بر تقوا و پارسایی با همهی ابعاد گستردهی آن.
2. یادآوری متشکّل بودن شیعه و ارتباط عمیق میان آنان.
3. یادآوری نجات یافتگی شیعیان از عذاب الهی.
4. یادآوری اینکه بهرهمندی از نعمتهای الهی بدون زمینهسازی برای تداوم آن سبب محرومیت و ناتمام بودن هدایای الهی است.
5 . یادآوری اینکه بروز مشکلات و آزمایش، سنت تاریخی الهی است.
6 . تذکر به اینکه آزمون الهی همراه با مشکلات جانی، مالی، آزار رسانی جسمانی، آزار لفظی و تبلیغاتی فراوان از سوی مخالفان است.
7. تأکید بر اینکه صبوری در برابر اذیت و آزارهای گوناگون، شرط کمال بهرهمندی از عطایای الهی است.
8 . تأکید بر اینکه امواج تحقیر، خصومت، فشار و ظلم همیشه متوجه جریان نیروهای جبهه حق بوده و خواهد بود و آنها باید برای رضای خدا و دستیابی به نعمتهای اخروی در برابر این مشکلات مقاومت کنند و خشم خویش را فرو برند و تکذیبها، دشمنیها و کینهها را در راه حق تحمل کنند.
9. یادآوری اینکه پیامبران اولوا العزم و پیروان آنها با این مشکلات مواجه بودند و صبوری نشان دادند.
10. تأکید بر اینکه صبر در بلاها و مشکلات و شادیها و سختیها را باید از خدا خواست.
ترجمه:
پس ای گروه نجات یافته تقوا پیشه کنید. اگر خداوند به شما نعمتهایی داده است. کار پایان یافته نیست، تا آنکه حوادث گذشته بر پیشینیان صالح، بر شما هم فرود آید و شما هم نسبت به جانها و اموال خویش امتحان شوید و از دشمنان خداوند، آزار فراوان بشنوید و صبر و تحمل کنید، تا آنکه شما را حقیر شمارند، مبغوض و منفور دارند و بر شما ظلم و فشار وارد آورند، ولی شما این رفتارها را برای رضای خدا و دستیابی به سرای دیگر تحمل کنید و خشم فراوان را به خاطر آزارهایی که در راه حق میبینید، صبورانه فرو برید. سخن حق شما را دروغ شمارند، با شما دشمنی کنند و به دلیل مواضع حق، کینهی شما را به دل گیرند، ولی شما در برابر همهی این دشواریها صبر کنید. نمونهی همهی این امور در کتاب خداوند که جبرئیل بر پیامبرتان فرود آورد، وجود دارد.
سخن خدای تعالی را خطاب به پیامبر خویش شنیدهاید:
)فاصبر کما صبر أولوا العزم من الرّسل ولاتستعجل لّهم...(([1])؛ پس همانگونه که پیامبرانِ نستوه، صبر کردند، صبر کن، و برای آنان شتابزدگی به خرج مده...
)و لقد کذّبت رسل من قبلک فصبروا علی ما کذّبوا و أوذوا حتّی أتاهم نصرنا...(([2])؛ و پیش از تو نیز پیامبرانی تکذیب شدند, ولی بر آنچه تکذیب شدند و آزار دیدند شکیبایی کردند تا یاری ما به آنان رسید...
به راستی پیامبر گرامی9 و پیامآوران قبلی را آزار رساندند و تکذیب کردند. اگر خوش دارید، با پیامبر خدا محمد9 و رسولان قبلی باشید؛ در آنچه خداوند در قرآن نقل کرده، بیاندیشید و در آزمونهای انبیا و پیروان مؤمن آنها تدبّر کنید.
سپس از خداوند درخواست صبر کنید، صبر در آزمونهای شادی و رنجوری و سختی و آسایش به سان صبری که خداوند به پیامبران و پیروان با ایمان آنها بخشید.
تذکر:
مباحث عقیدتی، تربیتی مهمّی در این بخش از نامهی آن بزرگوار به چشم میخورد و پیوند عمیقی میان رهنمودهای قرآنی و نامهی نورآفرین امام7 احساس میشود:
1. ضرورت سختیها در نظام آفرینش.
2. صبوری پیامبران الهی و موحّدان تاریخ در برابر مشکلات اجتماعی.
3. گستردگی قلمرو مشکلات و آزمونهای الهی، )سرّاﺀ، ضرّاﺀ، شدت و رخاﺀ(
4. انواع آزاررسانی شامل؛ خطر جانی، خطر مالی، آسیبهای جسمی و روحی، فشار اجتماعی و محروم سازی از زندگی، سلامت، امنیت عزّت, عدالت و محبوبیّت اجتماعی میشود که پیامبران و موحدان تاریخ در برابر همهی این دشواریها مقاومت کردند.
5 . از این نامه و قرآن کریم استفاده میشود که توفیق صبر و شکیبایی را باید از خداوند خواست ﴿واصبر وما صبرک إلاّ بالله...﴾.([3])
در این بخش از نامه آن بزرگوار؛
ارزش صبوری، عوامل صبوری، مبانی صبوری، ابعاد صبر، فلسفه مشکلات اجتماعی، انواع مشکلات اجتماعی، تاریخچه صبوری و مشکلات، وظیفهی مؤمنان در برابر دشواریها، اهمیت تقوا، ارزش آشنایی با تاریخ پیامبران و نقش دعا در سازندگی انسان.
و مطالب بسیار دیگری وجود دارد که با تدبر در آیات صبر قرآن کریم میتوان به آن دست یافت.
پینوشت:
1 احقاف )46(: 35.
2. انعام ﴿6﴾ : 34.
3. نحل )16( : 127.
با سیری کوتاه در این بخش از نامهی امام7 سرفصلهای هدایت آفرین زیر به دست میآید:
1. تأکید بر تقوا و پارسایی با همهی ابعاد گستردهی آن.
2. یادآوری متشکّل بودن شیعه و ارتباط عمیق میان آنان.
3. یادآوری نجات یافتگی شیعیان از عذاب الهی.
4. یادآوری اینکه بهرهمندی از نعمتهای الهی بدون زمینهسازی برای تداوم آن سبب محرومیت و ناتمام بودن هدایای الهی است.
5 . یادآوری اینکه بروز مشکلات و آزمایش، سنت تاریخی الهی است.
6 . تذکر به اینکه آزمون الهی همراه با مشکلات جانی، مالی، آزار رسانی جسمانی، آزار لفظی و تبلیغاتی فراوان از سوی مخالفان است.
7. تأکید بر اینکه صبوری در برابر اذیت و آزارهای گوناگون، شرط کمال بهرهمندی از عطایای الهی است.
8 . تأکید بر اینکه امواج تحقیر، خصومت، فشار و ظلم همیشه متوجه جریان نیروهای جبهه حق بوده و خواهد بود و آنها باید برای رضای خدا و دستیابی به نعمتهای اخروی در برابر این مشکلات مقاومت کنند و خشم خویش را فرو برند و تکذیبها، دشمنیها و کینهها را در راه حق تحمل کنند.
9. یادآوری اینکه پیامبران اولوا العزم و پیروان آنها با این مشکلات مواجه بودند و صبوری نشان دادند.
10. تأکید بر اینکه صبر در بلاها و مشکلات و شادیها و سختیها را باید از خدا خواست.
ترجمه:
پس ای گروه نجات یافته تقوا پیشه کنید. اگر خداوند به شما نعمتهایی داده است. کار پایان یافته نیست، تا آنکه حوادث گذشته بر پیشینیان صالح، بر شما هم فرود آید و شما هم نسبت به جانها و اموال خویش امتحان شوید و از دشمنان خداوند، آزار فراوان بشنوید و صبر و تحمل کنید، تا آنکه شما را حقیر شمارند، مبغوض و منفور دارند و بر شما ظلم و فشار وارد آورند، ولی شما این رفتارها را برای رضای خدا و دستیابی به سرای دیگر تحمل کنید و خشم فراوان را به خاطر آزارهایی که در راه حق میبینید، صبورانه فرو برید. سخن حق شما را دروغ شمارند، با شما دشمنی کنند و به دلیل مواضع حق، کینهی شما را به دل گیرند، ولی شما در برابر همهی این دشواریها صبر کنید. نمونهی همهی این امور در کتاب خداوند که جبرئیل بر پیامبرتان فرود آورد، وجود دارد.
سخن خدای تعالی را خطاب به پیامبر خویش شنیدهاید:
)فاصبر کما صبر أولوا العزم من الرّسل ولاتستعجل لّهم...(([1])؛ پس همانگونه که پیامبرانِ نستوه، صبر کردند، صبر کن، و برای آنان شتابزدگی به خرج مده...
)و لقد کذّبت رسل من قبلک فصبروا علی ما کذّبوا و أوذوا حتّی أتاهم نصرنا...(([2])؛ و پیش از تو نیز پیامبرانی تکذیب شدند, ولی بر آنچه تکذیب شدند و آزار دیدند شکیبایی کردند تا یاری ما به آنان رسید...
به راستی پیامبر گرامی9 و پیامآوران قبلی را آزار رساندند و تکذیب کردند. اگر خوش دارید، با پیامبر خدا محمد9 و رسولان قبلی باشید؛ در آنچه خداوند در قرآن نقل کرده، بیاندیشید و در آزمونهای انبیا و پیروان مؤمن آنها تدبّر کنید.
سپس از خداوند درخواست صبر کنید، صبر در آزمونهای شادی و رنجوری و سختی و آسایش به سان صبری که خداوند به پیامبران و پیروان با ایمان آنها بخشید.
تذکر:
مباحث عقیدتی، تربیتی مهمّی در این بخش از نامهی آن بزرگوار به چشم میخورد و پیوند عمیقی میان رهنمودهای قرآنی و نامهی نورآفرین امام7 احساس میشود:
1. ضرورت سختیها در نظام آفرینش.
2. صبوری پیامبران الهی و موحّدان تاریخ در برابر مشکلات اجتماعی.
3. گستردگی قلمرو مشکلات و آزمونهای الهی، )سرّاﺀ، ضرّاﺀ، شدت و رخاﺀ(
4. انواع آزاررسانی شامل؛ خطر جانی، خطر مالی، آسیبهای جسمی و روحی، فشار اجتماعی و محروم سازی از زندگی، سلامت، امنیت عزّت, عدالت و محبوبیّت اجتماعی میشود که پیامبران و موحدان تاریخ در برابر همهی این دشواریها مقاومت کردند.
5 . از این نامه و قرآن کریم استفاده میشود که توفیق صبر و شکیبایی را باید از خداوند خواست ﴿واصبر وما صبرک إلاّ بالله...﴾.([3])
در این بخش از نامه آن بزرگوار؛
ارزش صبوری، عوامل صبوری، مبانی صبوری، ابعاد صبر، فلسفه مشکلات اجتماعی، انواع مشکلات اجتماعی، تاریخچه صبوری و مشکلات، وظیفهی مؤمنان در برابر دشواریها، اهمیت تقوا، ارزش آشنایی با تاریخ پیامبران و نقش دعا در سازندگی انسان.
و مطالب بسیار دیگری وجود دارد که با تدبر در آیات صبر قرآن کریم میتوان به آن دست یافت.
پینوشت:
1 احقاف )46(: 35.
2. انعام ﴿6﴾ : 34.
3. نحل )16( : 127.