سیری در پیام تاریخی امام صادق7
آرشیو
چکیده
متن
سیری در پیام تاریخی امام صادق7
این بخش از پیام نورانی امام با عبارت واعلموا انّ المنکرین هم المکذّبون آغاز میشود و تا جملهی وعلیکم بالصّمت الاّ فیما ینفعکم الله به فی أمر آخرتکم و یؤجرکم علیه ادامه مییابد.
این بخش، شامل سرفصلهای زیر است:
1. منکران فضایل پیشوایان آل محمد9 همان کسانی هستند که به عنوان مکذبین شناخته میشوند.
2. تکذیبگران همان منافقاناند.
3. جایگاه منافقین در پایینترین نقطه جهنم است و یار و یاوری ندارند.
4. طرفداران حق که اهل طاعت و خشیت الهی هستند، نباید از مخالفان اهل بیت: بترسند.
5 . مخالفان اهل بیت: شیاطین انس و جن محسوب میشوند.
6 . شیاطین حیلهه ، مکره ، نیرنگه و وسوسههیی دارند.
7. تلاش این شیطانها؛ باز داشتن پیروان عترت: از دینشناسی عمیق و عمل به آن است، تا اهل حق مثل آنها اهل شک و انکار و تکذیب باشند.
8 . اهل حق، از دوستی و یاری گرفتن از اعداﺀ الله ممنوعاند.
9. پیروان اهل بیت: نباید بترسند، و از یاری حق دست بردارند و در برابر حیلهها و فریبها و وسوسههای شیطانی ضعف نشان دهند.
10. خداوند، پیروان عترت: را از انحراف حفظ میکند.
11. تقوا و کنترل زبان شرط مهمی در جنگ حق و باطل است.
12. مؤمنان به راه اهل بیت:، نباید زبان به دروغ، تهمت، گناه و عدوان بگشایند.
13. کنترل زبان نزد خداوند بسیار بهتر از تندزبانی است.
14. مهار نکردن زبان در برابر محرّمات و نواهی الهی؛ عامل پستی انسان و خشم خداوند و فقدان احساس و ادراک انسانی میشود.
15. سکوت در زندگی اجتماعی بسیار ضروریتر از برخی سخنان است؛ سخنانی که اجر اخروی و پاداش الهی ندارد.
مواضع انسانها در برابر رهنمودهای الهی:
انسانها در برابر معارف آسمانی به سه گروه تقسیم میشوند:
1. اهل ایمان و یقین، 2. اهل شک و تردید، 3. اهل انکار و تکذیب.
درهای رحمت و نعمت الهی "با ایمان" بر روی انسان گشوده میشود و اهل شک و تردید، انکارگران و تکذیب کنندگان؛ خود را از همهی فیوضات معنوی عالم محروم میکنند.
انواع انکار
در قرآن کریم از چند نوع انکار خطرآفرین سخن به میان آمده است:
انکار آیات الهی: غافر، 81 و انکار نعمتهای الهی: نحل، 83 و انکار رسولان الهی: مؤمنون، 69 و انکار کتاب الهی: انبیا، 50 و غافر، 70.
انکار حقیقت چه در نظام تکوین و چه در نظام تشریع، ریشهی محرومیتها و رنجهای انسان در دنیا و آخرت است. و انکار بخشی از حقایق، همچون انکار تمام آن برای بشریت مشکلآفرین است.
نیز انکار برخی از رسولان الهی، یا برخی از کتابهای آسمانی، و برخی آیات و نعمتهای الهی زمینهی بهرهگیری کامل از الطاف و نعمتهای خداوند را از بین میبرد.
انکار فضایل امامان معصوم:، انکار آیات الهی، انکار نعمتهای الهی؛ انکار بخشی از نظام تکوین و تشریع است و بدون معرفت و ولایت آنان نمیتوان به نعمتهای جاودان الهی رسید.
ابعاد تکذیب
تکذیب و دروغ شمردن حقایق عالم مرحلهای شدیدتر از "انکار" است، در قرآن کریم از هشت نوع تکذیب سخن رفته است:
تکذیب آیات خدا: انعام، 21 و تکذیب پیامبران: حجر، 80 ، شعرا، 176، ص 14 و تکذیب ساعة: فرقان، 11 و تکذیب حق: عنکبوت، 68 و تکذیب پیامبر اسلام: حج، 42 و تکذیب لقاﺀالله: انعام، 31 و تکذیب آلاﺀ پروردگار: رحمن، سی و یک بار.
موضعگیری نادرست نسبت به پیامبران و امامان معصوم: سبب میشود که در انتخاب راه درست زندگی، گرفتار خطا شویم و سرانجام در دامن کفر یا نفاق زندگی کنیم و العیاذبالله از حضیض جهنم سربرآوریم.
ترجمه:
بدانید که منکران همان تکذیب کنندگاناند، و مکذّبان همان منافقان و خداوند که سخن او حق است دربارهی منافقین فرموده است: )إن المنافقین فی الدرک الأسفل من النار ولن تجد لهم نصیرا(([1])؛ آری، منافقان در فروترین درجات دوزخاند، و هرگز برای آنان یاوری نخواهی یافت.
و هر کس از شما که متعهد به طاعت و خشیت الهی است، هرگز نباید از برون فتادگان از حق که خدا آنها را از اهل حق قرار نداده، بیم داشته باشد. زیرا به راستی آنان شیاطین انس و جناند. همانا برای شیطانهای از آدمیان، حیلهها و فریبها، نیرنگها و تحریکها و وسوسههای متقابل است. میخواهند اهل حق را اگر بتوانند از راه عزتمند الهی بازگردانند، راهی که شناخت عمیق دین است و خداوند آنان را شایستهی آن قرار نداده است.
آنها میخواهند، اعداﺀالله با اهل حق در حالت "شک" ، "انکار" و "تکذیب" یکسان باشند؛ همچنانکه خداوند در این آیه فرموده است: )ودّوا لو تکفرون کما کفروا فتکونون سواﺀً...(([2]) ؛ همان گونه که خودشان کافر شدهاند، آرزو دارند [که شما نیز] کافر شوید، تا با هم برابر باشید.
سپس خداوند یاری شدگان به وسیله حق را از دوستی کردن و سرپرست گرفتن و یاری خواستن از دشمنان خدا منع کرده است.
هرگز بیم مدارید، و راهکارهای شیاطین انسانی و نقشهها و وسوسههای متبادل بین آنان، شما را از شایستگی یاری حق بازندارد. به راستی دشمنان خدا میخواهند شما را از حق اگر بتوانند بازدارند ولی خداوند شما را مصون میدارد.
پارسا باشید و زبان در کام نهید، مگر در راه خیر و کار خیر. مبادا، هرگز، زبان به سخن دروغ و تهمت و گناه و تجاوز باز کنید. حقاً شما اگر زبانهایتان را از آنچه خداوند نمیخواهد و نهی فرموده بازدارید؛ در نزد پروردگارتان بهتر است. تا آنکه زبانآوری کنید، اینگونه تندگویی و زبانآوری در موارد نامطلوب و حرام خدایی، مایه فرومایگی انسان نزد خدا و خشم او میشود و در روز قیامت عامل کری و کوری و لال بودن میشود. و انسان آنگونه میشود که خداوند فرموده است: )صمٌ بکمٌ عمیٌ فهم لایرجعون(([3]) )یعنی لاینطقون( )ولایؤذن لهم فیعتذرون(([4]) ؛ ناشنوا، ناگویا، نابینایند و توان پاسخگویی ندارند و به آنان اذن داده نمیشود، تا عذرخواهی کنند.
هشدار! که مرتکب کارهای ممنوع خدا نشوید و بر شما باد به سکوت؛ مگر در آنچه خداوند در کار آخرت، برای شما سودآور قرار دهد و بدان پاداش بخشد.
پینوشت:
[1]. نساﺀ، )4( : 145.
[2]. همان، 89 .
[3]. بقره )2( : 18.
[4]. مرسلات، )77( : 36.
این بخش از پیام نورانی امام با عبارت واعلموا انّ المنکرین هم المکذّبون آغاز میشود و تا جملهی وعلیکم بالصّمت الاّ فیما ینفعکم الله به فی أمر آخرتکم و یؤجرکم علیه ادامه مییابد.
این بخش، شامل سرفصلهای زیر است:
1. منکران فضایل پیشوایان آل محمد9 همان کسانی هستند که به عنوان مکذبین شناخته میشوند.
2. تکذیبگران همان منافقاناند.
3. جایگاه منافقین در پایینترین نقطه جهنم است و یار و یاوری ندارند.
4. طرفداران حق که اهل طاعت و خشیت الهی هستند، نباید از مخالفان اهل بیت: بترسند.
5 . مخالفان اهل بیت: شیاطین انس و جن محسوب میشوند.
6 . شیاطین حیلهه ، مکره ، نیرنگه و وسوسههیی دارند.
7. تلاش این شیطانها؛ باز داشتن پیروان عترت: از دینشناسی عمیق و عمل به آن است، تا اهل حق مثل آنها اهل شک و انکار و تکذیب باشند.
8 . اهل حق، از دوستی و یاری گرفتن از اعداﺀ الله ممنوعاند.
9. پیروان اهل بیت: نباید بترسند، و از یاری حق دست بردارند و در برابر حیلهها و فریبها و وسوسههای شیطانی ضعف نشان دهند.
10. خداوند، پیروان عترت: را از انحراف حفظ میکند.
11. تقوا و کنترل زبان شرط مهمی در جنگ حق و باطل است.
12. مؤمنان به راه اهل بیت:، نباید زبان به دروغ، تهمت، گناه و عدوان بگشایند.
13. کنترل زبان نزد خداوند بسیار بهتر از تندزبانی است.
14. مهار نکردن زبان در برابر محرّمات و نواهی الهی؛ عامل پستی انسان و خشم خداوند و فقدان احساس و ادراک انسانی میشود.
15. سکوت در زندگی اجتماعی بسیار ضروریتر از برخی سخنان است؛ سخنانی که اجر اخروی و پاداش الهی ندارد.
مواضع انسانها در برابر رهنمودهای الهی:
انسانها در برابر معارف آسمانی به سه گروه تقسیم میشوند:
1. اهل ایمان و یقین، 2. اهل شک و تردید، 3. اهل انکار و تکذیب.
درهای رحمت و نعمت الهی "با ایمان" بر روی انسان گشوده میشود و اهل شک و تردید، انکارگران و تکذیب کنندگان؛ خود را از همهی فیوضات معنوی عالم محروم میکنند.
انواع انکار
در قرآن کریم از چند نوع انکار خطرآفرین سخن به میان آمده است:
انکار آیات الهی: غافر، 81 و انکار نعمتهای الهی: نحل، 83 و انکار رسولان الهی: مؤمنون، 69 و انکار کتاب الهی: انبیا، 50 و غافر، 70.
انکار حقیقت چه در نظام تکوین و چه در نظام تشریع، ریشهی محرومیتها و رنجهای انسان در دنیا و آخرت است. و انکار بخشی از حقایق، همچون انکار تمام آن برای بشریت مشکلآفرین است.
نیز انکار برخی از رسولان الهی، یا برخی از کتابهای آسمانی، و برخی آیات و نعمتهای الهی زمینهی بهرهگیری کامل از الطاف و نعمتهای خداوند را از بین میبرد.
انکار فضایل امامان معصوم:، انکار آیات الهی، انکار نعمتهای الهی؛ انکار بخشی از نظام تکوین و تشریع است و بدون معرفت و ولایت آنان نمیتوان به نعمتهای جاودان الهی رسید.
ابعاد تکذیب
تکذیب و دروغ شمردن حقایق عالم مرحلهای شدیدتر از "انکار" است، در قرآن کریم از هشت نوع تکذیب سخن رفته است:
تکذیب آیات خدا: انعام، 21 و تکذیب پیامبران: حجر، 80 ، شعرا، 176، ص 14 و تکذیب ساعة: فرقان، 11 و تکذیب حق: عنکبوت، 68 و تکذیب پیامبر اسلام: حج، 42 و تکذیب لقاﺀالله: انعام، 31 و تکذیب آلاﺀ پروردگار: رحمن، سی و یک بار.
موضعگیری نادرست نسبت به پیامبران و امامان معصوم: سبب میشود که در انتخاب راه درست زندگی، گرفتار خطا شویم و سرانجام در دامن کفر یا نفاق زندگی کنیم و العیاذبالله از حضیض جهنم سربرآوریم.
ترجمه:
بدانید که منکران همان تکذیب کنندگاناند، و مکذّبان همان منافقان و خداوند که سخن او حق است دربارهی منافقین فرموده است: )إن المنافقین فی الدرک الأسفل من النار ولن تجد لهم نصیرا(([1])؛ آری، منافقان در فروترین درجات دوزخاند، و هرگز برای آنان یاوری نخواهی یافت.
و هر کس از شما که متعهد به طاعت و خشیت الهی است، هرگز نباید از برون فتادگان از حق که خدا آنها را از اهل حق قرار نداده، بیم داشته باشد. زیرا به راستی آنان شیاطین انس و جناند. همانا برای شیطانهای از آدمیان، حیلهها و فریبها، نیرنگها و تحریکها و وسوسههای متقابل است. میخواهند اهل حق را اگر بتوانند از راه عزتمند الهی بازگردانند، راهی که شناخت عمیق دین است و خداوند آنان را شایستهی آن قرار نداده است.
آنها میخواهند، اعداﺀالله با اهل حق در حالت "شک" ، "انکار" و "تکذیب" یکسان باشند؛ همچنانکه خداوند در این آیه فرموده است: )ودّوا لو تکفرون کما کفروا فتکونون سواﺀً...(([2]) ؛ همان گونه که خودشان کافر شدهاند، آرزو دارند [که شما نیز] کافر شوید، تا با هم برابر باشید.
سپس خداوند یاری شدگان به وسیله حق را از دوستی کردن و سرپرست گرفتن و یاری خواستن از دشمنان خدا منع کرده است.
هرگز بیم مدارید، و راهکارهای شیاطین انسانی و نقشهها و وسوسههای متبادل بین آنان، شما را از شایستگی یاری حق بازندارد. به راستی دشمنان خدا میخواهند شما را از حق اگر بتوانند بازدارند ولی خداوند شما را مصون میدارد.
پارسا باشید و زبان در کام نهید، مگر در راه خیر و کار خیر. مبادا، هرگز، زبان به سخن دروغ و تهمت و گناه و تجاوز باز کنید. حقاً شما اگر زبانهایتان را از آنچه خداوند نمیخواهد و نهی فرموده بازدارید؛ در نزد پروردگارتان بهتر است. تا آنکه زبانآوری کنید، اینگونه تندگویی و زبانآوری در موارد نامطلوب و حرام خدایی، مایه فرومایگی انسان نزد خدا و خشم او میشود و در روز قیامت عامل کری و کوری و لال بودن میشود. و انسان آنگونه میشود که خداوند فرموده است: )صمٌ بکمٌ عمیٌ فهم لایرجعون(([3]) )یعنی لاینطقون( )ولایؤذن لهم فیعتذرون(([4]) ؛ ناشنوا، ناگویا، نابینایند و توان پاسخگویی ندارند و به آنان اذن داده نمیشود، تا عذرخواهی کنند.
هشدار! که مرتکب کارهای ممنوع خدا نشوید و بر شما باد به سکوت؛ مگر در آنچه خداوند در کار آخرت، برای شما سودآور قرار دهد و بدان پاداش بخشد.
پینوشت:
[1]. نساﺀ، )4( : 145.
[2]. همان، 89 .
[3]. بقره )2( : 18.
[4]. مرسلات، )77( : 36.