هشتمین بخش از نامه ی تاریخی امام صادق7
آرشیو
چکیده
متن
این بخش از پیام با عبارت إیّاکم والإصرار علی شیﺀ مما حرّم الله فی ظهرالقرآن و بطنه آغاز میشود، که به آیه ی 135، آل عمران )... ولم یصرّوا علی ما فعلوا وهم یعلمون( استناد شده است.
پایان این بخش از نامه تاریخی امام7، جمله ی ولم ینکر لهم فضلاً عظم ولاصغر است.
اصرار بر گناه
منظور از "اصرار بر گناه"، تکرار و تداوم گناه است که چهاربار در قرآن کریم به کار رفته است. در آیات: 7، نوح ؛ 8 ، جاثیه ؛ 135، آل عمران و 46، واقعه.
گناهان و خلافها در کل قوانین جهان از نظر آثار روانی و اجتماعی براساس آگاهانه بودن و ندانسته انجام شدن و مرتبه اوّل بودن یا تکراری انجام شدن تفکیک میشود و کیفر متناسب آن را پیدا میکند. قرآن کریم برخی گناهان را با شرایطی، قابل بخشش میداند. شرط بخشودن گناه، در آیه ی مبارکه 135 سوره آلعمران چنین آمده است:
1. توجه به خدا 2. استغفار 3. عدم اصرار آگاهانه.
گناهان بزرگ و کوچک پس از توبه و براساس شرایط سهگانه ی فوق قابل مغفرت است، چه اقدامی بسیار زشت با زیانهای اجتماعی باشد و چه کاری در حد ظلم بر خویشتن.
در تفسیر عیاشی جابر از امام محمد باقر7 روایت کرده که در ذیل همین آیه فرموده است:
إلاصرار ان یذنب العبد ولایستغفر ولایحدّث نفسه بالتوبه فلالک الإصرار([1])
اصرار آن است که بنده گناهی انجام دهد و طلب آمرزش نکند و تصمیم بر توبه نداشته باشد.
محرمات در ظاهر و باطن قرآن
مسأله ی مهم، دوری از گناه است؛ چه گناهی که آشکار باشد و چه گناهی که پنهانی انجام شود. چه در ظاهر آیات قرآن تحریم شده باشد و چه در بطن ولایههای پنهانی آن حرام گردد، و توسّط قرآن شناسان صادق و راسخان در علوم قرآن حرمت آن اعلام شود.
گناهان انواع و اقسام گوناگونی دارد که براساس؛ انگیزه، آثار و کم و کیف، به کوچک و بزرگ، جانی و مالی و عرضی، فردی و اجتماعی، قابل جبران و جبران نشدنی و غیره قابل تقسیم است. این فراز از نامه نسبت به اصرار بر گناه که در ظاهر و باطن قرآن تحریم شده، هشدار داده است.
سرفصلهای پیام
سرفصلهای هشتمین بخش از این پیام گرانقدر عبارت است از:
1. هشدار نسبت به اصرار بر ارتکاب محرمات )گناهانی که در ظاهر و باطن قرآن تحریم شده است(.
2. محرمات الهی شامل دو بخش مهم است: الف. ترک واجبات و فرایض الهی ب. انجام محرمات الهی.
3. اوامر و نواهی الهی برای آن است که طبق آن عمل شود و بیتوجهی به آن موجب کیفر و عذاب الهی است.
4. ارزیابی انسانها فقط براساس میزان طاعت و معصیت آنها انجام میشود.
5 . دعوت همه بر جدیّت در اطاعت الهی.
6 . توجه به اینکه ترک گناهان و انجام واجبات بدون استمداد از نیروی الهی امکانپذیر نیست.
7. اطاعت خداوند عامل دستیابی به همه ی خیرات و نعمتهای اخروی است.
8 . هرکس در حال عصیان الهی بمیرد، خداوند او را به رو در آتش میافکند.
9. خداوند جز از طریق اطاعت با هیچکدام از مخلوقات خویش، فرشتگان و پیامبران و دیگران رابطه ی خاص ندارد.
10. دعوت به اطاعت پروردگار با حداکثر توان.
11. توجه به اینکه تسلیم بودن در برابر خدا همان اسلامپذیری است و بدون تسلیم مسلمانی وجود ندارد.
12. اطاعت الهی، اوج خدمت به خویشتن است.
13. هرکس به معصیت الهی اقدام کند، در بدرفتاری به خود تلاش کرده است.
14. انسان در دوراهی احسان و اسائه به خویش قرار دارد و راه سوّمی نیست.
15. بهشت پاداش احسان کنندگان به خویشتن، و جهنم کیفر بدرفتاران با خویشتن است.
16. هیچکس، از جمله فرشتگان مقرّب و پیامبران مرسل و کس دیگر، نمیتواند نقش طاعت و معصیت را بیاثر کند و کاری برای آن انجام دهد.
17. هرکس میخواهد از شفاعت شفاعتگران بهرهمند شود، باید دست نیاز به آستان الهی بردارد.
18. توجه به اینکه رضای خدا جز از طریق طاعت الهی، اطاعت پیامآور او و طاعت والیان امر الهی از خاندان محمد9 به دست نمیآید، و معصیت آنها بخشی از معصیت خداست.
19. انکار فضایل بزرگ یا کوچک آل محمد9، مانع دستیابی به رضای الهی است.
20. راه دستیابی به ایمان راستین جدیّت در طاعت خداست.
آموزهها و رهنمودهای فوق بخشی از منشور اعتقادی، رفتاری امام صادق7 برای هدایت شیعه است.
ترجمه
و اینک ترجمه کامل این بخش از نامه ی امام7:
و بپرهیزید از اینکه بر آنچه در ظاهر و باطن قرآن حرام شده اصرار کنید و حال آنکه خداوند فرموده است: )ولم یصرّوا علی ما فعلوا وهم یعلمون(([2])
منظور آن است که مؤمنان قبل از شما، وقتی یکی از واجبات کتاب الهی را فراموش میکردند؛ میدانستند که خداوند را معصیت کرده و آنگاه استغفار میکردند و دیگر آگاهانه بر کار خویش اصرار نمیکردند.
و بدانید که خداوند امر و نهی صادر فرموده که اوامرش اطاعت و نواهی او ترک گردد. هرکس دستور او را پیروی کند؛ از او اطاعت کرده، و تمام خیرات نزد او را دریافته است و هر کس نواهی او را نپذیرد؛ او را عصیان کرده، و اگر در حال معصیت بمیرد، خداوند او را به رو در آتش میافکند.
و بدانید که بین خدا و هیچکدام از آفریدگانش چه فرشتهای مقرب و چه پیامبری مرسل و چه غیر آن جز طاعت الهی میزان نیست. پس در فرمانبری از او کوشا باشید، اگر میخواهید به راستی مؤمن باشید. ولاقوة الاّ بالله.
و فرمود: بر شما باد به فرمانپذیری از پروردگارتان، هرچه بتوانید. خداوند پروردگار و صاحب شماست و بدانید که اسلام همان تسلیم است و تسلیم همان اسلام. هرکس تسلیم خدا باشد اسلام آورده و هر کس تسلیم او نشود، مسلمان نیست.
هرکس میخواهد نهایت احسان و نیکی را به خودداشته باشد؛ پس خدا را اطاعت کند که نهایت نیکی به خویش است.
و هشدار که معاصی الهی را مرتکب نشوید که هرکس معاصی را کوچک شمرده و انجام دهد، در حق خویش نهایت بدی را کرده است. و در میان احسان و اسائه هم جایگاهی نیست.
بهشت برای احسان کنندگان است و جهنم برای اهل اسائه و بدی.
پس به فرمان خدا رفتار کنید و از معاصی او دوری گزینید. و بدانید که هیچ کس به جای شما در برابر خدا پاسخگو نخواهد بود، نه فرشتهای مقرب و نه پیامبری مرسل و نه دیگران.
هرکس خوش دارد که شفاعت شفیعان نزد خدا او را سود بخشد، باید از خدا بخواهد تا از او راضی شود. و بدانید که احدی از بندگان او به رضای الهی نمیرسند مگر از طریق اطاعت و فرمانپذیری و قبول اوامر خدا و رسول و حاکمان منصوب او از خاندان محمد9.
و نافرمانی از آنها )آل محمد9 ( نافرمانی خداست و هیچ فضیلتی از آنها نباید انکار شود نه بزرگ و نه کوچک.
پینوشت:
[1]. محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج 6 ، ص 32 و 36.
[2]. تا این عبارت از پیام تاریخی امام در نقل قاسمبن ربیع وجود دارد و عبارات بعدی این پیام که شامل چهاربخش آخر پیام است، در گزارشی حفص و اسماعیل از این پیام آمده است.
پایان این بخش از نامه تاریخی امام7، جمله ی ولم ینکر لهم فضلاً عظم ولاصغر است.
اصرار بر گناه
منظور از "اصرار بر گناه"، تکرار و تداوم گناه است که چهاربار در قرآن کریم به کار رفته است. در آیات: 7، نوح ؛ 8 ، جاثیه ؛ 135، آل عمران و 46، واقعه.
گناهان و خلافها در کل قوانین جهان از نظر آثار روانی و اجتماعی براساس آگاهانه بودن و ندانسته انجام شدن و مرتبه اوّل بودن یا تکراری انجام شدن تفکیک میشود و کیفر متناسب آن را پیدا میکند. قرآن کریم برخی گناهان را با شرایطی، قابل بخشش میداند. شرط بخشودن گناه، در آیه ی مبارکه 135 سوره آلعمران چنین آمده است:
1. توجه به خدا 2. استغفار 3. عدم اصرار آگاهانه.
گناهان بزرگ و کوچک پس از توبه و براساس شرایط سهگانه ی فوق قابل مغفرت است، چه اقدامی بسیار زشت با زیانهای اجتماعی باشد و چه کاری در حد ظلم بر خویشتن.
در تفسیر عیاشی جابر از امام محمد باقر7 روایت کرده که در ذیل همین آیه فرموده است:
إلاصرار ان یذنب العبد ولایستغفر ولایحدّث نفسه بالتوبه فلالک الإصرار([1])
اصرار آن است که بنده گناهی انجام دهد و طلب آمرزش نکند و تصمیم بر توبه نداشته باشد.
محرمات در ظاهر و باطن قرآن
مسأله ی مهم، دوری از گناه است؛ چه گناهی که آشکار باشد و چه گناهی که پنهانی انجام شود. چه در ظاهر آیات قرآن تحریم شده باشد و چه در بطن ولایههای پنهانی آن حرام گردد، و توسّط قرآن شناسان صادق و راسخان در علوم قرآن حرمت آن اعلام شود.
گناهان انواع و اقسام گوناگونی دارد که براساس؛ انگیزه، آثار و کم و کیف، به کوچک و بزرگ، جانی و مالی و عرضی، فردی و اجتماعی، قابل جبران و جبران نشدنی و غیره قابل تقسیم است. این فراز از نامه نسبت به اصرار بر گناه که در ظاهر و باطن قرآن تحریم شده، هشدار داده است.
سرفصلهای پیام
سرفصلهای هشتمین بخش از این پیام گرانقدر عبارت است از:
1. هشدار نسبت به اصرار بر ارتکاب محرمات )گناهانی که در ظاهر و باطن قرآن تحریم شده است(.
2. محرمات الهی شامل دو بخش مهم است: الف. ترک واجبات و فرایض الهی ب. انجام محرمات الهی.
3. اوامر و نواهی الهی برای آن است که طبق آن عمل شود و بیتوجهی به آن موجب کیفر و عذاب الهی است.
4. ارزیابی انسانها فقط براساس میزان طاعت و معصیت آنها انجام میشود.
5 . دعوت همه بر جدیّت در اطاعت الهی.
6 . توجه به اینکه ترک گناهان و انجام واجبات بدون استمداد از نیروی الهی امکانپذیر نیست.
7. اطاعت خداوند عامل دستیابی به همه ی خیرات و نعمتهای اخروی است.
8 . هرکس در حال عصیان الهی بمیرد، خداوند او را به رو در آتش میافکند.
9. خداوند جز از طریق اطاعت با هیچکدام از مخلوقات خویش، فرشتگان و پیامبران و دیگران رابطه ی خاص ندارد.
10. دعوت به اطاعت پروردگار با حداکثر توان.
11. توجه به اینکه تسلیم بودن در برابر خدا همان اسلامپذیری است و بدون تسلیم مسلمانی وجود ندارد.
12. اطاعت الهی، اوج خدمت به خویشتن است.
13. هرکس به معصیت الهی اقدام کند، در بدرفتاری به خود تلاش کرده است.
14. انسان در دوراهی احسان و اسائه به خویش قرار دارد و راه سوّمی نیست.
15. بهشت پاداش احسان کنندگان به خویشتن، و جهنم کیفر بدرفتاران با خویشتن است.
16. هیچکس، از جمله فرشتگان مقرّب و پیامبران مرسل و کس دیگر، نمیتواند نقش طاعت و معصیت را بیاثر کند و کاری برای آن انجام دهد.
17. هرکس میخواهد از شفاعت شفاعتگران بهرهمند شود، باید دست نیاز به آستان الهی بردارد.
18. توجه به اینکه رضای خدا جز از طریق طاعت الهی، اطاعت پیامآور او و طاعت والیان امر الهی از خاندان محمد9 به دست نمیآید، و معصیت آنها بخشی از معصیت خداست.
19. انکار فضایل بزرگ یا کوچک آل محمد9، مانع دستیابی به رضای الهی است.
20. راه دستیابی به ایمان راستین جدیّت در طاعت خداست.
آموزهها و رهنمودهای فوق بخشی از منشور اعتقادی، رفتاری امام صادق7 برای هدایت شیعه است.
ترجمه
و اینک ترجمه کامل این بخش از نامه ی امام7:
و بپرهیزید از اینکه بر آنچه در ظاهر و باطن قرآن حرام شده اصرار کنید و حال آنکه خداوند فرموده است: )ولم یصرّوا علی ما فعلوا وهم یعلمون(([2])
منظور آن است که مؤمنان قبل از شما، وقتی یکی از واجبات کتاب الهی را فراموش میکردند؛ میدانستند که خداوند را معصیت کرده و آنگاه استغفار میکردند و دیگر آگاهانه بر کار خویش اصرار نمیکردند.
و بدانید که خداوند امر و نهی صادر فرموده که اوامرش اطاعت و نواهی او ترک گردد. هرکس دستور او را پیروی کند؛ از او اطاعت کرده، و تمام خیرات نزد او را دریافته است و هر کس نواهی او را نپذیرد؛ او را عصیان کرده، و اگر در حال معصیت بمیرد، خداوند او را به رو در آتش میافکند.
و بدانید که بین خدا و هیچکدام از آفریدگانش چه فرشتهای مقرب و چه پیامبری مرسل و چه غیر آن جز طاعت الهی میزان نیست. پس در فرمانبری از او کوشا باشید، اگر میخواهید به راستی مؤمن باشید. ولاقوة الاّ بالله.
و فرمود: بر شما باد به فرمانپذیری از پروردگارتان، هرچه بتوانید. خداوند پروردگار و صاحب شماست و بدانید که اسلام همان تسلیم است و تسلیم همان اسلام. هرکس تسلیم خدا باشد اسلام آورده و هر کس تسلیم او نشود، مسلمان نیست.
هرکس میخواهد نهایت احسان و نیکی را به خودداشته باشد؛ پس خدا را اطاعت کند که نهایت نیکی به خویش است.
و هشدار که معاصی الهی را مرتکب نشوید که هرکس معاصی را کوچک شمرده و انجام دهد، در حق خویش نهایت بدی را کرده است. و در میان احسان و اسائه هم جایگاهی نیست.
بهشت برای احسان کنندگان است و جهنم برای اهل اسائه و بدی.
پس به فرمان خدا رفتار کنید و از معاصی او دوری گزینید. و بدانید که هیچ کس به جای شما در برابر خدا پاسخگو نخواهد بود، نه فرشتهای مقرب و نه پیامبری مرسل و نه دیگران.
هرکس خوش دارد که شفاعت شفیعان نزد خدا او را سود بخشد، باید از خدا بخواهد تا از او راضی شود. و بدانید که احدی از بندگان او به رضای الهی نمیرسند مگر از طریق اطاعت و فرمانپذیری و قبول اوامر خدا و رسول و حاکمان منصوب او از خاندان محمد9.
و نافرمانی از آنها )آل محمد9 ( نافرمانی خداست و هیچ فضیلتی از آنها نباید انکار شود نه بزرگ و نه کوچک.
پینوشت:
[1]. محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، ج 6 ، ص 32 و 36.
[2]. تا این عبارت از پیام تاریخی امام در نقل قاسمبن ربیع وجود دارد و عبارات بعدی این پیام که شامل چهاربخش آخر پیام است، در گزارشی حفص و اسماعیل از این پیام آمده است.