"پیام تاریخی امام صادق7 بخش هفتم"
آرشیو
چکیده
متن
بخش هفتم از نامهی تاریخی امام با عبارت >اتقواالله ایتها العصابة وان استطعتم ان لایکون منکم محرجٌ للامام...< آغاز میشود و با جملهی >وهو من المؤمنین حقّاً< پایان مییابد.
این بخش از پیام آن بزرگوار حاوی رهنمودها و آموزههایی, بدین شرح است:
1. دعوت شیعیان به تقوا در رفتار با امامان و رهبری
2. یادآوری اینکه شیعه یک تشکل و حزب منسجم است.
3. مشکل صالحان شیعه مشکل امام است.
4. سعایت, سخنچینی و نمامّی در مورد شیعیان >مشکل آفرین< برای امام است.
5 . شایستگان شیعه سه ویژگی دارند؛ الف. برتری امام را نسبت به هم پذیرفتهاند ب. در انجام وظیفه نسبت به حق امام صبور و مقاوماند ج. نسبت به حرمت امام عارفاند.
6 . گاهی امام مجبور میشود صالحان شیعه را با همهی شایستگیهای فوق لعن کند.
7. آنجا که لعن از روی تقیّه صادر شود, برای شیعیان >رحمت الهی< خواهد بود و لعنت خدا و رسول و ملائکه شامل دشمنان امام خواهد شد.
8 . اینکه امامان گاهی پیروان شایستهی خویش را به >دلایلی< لعن کنند, گاهی در سیرهی انبیا و اولیای قبل هم وجود داشته است.
9. مؤمنان راستین باید ولایت خدا, رسول خدا و مؤمنان را بپذیرند, و نزد خدا از دشمنان آنان اعلام برائت کند.
10. مؤمنان راستین باید به فضایل امامان عقیده داشته باشد و آن را انکار نکنند, چون هیچکس حتی فرشتگان مقرّب و پیامبران مرسل و دیگران به اوج فضیلت آنان نمیرسند.
11. پیروان راستین ائمه:, مشمول نعمتهای الهی و همراه با پیامبران و صدّیقان و شهیدان و صالحان هستند تا چه رسد به خود امامان:.
12. هرکس میخواهد ایمان کامل داشته باشد؛ باید طبق شرایطی که از مؤمنان عهد گرفته, عمل کند.
13. شرایط ایمان کامل عبارتاند از:
ولایت الهی, ولایت نبوی9, ولایت ائمه مؤمنین:, اقامهی نماز, پرداخت زکات, قرض دادن به خداوند به عنوان قرض الحسنه, دوری از فواحش آشکار و پنهان که شامل همهی محرّمات الهی است.
14. هرکس بین خود و خدا این تکالیف الهی را بپذیرد و به خود اجازهی ترک هیچ کدام از وظایف ندهد؛ در شمار >حزب پیروز الهی< است که مؤمنان حقیقی هستند.
چند نکته:
1. تقوا, فقط در اعمال و رفتار فردی انسان در برابرخداوند نیست, بلکه در وظایف فرد و امام و رهبر جامعهی اسلامی هم باید مورد توجه باشد.
2. نه تنها خود ما نباید امام را با تنگنا و فشار روحی مواجه سازیم, بلکه باید سعی کنیم در بین شیعه عاملان این مشکلات و دشواریها برای امام, پدید نیایند.
3. فشار روحی بر امام آن است که مجبور شود, پیروان شایسته را با همهی خوبیها, لعن کند, البته این کار برای حفظ جان آنان, رهایی دیگر مؤمنان, و یا حفظ مکتب و امکان خدمت خود امام به وجود میآید. نمونههای این گونه لعن در مورد زرارة بن اعین از اصحاب امام صادق7 اتفاق افتاده است که حضرت فرمودهاند: >إنی إنما أعیبک دفاعاً منّی عنک لأنک رجل اشتهرت بنا و بمیلک الینا؛([1]) حضرت او را تشبیه به کشتی کردند که حضرت خضر آن را سوراخ کرد تا پادشاه غاصب آن را مصادره نکند. <
ترجمه:
و فرمود: ای گروه متشکّل, تقوای الهی پیشه کنید و اگر بتوانید, در میان شما مشکلآفرین برای امام نباشد و به راستی مشکلآفرین برای امام کسی است که نسبت به پیروان صالح امام که فضیلت او را باور دارند, در ادای حق امام کوشا و استوارترند و حرمت او را میشناسند, نسبت به آنان سخن چینی و سعایت میکنند, و بدانید! هرکس در این جایگاه قرار گیرد, فشار آفرین بر امام است و امام مجبور میشود که پیروان صالح خویش را لعن کند, آنها که فضایل او را باور دارند, در پرداخت حق امام صبورند, نسبت به احترام امام آشنایند.
وقتی امام به دلیل فشار دشمنان اینگونه شیعیان را لعن کند, لعنت او بر آنان رحمت الهی خواهد بود. و لعن خدا و فرشتگان و پیامبرش بر دشمنان فرود خواهد آمد.
ای گروه سازمان یافته, بدانید! این روش در صالحان قبلی هم از سوی خداوند به اجرا درآمده است.
و فرمود: هرکس خوش دارد خدا را دیدار کند و مؤمن راستین باشد, باید ولایت الهی, نبوی و مؤمنان را بپذیرد و از دشمنان آنان برائت جوید. و فضایل امامان را که برایش نقل میشود, پذیرا باشد.
زیرا به فضایل آنان هیچ فرشتهی مقرب و پیامبر مرسل و دیگری نرسد. آیا نشنیدهاید, آنچه خداوند از فضیلت پیروان امامان هدایتگر که مؤمنان حقیقی هستند, نقل فرموده است:
)فأولئک مع الّذین أنعم الله علیهم مّن النبییّن والصدّیقین والشّهدآﺀ والصّالحین و حسن أولئک رفیقاً(([2])
این یک گونه از برتریهای پیروان امامان: است تا چه رسد به خود آنان و فضایل آنان و هرکس شاد میشود که خدای ایمانش را کامل سازد تا مؤمن حقیقی باشد, باید به تعهداتی که خداوند بر مؤمنان شرط کرده وفادار باشد, زیرا او از مؤمنین پیمان گرفته که همراه با ولایت خودش, ولایت رسولش و ولایت مؤمنان راستین, نماز را اقامه کنند, زکات را بپردازند, و قرض الحسنه به خداوند بدهند, و از کارهای زشت, پیدا و پنهانش دوری کنند و هیچ چیز از محرمات نیست؛ مگر در این عبارت >ما ظهر منها و ما بطن< قرار دارد.
هرکس بین خود و خدا خالصانه این امور را بپذیرد و به خود اجازهی ترک وظایف ندهد, او نزد خداوند در شمار حزب پیروز اوست و آنان مؤمنان راستیناند.
پینوشت:
[1]. سفینة البحار, ج 3, ص 460.
[2]. نساﺀ ﴿4﴾ : 69 .
این بخش از پیام آن بزرگوار حاوی رهنمودها و آموزههایی, بدین شرح است:
1. دعوت شیعیان به تقوا در رفتار با امامان و رهبری
2. یادآوری اینکه شیعه یک تشکل و حزب منسجم است.
3. مشکل صالحان شیعه مشکل امام است.
4. سعایت, سخنچینی و نمامّی در مورد شیعیان >مشکل آفرین< برای امام است.
5 . شایستگان شیعه سه ویژگی دارند؛ الف. برتری امام را نسبت به هم پذیرفتهاند ب. در انجام وظیفه نسبت به حق امام صبور و مقاوماند ج. نسبت به حرمت امام عارفاند.
6 . گاهی امام مجبور میشود صالحان شیعه را با همهی شایستگیهای فوق لعن کند.
7. آنجا که لعن از روی تقیّه صادر شود, برای شیعیان >رحمت الهی< خواهد بود و لعنت خدا و رسول و ملائکه شامل دشمنان امام خواهد شد.
8 . اینکه امامان گاهی پیروان شایستهی خویش را به >دلایلی< لعن کنند, گاهی در سیرهی انبیا و اولیای قبل هم وجود داشته است.
9. مؤمنان راستین باید ولایت خدا, رسول خدا و مؤمنان را بپذیرند, و نزد خدا از دشمنان آنان اعلام برائت کند.
10. مؤمنان راستین باید به فضایل امامان عقیده داشته باشد و آن را انکار نکنند, چون هیچکس حتی فرشتگان مقرّب و پیامبران مرسل و دیگران به اوج فضیلت آنان نمیرسند.
11. پیروان راستین ائمه:, مشمول نعمتهای الهی و همراه با پیامبران و صدّیقان و شهیدان و صالحان هستند تا چه رسد به خود امامان:.
12. هرکس میخواهد ایمان کامل داشته باشد؛ باید طبق شرایطی که از مؤمنان عهد گرفته, عمل کند.
13. شرایط ایمان کامل عبارتاند از:
ولایت الهی, ولایت نبوی9, ولایت ائمه مؤمنین:, اقامهی نماز, پرداخت زکات, قرض دادن به خداوند به عنوان قرض الحسنه, دوری از فواحش آشکار و پنهان که شامل همهی محرّمات الهی است.
14. هرکس بین خود و خدا این تکالیف الهی را بپذیرد و به خود اجازهی ترک هیچ کدام از وظایف ندهد؛ در شمار >حزب پیروز الهی< است که مؤمنان حقیقی هستند.
چند نکته:
1. تقوا, فقط در اعمال و رفتار فردی انسان در برابرخداوند نیست, بلکه در وظایف فرد و امام و رهبر جامعهی اسلامی هم باید مورد توجه باشد.
2. نه تنها خود ما نباید امام را با تنگنا و فشار روحی مواجه سازیم, بلکه باید سعی کنیم در بین شیعه عاملان این مشکلات و دشواریها برای امام, پدید نیایند.
3. فشار روحی بر امام آن است که مجبور شود, پیروان شایسته را با همهی خوبیها, لعن کند, البته این کار برای حفظ جان آنان, رهایی دیگر مؤمنان, و یا حفظ مکتب و امکان خدمت خود امام به وجود میآید. نمونههای این گونه لعن در مورد زرارة بن اعین از اصحاب امام صادق7 اتفاق افتاده است که حضرت فرمودهاند: >إنی إنما أعیبک دفاعاً منّی عنک لأنک رجل اشتهرت بنا و بمیلک الینا؛([1]) حضرت او را تشبیه به کشتی کردند که حضرت خضر آن را سوراخ کرد تا پادشاه غاصب آن را مصادره نکند. <
ترجمه:
و فرمود: ای گروه متشکّل, تقوای الهی پیشه کنید و اگر بتوانید, در میان شما مشکلآفرین برای امام نباشد و به راستی مشکلآفرین برای امام کسی است که نسبت به پیروان صالح امام که فضیلت او را باور دارند, در ادای حق امام کوشا و استوارترند و حرمت او را میشناسند, نسبت به آنان سخن چینی و سعایت میکنند, و بدانید! هرکس در این جایگاه قرار گیرد, فشار آفرین بر امام است و امام مجبور میشود که پیروان صالح خویش را لعن کند, آنها که فضایل او را باور دارند, در پرداخت حق امام صبورند, نسبت به احترام امام آشنایند.
وقتی امام به دلیل فشار دشمنان اینگونه شیعیان را لعن کند, لعنت او بر آنان رحمت الهی خواهد بود. و لعن خدا و فرشتگان و پیامبرش بر دشمنان فرود خواهد آمد.
ای گروه سازمان یافته, بدانید! این روش در صالحان قبلی هم از سوی خداوند به اجرا درآمده است.
و فرمود: هرکس خوش دارد خدا را دیدار کند و مؤمن راستین باشد, باید ولایت الهی, نبوی و مؤمنان را بپذیرد و از دشمنان آنان برائت جوید. و فضایل امامان را که برایش نقل میشود, پذیرا باشد.
زیرا به فضایل آنان هیچ فرشتهی مقرب و پیامبر مرسل و دیگری نرسد. آیا نشنیدهاید, آنچه خداوند از فضیلت پیروان امامان هدایتگر که مؤمنان حقیقی هستند, نقل فرموده است:
)فأولئک مع الّذین أنعم الله علیهم مّن النبییّن والصدّیقین والشّهدآﺀ والصّالحین و حسن أولئک رفیقاً(([2])
این یک گونه از برتریهای پیروان امامان: است تا چه رسد به خود آنان و فضایل آنان و هرکس شاد میشود که خدای ایمانش را کامل سازد تا مؤمن حقیقی باشد, باید به تعهداتی که خداوند بر مؤمنان شرط کرده وفادار باشد, زیرا او از مؤمنین پیمان گرفته که همراه با ولایت خودش, ولایت رسولش و ولایت مؤمنان راستین, نماز را اقامه کنند, زکات را بپردازند, و قرض الحسنه به خداوند بدهند, و از کارهای زشت, پیدا و پنهانش دوری کنند و هیچ چیز از محرمات نیست؛ مگر در این عبارت >ما ظهر منها و ما بطن< قرار دارد.
هرکس بین خود و خدا خالصانه این امور را بپذیرد و به خود اجازهی ترک وظایف ندهد, او نزد خداوند در شمار حزب پیروز اوست و آنان مؤمنان راستیناند.
پینوشت:
[1]. سفینة البحار, ج 3, ص 460.
[2]. نساﺀ ﴿4﴾ : 69 .