برفراز نیاز آداب دعا
آرشیو
چکیده
متن
در شمارههای پیشین اشاره شد که همهی موجودات به تناسب استعداد و فراخور حال خود از عطایای الهی بهرهمند میشوند و هیچ موجودی از سفرهی رحمت و کرامت بینصیب نمیماند «هر کس خواهان دنیای زودگذر باشد به زودی هرکه را خواهیم از آن میدهیم, آنگاه جهنم را که برایش مقرر داشتهایم, خوار و درمانده خواهد چشید. و هرکس خواهان آخرت باشد و کوشش تمام برای آن نموده و مؤمن باشد, تلاشش مورد سپاس و قدرشناسی واقع خواهد شد. هر دوی اینان و آنان را از عطای پروردگارت مدد رسانیم و عطای پروردگارت را منع و مرزی در کار نباشد»([1]) ای تو را با هر کسی کاری دگر.
عدهای با زبان استعداد نیازهای خود را بازگو مینمایند و عدهای نیز با زبان حال راز درون ابراز مینمایند و گروهی دیگر با زبان سر به آداب عبودیت میپردازند و در استجابت این دعاها, خواستههای استعدادی بر همه مقدم است, زیرا خدای متعال در آن مقام آنچه را که اصلح به حال کل نظام است؛ عطا میکند, نه آنچه را که مصلحت یک فرد اقتضا کند. و پس از زبان استعداد, زبان حال مقدم بر زبان مقال است و بسیار کم اتفاق افتد که خواستههای زبانی بیهمراهی حال و استعداد به استجابت رسد. به همین خاطر آشنایان راه برای تحصیل این ارتباط, آداب بسیاری توصیه نمودهاند, باشد که با نگارش برخی از آن آداب بر این صفحات سپید, لوح صافی دل نیز نقش پذیرد و برای دریافت عطایای جمال نامتناهی قابلیت یابد.
آداب دعا:
یک: زمینه سازی برای دعا؛
ایجاد آمادگی روحی و بستر سازی معنوی ازآداب بسیارضروری دعا میباشد که اتفاقاً عنایت کمتری به آن میگردد. این مقدمات را میتوان در دو بعد سلبی و ایجابی دستهبندی نمود. بخشی برای تطهیر دل و جان و بخش دیگر برای فضاسازی روح و روان.
الف: طهارت روح (مقدمات سلبی)
1 . دوری از ریا و خودنمایی؛
ریا دشمن نیکیها و نابودکنندهی سرمایهها و آفت هر کمال است. جو فروشی و گندم نمایی دربارگاه صدق و حق نه تنها خریداری ندارد, بلکه انسان را مورد خشم و نفرت نیز قرار میدهد. اگر انسان به انگیزهی ریا رو به دعا آورده است؛ بهتر است آن را رها کند و اگر در کنار نیت الهی و یا در میانهی راه گرفتار این آفت عمل سوز گردید, تلاش در درمان آن نماید. زیرا شیطان وقتی که نتوانست مانع عبادت واطاعتانسان شود, تصمیم میگیرد تا از راه وسوسه و فکر او را از اطاعت منصرف نماید.
2. دوری از گناه و نافرمانی؛
دعا برترین عبادت و بلکه مغز عبادت است «افضل العبادة الدّعاء _ الدّعاء مخّ العبادة»([2]) و مسیر دعا و اطاعت حق از راه گناه و معصیت او دور و با آن در تضاد است. نمیتوان هم به دعا برخاست و هم هوس گناه در سر داشت. فقهای بزرگوار سخنی به قاعده دارند که: نهی در عبادات موجب فساد است. یعنی نمیتوان از راه حرام و با فعل حرام, عبادت خدا نمود.
3. پرهیز از عجب و خودپسندی؛
روحیهای که گرفتار است و خود را بالاتر از حد تقصیر و نقص میشمرد و عبادتهای اندک خود را بزرگ و بسیار میپندارد و با زبان دل؛ خود را طلبکار و صاحب حق میداند و استجابت دعاهایش را کمترین حقی میشمرد که باید از سوی خداوند ادا شود, چنین روحیهای با دعا و نیازمندی ناسازگار است و خود را از حق تعالی و تفضلات او مستغنی میداند.
4 . ترک لقمهی حرام؛
در حدیث قدسیخدای متعال میفرماید: «از تو درخواست و از من اجابت آن. زیرا دعای هیچ درخواست کنندهای از من دور نمیماند, مگر دعای حرام خوار.» ([3]) و پیامبر میفرماید: «هر که دوست دارد دعایش مستجاب شود, کسب وکارو خوراکش را پاکیزه نماید.» ([4]) و بهکسیکه میگفت: دوست دارم دعایم به اجابت برسد, فرمود: «خوراکت را پاکیزه نما و لقمهی حرام نخور.» ([5]) و در خطابات خداوند به حضرت عیسی7 آمده است که به مردم بگو: «ناخن خود را از کسب حرام کوتاه کنید ـ به مال مردم چنگ میندازید ـ و گوشهای خود را از شنیدن ناسزا و دشنام کر نمایید و دل به من بسپارید ... و جز با چشمانی شرم آگین و دلهایی پاک و دستانی نیالوده به خانهی من پای مگذارید.» به آنان بگو: «من دعای کسی را که حق یکی از مخلوقاتم بر عهدهی او باشد, استجابت نمیکنم.» ([6])
5 . پرهیز از خواستههای نامشروع؛
حضرت امیرالمؤمنین7 میفرماید: «ای دعا کننده! آنچه نشدنی است و آنچه که حلال نیست, درخواست مکن.» ([7]) برخی از مفسران در تفسیر جملهی: إن اللّه لایُحبّ المعتَدین, که پس از فرمان: )اُدعوا ربّکم تضرُّعاً وخفیَةً(([8]) آمده است, گفته اند: به معنای آن است که دعا کننده نباید از حد خارج شده, خواستهای فراتر از مقام خود را بطلبد و یا انتظار آن را داشته باشد که خداوند به خاطر او تمامی قوانین تکوینی و تشریعی خود را باطل نماید و درهم بریزد. خواستههای حرام و بیادبانه و نفرین علیه اقوام و خویشان و درخواستهایی چون فرشته شدن و به آسمان پر کشیدن و یا ... به اجابت نخواهد رسید.
ب. جلای دل (مقدمات ایجابی)
1. تحصیل طهارت شرعی تاحد امکان؛
همچون وضو و غسل و تیمم و آراستگی ظاهر و پوشش پاک و مناسب و استفاده از عطر و آرایش, زمینه و قرینهای برطهارت وصفای دل میگردد. عارف شبستری میگوید:
موانع چون در این عالم چهار است
طهارت کردن از وی هم چهار است
نخستین, پاکی از احداث و انجاس دوم از معصیت وز شرّ وسواس
سیم پاکی ز اخلاق ذمیمه است
که با او آدمی همچون بهیمه است
چهارم پاکی سرّ است از غیر که اینجا منتهی میگرددش سیر
هر آن کو کرد حاصل این طهارات شود بیشک سزاوار مناجات
2 . حفظ ادب در رفتار و گفتار؛
زبان دعا زبان ادب و نیاز و درماندگی و زبان بندهی مستمند بر درگاه خداوند غنیّ و حکیم و قدرتمند است. نه جرأت داد و فریاد دارد و نه در بند سجع و قافیه پردازی است. او با آرامش و آرامی و حیا و فروتنی و آهنگی پر از نیاز و با سوزو گداز خواستههای خود را میشمرد. تکلف و تصنّع و قافیه پردازی در مقامی است که انسان در بند تظاهر و خودنمایی باشد. پیامبر گرامی اسلام میفرماید: «سه خصلت در انسان باعث زیادتی خیر میگردد: فروتنی باعث سربلندی و عظمت, بندگی و ذلت در برابر خداوند باعث افزایش عزت و عفت نفس باعث افزایش بینیازی میگردد.»([9])
3. انتخاب زمان مناسب؛
گرچه برای افاضهی تفضلات الهی و عطایای آسمانی هیچ لحظهای با لحظهی دیگر فرق ندارد, امّا برخی از ساعات و دقایق و روزها برای بندگان یادآور خاطرات و حوادث و تجلیاتی است که در آمادگی و تلطیف روح آنان تأثیر به سزا دارد. به همین منظور در بعضی احادیث آمده است که حضرت یعقوب استغفار برای فرزندانش را به شب جمعه مؤکول نمود و تأکید احادیث بر دعای شبهای قدر و نیمهی شعبان و عید فطر و قربان و روز عرفه و نیز به هنگام ریزش باران و ورزش باد و زوال ظهر و غروب خورشید و چکیدن اولین قطره از خون شهید و همچنین پس از طلوع فجر تا طلوع خورشید, برای آن است که در این لحظات درهای آسمان و بهشت به روی بندگان باز است. ([10])
4 . گزینش مکان مناسب؛
مکانها نیز به دلیل ارتباطی که با برخی حوادث و اشخاص یافتهاند, امتیاز و تشخص مییابند و به همین سبب دعا در بعضی از مکانها با بعض دیگر تفاوت دارد. امام صادق7 بیمار شد و شخصی را مأمور نمود تا به کربلا رفته و در کنار مرقد حضرت سیدالشهدا برای او شفا بخواهد. به آن حضرت گفتند: تو خود امام مفترض الطاعه هستی همچون او, پس در این چه سرّی است؟ فرمود: «بلی چنین است ولی مگر نمیدانی که بقعههایی را خداوند برای استجابت دعاها معین نموده است؟!»([11]) _ مانند سرزمین عرفات و منطقهی حرم در مکه _
حضرت امام رضا7 میفرماید: «کسی براین کوهها دعایی نمیکند؛ مگر اینکه به اجابت میرسد, برای مؤمنان در آخرت و برای دیگران در دنیا.» ([12])
5 . غنیمت شماری بعضی از حالات؛
همچون رو به قبله ایستادن. گرچه انسان مؤمن به هر سو که روی بگرداند, رو به خدا است «أینما تولّوا فثمّ وجه الله» اما جاذبهی کعبه و مرکزیت آن در روی زمین محاذات آن با عرش الهی و نشانهای که از ابراهیم خلیل الرحمن و پدر معنوی موحدان و مسلمانان دارد, _ و صدها خاطرهی دیگر _ در جلای دل و روح و ایجاد فضای روحانی تأثیر به سزا دارد. بر همین مبنا پیامبر گرامی9 فرموده است: «در پی هر نماز واجب یک دعای مستجاب برای نماز خوان منظور میگردد.» و دیگر ائمه معصومین: میفرمودند: «وقتی صدقه میدهید, درخواست کنید تا شخص نیازمند برای شما دعا کند, زیرا دعای او در حق شما مستجاب میشود.»
و نیز دعای حاجی و رزمندهای که در راه خدا به سفر رفته است برای کسانی که به خانه و کاشانهی آنان رسیدگی مینماید و دعای بیمار در حق عیادت کنندگان و دعای روزهدار و به ویژه دعای مظلوم و ستمدیده و دعای پدر و مادر که از شمشیر برندهتر است و تا فراز آسمان بالا میرود. ([13]) استجابت دعا در این گونه حالات و از این گونه افراد به دلیل آن است که انسان در این حالات احساس قرب الهی مینماید و خود را در محضر او مضطر میبیند که اضطرار عین عبودیت است.
ادامه دارد...
ریا دشمن نیکیها و نابودکنندهی سرمایهها و آفت هر کمال است.
نمیتوان هم به دعا برخاست و هم هوس گناه در سر داشت.
دعای هیچ درخواست کنندهای از من دور نمیماند, مگر دعای حرام خوار.
پیامبر گرامی اسلام میفرماید: «سه خصلت در انسان باعث زیادتی خیر میگردد: فروتنی باعث سربلندی و عظمت, بندگی و ذلت در برابر خداوند باعث افزایش عزت و عفت نفس باعث افزایش بینیازی میگردد.
پینوشت:
[1]. اسراء (17) : 20 _ 18.
[2] . عدة الداعی, ابن فهد حلی, قم: موسسهی المعارف الاسلامیه, ص 50 و 51.
[3] . همان, ص 171.
[4] . همان, ص 172.
[5] . همان.
[6] . همان, ص 172 و 173.
[7] . همان, ص 6 18 .
[8] . اعراف (7) : 55 .
[9] . عدة الداعی, ص 210.
[10] . همان, ص 57 و 58 .
[11] . همان, ص 69 .
[12] . همان, ص 68 .
[13] . ر.ک؛ عدة الداعی, ص 79, 81 , 152, 64 .
عدهای با زبان استعداد نیازهای خود را بازگو مینمایند و عدهای نیز با زبان حال راز درون ابراز مینمایند و گروهی دیگر با زبان سر به آداب عبودیت میپردازند و در استجابت این دعاها, خواستههای استعدادی بر همه مقدم است, زیرا خدای متعال در آن مقام آنچه را که اصلح به حال کل نظام است؛ عطا میکند, نه آنچه را که مصلحت یک فرد اقتضا کند. و پس از زبان استعداد, زبان حال مقدم بر زبان مقال است و بسیار کم اتفاق افتد که خواستههای زبانی بیهمراهی حال و استعداد به استجابت رسد. به همین خاطر آشنایان راه برای تحصیل این ارتباط, آداب بسیاری توصیه نمودهاند, باشد که با نگارش برخی از آن آداب بر این صفحات سپید, لوح صافی دل نیز نقش پذیرد و برای دریافت عطایای جمال نامتناهی قابلیت یابد.
آداب دعا:
یک: زمینه سازی برای دعا؛
ایجاد آمادگی روحی و بستر سازی معنوی ازآداب بسیارضروری دعا میباشد که اتفاقاً عنایت کمتری به آن میگردد. این مقدمات را میتوان در دو بعد سلبی و ایجابی دستهبندی نمود. بخشی برای تطهیر دل و جان و بخش دیگر برای فضاسازی روح و روان.
الف: طهارت روح (مقدمات سلبی)
1 . دوری از ریا و خودنمایی؛
ریا دشمن نیکیها و نابودکنندهی سرمایهها و آفت هر کمال است. جو فروشی و گندم نمایی دربارگاه صدق و حق نه تنها خریداری ندارد, بلکه انسان را مورد خشم و نفرت نیز قرار میدهد. اگر انسان به انگیزهی ریا رو به دعا آورده است؛ بهتر است آن را رها کند و اگر در کنار نیت الهی و یا در میانهی راه گرفتار این آفت عمل سوز گردید, تلاش در درمان آن نماید. زیرا شیطان وقتی که نتوانست مانع عبادت واطاعتانسان شود, تصمیم میگیرد تا از راه وسوسه و فکر او را از اطاعت منصرف نماید.
2. دوری از گناه و نافرمانی؛
دعا برترین عبادت و بلکه مغز عبادت است «افضل العبادة الدّعاء _ الدّعاء مخّ العبادة»([2]) و مسیر دعا و اطاعت حق از راه گناه و معصیت او دور و با آن در تضاد است. نمیتوان هم به دعا برخاست و هم هوس گناه در سر داشت. فقهای بزرگوار سخنی به قاعده دارند که: نهی در عبادات موجب فساد است. یعنی نمیتوان از راه حرام و با فعل حرام, عبادت خدا نمود.
3. پرهیز از عجب و خودپسندی؛
روحیهای که گرفتار است و خود را بالاتر از حد تقصیر و نقص میشمرد و عبادتهای اندک خود را بزرگ و بسیار میپندارد و با زبان دل؛ خود را طلبکار و صاحب حق میداند و استجابت دعاهایش را کمترین حقی میشمرد که باید از سوی خداوند ادا شود, چنین روحیهای با دعا و نیازمندی ناسازگار است و خود را از حق تعالی و تفضلات او مستغنی میداند.
4 . ترک لقمهی حرام؛
در حدیث قدسیخدای متعال میفرماید: «از تو درخواست و از من اجابت آن. زیرا دعای هیچ درخواست کنندهای از من دور نمیماند, مگر دعای حرام خوار.» ([3]) و پیامبر میفرماید: «هر که دوست دارد دعایش مستجاب شود, کسب وکارو خوراکش را پاکیزه نماید.» ([4]) و بهکسیکه میگفت: دوست دارم دعایم به اجابت برسد, فرمود: «خوراکت را پاکیزه نما و لقمهی حرام نخور.» ([5]) و در خطابات خداوند به حضرت عیسی7 آمده است که به مردم بگو: «ناخن خود را از کسب حرام کوتاه کنید ـ به مال مردم چنگ میندازید ـ و گوشهای خود را از شنیدن ناسزا و دشنام کر نمایید و دل به من بسپارید ... و جز با چشمانی شرم آگین و دلهایی پاک و دستانی نیالوده به خانهی من پای مگذارید.» به آنان بگو: «من دعای کسی را که حق یکی از مخلوقاتم بر عهدهی او باشد, استجابت نمیکنم.» ([6])
5 . پرهیز از خواستههای نامشروع؛
حضرت امیرالمؤمنین7 میفرماید: «ای دعا کننده! آنچه نشدنی است و آنچه که حلال نیست, درخواست مکن.» ([7]) برخی از مفسران در تفسیر جملهی: إن اللّه لایُحبّ المعتَدین, که پس از فرمان: )اُدعوا ربّکم تضرُّعاً وخفیَةً(([8]) آمده است, گفته اند: به معنای آن است که دعا کننده نباید از حد خارج شده, خواستهای فراتر از مقام خود را بطلبد و یا انتظار آن را داشته باشد که خداوند به خاطر او تمامی قوانین تکوینی و تشریعی خود را باطل نماید و درهم بریزد. خواستههای حرام و بیادبانه و نفرین علیه اقوام و خویشان و درخواستهایی چون فرشته شدن و به آسمان پر کشیدن و یا ... به اجابت نخواهد رسید.
ب. جلای دل (مقدمات ایجابی)
1. تحصیل طهارت شرعی تاحد امکان؛
همچون وضو و غسل و تیمم و آراستگی ظاهر و پوشش پاک و مناسب و استفاده از عطر و آرایش, زمینه و قرینهای برطهارت وصفای دل میگردد. عارف شبستری میگوید:
موانع چون در این عالم چهار است
طهارت کردن از وی هم چهار است
نخستین, پاکی از احداث و انجاس دوم از معصیت وز شرّ وسواس
سیم پاکی ز اخلاق ذمیمه است
که با او آدمی همچون بهیمه است
چهارم پاکی سرّ است از غیر که اینجا منتهی میگرددش سیر
هر آن کو کرد حاصل این طهارات شود بیشک سزاوار مناجات
2 . حفظ ادب در رفتار و گفتار؛
زبان دعا زبان ادب و نیاز و درماندگی و زبان بندهی مستمند بر درگاه خداوند غنیّ و حکیم و قدرتمند است. نه جرأت داد و فریاد دارد و نه در بند سجع و قافیه پردازی است. او با آرامش و آرامی و حیا و فروتنی و آهنگی پر از نیاز و با سوزو گداز خواستههای خود را میشمرد. تکلف و تصنّع و قافیه پردازی در مقامی است که انسان در بند تظاهر و خودنمایی باشد. پیامبر گرامی اسلام میفرماید: «سه خصلت در انسان باعث زیادتی خیر میگردد: فروتنی باعث سربلندی و عظمت, بندگی و ذلت در برابر خداوند باعث افزایش عزت و عفت نفس باعث افزایش بینیازی میگردد.»([9])
3. انتخاب زمان مناسب؛
گرچه برای افاضهی تفضلات الهی و عطایای آسمانی هیچ لحظهای با لحظهی دیگر فرق ندارد, امّا برخی از ساعات و دقایق و روزها برای بندگان یادآور خاطرات و حوادث و تجلیاتی است که در آمادگی و تلطیف روح آنان تأثیر به سزا دارد. به همین منظور در بعضی احادیث آمده است که حضرت یعقوب استغفار برای فرزندانش را به شب جمعه مؤکول نمود و تأکید احادیث بر دعای شبهای قدر و نیمهی شعبان و عید فطر و قربان و روز عرفه و نیز به هنگام ریزش باران و ورزش باد و زوال ظهر و غروب خورشید و چکیدن اولین قطره از خون شهید و همچنین پس از طلوع فجر تا طلوع خورشید, برای آن است که در این لحظات درهای آسمان و بهشت به روی بندگان باز است. ([10])
4 . گزینش مکان مناسب؛
مکانها نیز به دلیل ارتباطی که با برخی حوادث و اشخاص یافتهاند, امتیاز و تشخص مییابند و به همین سبب دعا در بعضی از مکانها با بعض دیگر تفاوت دارد. امام صادق7 بیمار شد و شخصی را مأمور نمود تا به کربلا رفته و در کنار مرقد حضرت سیدالشهدا برای او شفا بخواهد. به آن حضرت گفتند: تو خود امام مفترض الطاعه هستی همچون او, پس در این چه سرّی است؟ فرمود: «بلی چنین است ولی مگر نمیدانی که بقعههایی را خداوند برای استجابت دعاها معین نموده است؟!»([11]) _ مانند سرزمین عرفات و منطقهی حرم در مکه _
حضرت امام رضا7 میفرماید: «کسی براین کوهها دعایی نمیکند؛ مگر اینکه به اجابت میرسد, برای مؤمنان در آخرت و برای دیگران در دنیا.» ([12])
5 . غنیمت شماری بعضی از حالات؛
همچون رو به قبله ایستادن. گرچه انسان مؤمن به هر سو که روی بگرداند, رو به خدا است «أینما تولّوا فثمّ وجه الله» اما جاذبهی کعبه و مرکزیت آن در روی زمین محاذات آن با عرش الهی و نشانهای که از ابراهیم خلیل الرحمن و پدر معنوی موحدان و مسلمانان دارد, _ و صدها خاطرهی دیگر _ در جلای دل و روح و ایجاد فضای روحانی تأثیر به سزا دارد. بر همین مبنا پیامبر گرامی9 فرموده است: «در پی هر نماز واجب یک دعای مستجاب برای نماز خوان منظور میگردد.» و دیگر ائمه معصومین: میفرمودند: «وقتی صدقه میدهید, درخواست کنید تا شخص نیازمند برای شما دعا کند, زیرا دعای او در حق شما مستجاب میشود.»
و نیز دعای حاجی و رزمندهای که در راه خدا به سفر رفته است برای کسانی که به خانه و کاشانهی آنان رسیدگی مینماید و دعای بیمار در حق عیادت کنندگان و دعای روزهدار و به ویژه دعای مظلوم و ستمدیده و دعای پدر و مادر که از شمشیر برندهتر است و تا فراز آسمان بالا میرود. ([13]) استجابت دعا در این گونه حالات و از این گونه افراد به دلیل آن است که انسان در این حالات احساس قرب الهی مینماید و خود را در محضر او مضطر میبیند که اضطرار عین عبودیت است.
ادامه دارد...
ریا دشمن نیکیها و نابودکنندهی سرمایهها و آفت هر کمال است.
نمیتوان هم به دعا برخاست و هم هوس گناه در سر داشت.
دعای هیچ درخواست کنندهای از من دور نمیماند, مگر دعای حرام خوار.
پیامبر گرامی اسلام میفرماید: «سه خصلت در انسان باعث زیادتی خیر میگردد: فروتنی باعث سربلندی و عظمت, بندگی و ذلت در برابر خداوند باعث افزایش عزت و عفت نفس باعث افزایش بینیازی میگردد.
پینوشت:
[1]. اسراء (17) : 20 _ 18.
[2] . عدة الداعی, ابن فهد حلی, قم: موسسهی المعارف الاسلامیه, ص 50 و 51.
[3] . همان, ص 171.
[4] . همان, ص 172.
[5] . همان.
[6] . همان, ص 172 و 173.
[7] . همان, ص 6 18 .
[8] . اعراف (7) : 55 .
[9] . عدة الداعی, ص 210.
[10] . همان, ص 57 و 58 .
[11] . همان, ص 69 .
[12] . همان, ص 68 .
[13] . ر.ک؛ عدة الداعی, ص 79, 81 , 152, 64 .