سیری در یک پیام تاریخی از امام صادق7_بخش2
آرشیو
چکیده
متن
یکی از آثار گرانبهای مکتوب امام صادق7 که برای اصحاب و شیعیان آن بزرگوار به یادگار مانده است, رسالهای است که محدث و دانشور بزرگ اسلامی ملامحسن فیض کاشانی1 در پایان کتاب وافی نقل کرده است.ازآنجا که محقق وحدیثشناس معاصر, استاد علیاکبر غفاری; که حقّی بزرگ در احیای آثار حدیثی اهل بیت: دارد _ و این شماره نشریه «نامهی جامعه» در چهلمین روز درگذشت وی انتشار مییابد _ این رسالهی گرانقدر را در آخر کتاب روضهی کافی چاپ کرده و همراه با تعلیقات و توضیحات ارزشمند فیض کاشانی آن را در اختیار حدیث پژوهان نهاده است. متن این رساله, جایگاه والای آن و اهمیت و ارزش پیام را نشان میدهد. یکی از راویان رساله بازگو کرده که حضرت این پیام را برای اصحابشان نوشتهاند و دستور دادهاند که: «آن را فراگیرند و مورد توجه قرار دهند و با آن تجدید عهد کنند و براساس آن عمل نمایند.»
نیز افزوده است که اصحاب حضرت این پیام را در مساجد خانههای خویش نگهداری میکردند و پس از نماز آن را مطالعه مینمودند.
در این مقاله, نگاهی بر این نامهی گرامی میافکنیم و بخشهایی از معارف نهفته در این «نامهی نور» را به شیفتگان فرهنگ عترت: تقدیم میداریم.
این رساله که دوازده صفحهی وزیری از کتاب روضهی کافی را در بر گرفته است, براساس رهنمودهای عمومی معصومین: با «بسم الله الرحمن الرحیم» آغاز میشود و با «الحمدلله رب العالمین» پایان مییابد.
عبارات و تعبیرهای به کار رفته در این پیام, نشان میدهد که این رهنمودها برای شیعیان سرنوشت ساز بوده و تذکّرها و هشدارهای امام در شرایط آن روز به شدّت مورد نیاز پیروان اهلبیت: و ضامن تداوم اندیشههای علوی محسوب میشده است.
تکرار برخی واژهها و عبارات مثل:
اعلموا: 15 بار, ایاکم: 12 بار, علیکم: 7 بار, لاقوة الابالله: 7 بار, ایتها العصابة: 6 بار؛ و تکرار برخی دیگر, نشانِ اهمیت, ضرورت و نقش کارساز معارف ابلاغ شده در این رساله است.
فضای سیاسی پیام
به طوری که از محتوای پیام استنباط میشود, این نامه در عصری برای شیعیان ارسال شده است که از شمشیر دشمنانعترت:خون میچکد و ابرهای رعب و وحشت بر فضای زندگی پیروان معصومین: سایه افکنده است. برخلاف آنچه برخی میاندیشند, تمام روزگار امام صادق7 عصر فضای باز فرهنگی و سیاسی نبوده و حدود بیست و یک سال از دوران امامت حضرت صادق7 با حکومت منصور دوانقی لعنةالله علیه مواجه است؛ عصری که یکی از دشوارتریندورههای تقیّه محسوب میشود و بسیاری از روایات «اذاعه» و «تقیه» در این عصر و از این امام بزرگوار صادر شده است.
زندگی غمانگیز چهرههایبرجستهای همچون معلّیبن خنیس و محمدبن ابی عمیر, گزارش روشنی از اوج حکومت شمشیر و شلاق در بخشی از عصر صادق آل محمّد9 است.
متن پیام امام7 هم حاکی از شرایط دشوار و خفقان زای آن روزگار است. محاصرهی اقتصادی مدینةالرسول و قطع حقوق از بیت المال و ایجاد گرسنگی از یک سو و گسترش روز افزون رعب و وحشت از سوی دیگر, سیاستی بود که منصور دوانقی, دومین خلیفهی ستمکار عباسی نسبت بهعموم مردم و به ویژه پیروان امام صادق7 بهکار میگرفت. ([1])
تلاشهای امام صادق7
پاسداری از عقاید و فرهنگ تشیّع و حفظ تشکیلات و موجودیت پیروان اهل بیت: در جوّی که قدرت سیاسی در دست دشمنان بیرحم شیعیان و رهروان اندیشه علوی است و اکثریت جامعهی اسلامی از فرهنگ ناب محمّدی و علوی محروم مانده است, رسالتی بزرگ و دشوار بود که امام جعفر صادق7 با نگارش این گونه نامهها و ابلاغ کتبی و شفاهی حقایق دین, به انجام آن میپرداخت.
در عصر منصور, گرچه آمار شیعیان و طرفداران احساسی و عاطفی اهل بیت: فراوان بود و پیروان عترت: از گمنامی و فضای سیاه تبلیغاتی امویان رهایی یافته بودند, ولی هنوز؛ آگاهی و شناخت عمیق و ضروری نسبت به امامان معصوم: در بسیاری از مسلمانان وجود نداشت و شیعیان هم از مبانی استوار اعتقادی و روشن بینی فرهنگی و خودسازی اخلاقی و ارتباط عمیق تشکیلاتی و سیاسی محروم بودند و شرایط برای تشکیل نظام اسلامی فراهم نبود.
گفتگوی امام صادق7 و سدیر سیرفی که او بسیاری از مردم و حتی نیمی از جهان را طرفدار امام صادق7 میداند, ولی حضرت با اشاره به گلّهای بزغاله که بیش از 17 رأس نبودند, میفرماید اگر به این تعداد یاران شایسته میداشتم, مکلّف به قیام بودم, ([2]) آمار و ارقام بالای پیروان احساسی و ظاهری را نشان میدهد و از کمبود شیعیان و یاران واقعی و ارتباط و تشکیلات ضروری پرده برمیدارد.
سرفصلهای پیام
امام صادق7 در این رسالهی ارزشمند, حدود بیست محور مهم؛ عقیدتی, اخلاقی, سیاسی و عبادی را مورد توجه قرار داده و در زمینهی این محورهای بیستگانه نکات معرفتی, اخلاقی و رفتاری مهمی رایادآور شدهاند.
در یک دستهبندی کلی حضرت روابط گوناگون شیعیان با خداوندU و اولیای الهی و دیگر شیعیان و حتی مخالفان تشیّع را مورد توجه قرار دادهاند و در هر زمینه رهنمودهای لازم را بیان فرمودهاند.
بیست سرفصل مهم مورد توجه در این پیام مهم تاریخی بدین شرح قابل شمارش و تبیین است:
1. اصولرفتاری درفضای رعب و وحشت و شیوههای تقیّه
2. توجه به برنامهریزی الهی برای حوادث عالم
3 . اهمیت اطاعت از ولایت الهی و اولیای الهی
4 . هشدار نسبت به دین آموزی از کانونهای انحراف و تحریف و آرا و امیال شخصی و قیاسهای بشری
5 . ضرورت خودسازی اخلاقی
6 . اخلاق معاشرت با مخالفان فکری
7 . فراگیری اندیشه و اخلاق از سنت نبوی و عترت:
8 . حمایت از محرومان و تواضع و مردمداری
9 . تحکیم روابط درون گروهی
10 . پرداخت حقوق مالی الهی
11 . توجه و رعایت مشکلات امام و رهبری
12 . توجه به جایگاه و ارزش پیروان اهل بیت:
13 . اجتناب از گناهان و توجه به جدّی بودن اوامر و نواهی الهی
14. شناخت منافقان و اهداف و روشهای آنان
15. کنترل زبان و دقت در اظهار نظره
16. رعایت اخلاق عبادی و رابطه با خداوند متعال
17. هشدار نسبت به دنیازدگی و رفاه گرایی
18. ضرورت صبر و استقامت در حوادث اجتماعی
19. راهکارهای دعوت به اندیشهی عترت و تبلیغ عملی
20. تأکید بر پیروی از دستورهای الهی و سنت نبوی و اهل بیت:
و اینک متن اولین فراز را در صفحه روبهرو میخوانیم:
پینوشت:
[1] . سیره پیشوایان, ص 400 _ 393.
[2] . الاصول من الکافی, ج 2, ص 242.
نیز افزوده است که اصحاب حضرت این پیام را در مساجد خانههای خویش نگهداری میکردند و پس از نماز آن را مطالعه مینمودند.
در این مقاله, نگاهی بر این نامهی گرامی میافکنیم و بخشهایی از معارف نهفته در این «نامهی نور» را به شیفتگان فرهنگ عترت: تقدیم میداریم.
این رساله که دوازده صفحهی وزیری از کتاب روضهی کافی را در بر گرفته است, براساس رهنمودهای عمومی معصومین: با «بسم الله الرحمن الرحیم» آغاز میشود و با «الحمدلله رب العالمین» پایان مییابد.
عبارات و تعبیرهای به کار رفته در این پیام, نشان میدهد که این رهنمودها برای شیعیان سرنوشت ساز بوده و تذکّرها و هشدارهای امام در شرایط آن روز به شدّت مورد نیاز پیروان اهلبیت: و ضامن تداوم اندیشههای علوی محسوب میشده است.
تکرار برخی واژهها و عبارات مثل:
اعلموا: 15 بار, ایاکم: 12 بار, علیکم: 7 بار, لاقوة الابالله: 7 بار, ایتها العصابة: 6 بار؛ و تکرار برخی دیگر, نشانِ اهمیت, ضرورت و نقش کارساز معارف ابلاغ شده در این رساله است.
فضای سیاسی پیام
به طوری که از محتوای پیام استنباط میشود, این نامه در عصری برای شیعیان ارسال شده است که از شمشیر دشمنانعترت:خون میچکد و ابرهای رعب و وحشت بر فضای زندگی پیروان معصومین: سایه افکنده است. برخلاف آنچه برخی میاندیشند, تمام روزگار امام صادق7 عصر فضای باز فرهنگی و سیاسی نبوده و حدود بیست و یک سال از دوران امامت حضرت صادق7 با حکومت منصور دوانقی لعنةالله علیه مواجه است؛ عصری که یکی از دشوارتریندورههای تقیّه محسوب میشود و بسیاری از روایات «اذاعه» و «تقیه» در این عصر و از این امام بزرگوار صادر شده است.
زندگی غمانگیز چهرههایبرجستهای همچون معلّیبن خنیس و محمدبن ابی عمیر, گزارش روشنی از اوج حکومت شمشیر و شلاق در بخشی از عصر صادق آل محمّد9 است.
متن پیام امام7 هم حاکی از شرایط دشوار و خفقان زای آن روزگار است. محاصرهی اقتصادی مدینةالرسول و قطع حقوق از بیت المال و ایجاد گرسنگی از یک سو و گسترش روز افزون رعب و وحشت از سوی دیگر, سیاستی بود که منصور دوانقی, دومین خلیفهی ستمکار عباسی نسبت بهعموم مردم و به ویژه پیروان امام صادق7 بهکار میگرفت. ([1])
تلاشهای امام صادق7
پاسداری از عقاید و فرهنگ تشیّع و حفظ تشکیلات و موجودیت پیروان اهل بیت: در جوّی که قدرت سیاسی در دست دشمنان بیرحم شیعیان و رهروان اندیشه علوی است و اکثریت جامعهی اسلامی از فرهنگ ناب محمّدی و علوی محروم مانده است, رسالتی بزرگ و دشوار بود که امام جعفر صادق7 با نگارش این گونه نامهها و ابلاغ کتبی و شفاهی حقایق دین, به انجام آن میپرداخت.
در عصر منصور, گرچه آمار شیعیان و طرفداران احساسی و عاطفی اهل بیت: فراوان بود و پیروان عترت: از گمنامی و فضای سیاه تبلیغاتی امویان رهایی یافته بودند, ولی هنوز؛ آگاهی و شناخت عمیق و ضروری نسبت به امامان معصوم: در بسیاری از مسلمانان وجود نداشت و شیعیان هم از مبانی استوار اعتقادی و روشن بینی فرهنگی و خودسازی اخلاقی و ارتباط عمیق تشکیلاتی و سیاسی محروم بودند و شرایط برای تشکیل نظام اسلامی فراهم نبود.
گفتگوی امام صادق7 و سدیر سیرفی که او بسیاری از مردم و حتی نیمی از جهان را طرفدار امام صادق7 میداند, ولی حضرت با اشاره به گلّهای بزغاله که بیش از 17 رأس نبودند, میفرماید اگر به این تعداد یاران شایسته میداشتم, مکلّف به قیام بودم, ([2]) آمار و ارقام بالای پیروان احساسی و ظاهری را نشان میدهد و از کمبود شیعیان و یاران واقعی و ارتباط و تشکیلات ضروری پرده برمیدارد.
سرفصلهای پیام
امام صادق7 در این رسالهی ارزشمند, حدود بیست محور مهم؛ عقیدتی, اخلاقی, سیاسی و عبادی را مورد توجه قرار داده و در زمینهی این محورهای بیستگانه نکات معرفتی, اخلاقی و رفتاری مهمی رایادآور شدهاند.
در یک دستهبندی کلی حضرت روابط گوناگون شیعیان با خداوندU و اولیای الهی و دیگر شیعیان و حتی مخالفان تشیّع را مورد توجه قرار دادهاند و در هر زمینه رهنمودهای لازم را بیان فرمودهاند.
بیست سرفصل مهم مورد توجه در این پیام مهم تاریخی بدین شرح قابل شمارش و تبیین است:
1. اصولرفتاری درفضای رعب و وحشت و شیوههای تقیّه
2. توجه به برنامهریزی الهی برای حوادث عالم
3 . اهمیت اطاعت از ولایت الهی و اولیای الهی
4 . هشدار نسبت به دین آموزی از کانونهای انحراف و تحریف و آرا و امیال شخصی و قیاسهای بشری
5 . ضرورت خودسازی اخلاقی
6 . اخلاق معاشرت با مخالفان فکری
7 . فراگیری اندیشه و اخلاق از سنت نبوی و عترت:
8 . حمایت از محرومان و تواضع و مردمداری
9 . تحکیم روابط درون گروهی
10 . پرداخت حقوق مالی الهی
11 . توجه و رعایت مشکلات امام و رهبری
12 . توجه به جایگاه و ارزش پیروان اهل بیت:
13 . اجتناب از گناهان و توجه به جدّی بودن اوامر و نواهی الهی
14. شناخت منافقان و اهداف و روشهای آنان
15. کنترل زبان و دقت در اظهار نظره
16. رعایت اخلاق عبادی و رابطه با خداوند متعال
17. هشدار نسبت به دنیازدگی و رفاه گرایی
18. ضرورت صبر و استقامت در حوادث اجتماعی
19. راهکارهای دعوت به اندیشهی عترت و تبلیغ عملی
20. تأکید بر پیروی از دستورهای الهی و سنت نبوی و اهل بیت:
و اینک متن اولین فراز را در صفحه روبهرو میخوانیم:
پینوشت:
[1] . سیره پیشوایان, ص 400 _ 393.
[2] . الاصول من الکافی, ج 2, ص 242.